کد خبر 151508
۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

مروری بر میراث گرانسنگ علمی و مدیریتی شهید محسن فخری‌زاده در سالروز عروج او

آوازه قدرت علمی دانشمند شهید هسته‌ای

آوازه قدرت علمی دانشمند شهید هسته‌ای

آن‌گونه که رسانه‌های غرب نوشته‌اند: سران تل آویو بارها او را هدف شماره یک خود خوانده بودند.

به گزارش حیات طیبه، در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، ترور مغزهای متفکر علمی و سیاسی کشور، از تاکتیک‌های ثابت دشمنان خارجی بوده است. در هر برهه‌ای که سیاست‌های استکبار جهانی علیه نظام اسلامی به بن‌بست انجامیده، طرح حذف فیزیکی شخصیت‌های برجسته انقلاب را در دستور کار قرار داده‌اند. تا آنجا که جمهوری اسلامی یکی از قربانیان اصلی تروریسم شناخته می‌شود. در حالی که در دهه اول انقلاب اسلامی، پروژه‌های تروریستی شرکای آمریکا اغلب، چهره‌های سیاسی و کادر انقلاب را هدف قرار می‌داد، در دو دهه اخیر، با پیشگامی موساد، ترورها عمدتاً نخبگان علمی و دانشمندان عرصه هسته‌ای و موشکی را نشانه رفته است. با این امید واهی که با حذف معماران برنامه‌های هسته‌ای، آهنگ دستیابی ملت ایران به علوم و فناوری‌های مدرن متوقف خواهد شد. در چنین روزهایی، سال گذشته جوخه‌های ترور رژیم صهیونیستی یکی از مدیران و معماران صنعت دفاعی و هسته‌ای ایران را هدف قرار داد. دانشمند شهید، دکتر محسن فخری‌زاده از تاثیرگذارترین چهره‌های علمی و پژوهشی صنعت دفاعی و هسته‌ای ایران اسلامی بود که در جایگاه ریاست سازمان پژوهش وزارت دفاع، نقش بی‌بدیلی در رساندن اقتدار دفاعی کشور به سطح بازدارندگی برابر قدرت‌های منطق‌های و بین‌المللی ایفا کرد.

 

دشمن شماره یک جبهه صهیونیسم

 

آن‌گونه که رسانه‌های غرب نوشته‌اند: شهید فخری زاده سال‌ها توسط سازمان جاسوسی موساد زیر نظر قرار گرفته بود. سران تل آویو بارها او را هدف شماره یک خود خوانده بودند. «یوسی ملمن » تحلیل‌گر ارشد نظامی-امنیتی هاآرتص فاش کرده: موساد یک بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند. «رونن برگمن » تحلیلگر امور نظامی و امنیتی که به بررسی تاریخچه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته است، پرده از عملیات‌های جنایتکارانه موساد برداشته است.

آمریکایی‌ها این دانشمند نامدار را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد کرده‌اند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مؤثر داشته است. نشریه آمریکایی فارن پالیسی از او با عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان نام برد. با این تدارک گسترده تبلیغاتی جبهه صهیونیسم از 2007 میلادی این دانشمند سرشناس در فهرست تحریم قرار گرفت.

شهید فخری زاده پیش از این، با قرار دادن خودروی حاوی مواد منفجره در اطراف محل سکونتش هدف سوء قصد قرار گرفته بود اما این تلاش‌ها ناکام مانده بود. اوایل 1397خورشیدی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان «موساد » تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است.

اما آنها سرانجام نقشه شوم خویش را در هفتم آذر 99 به اجرا گذاشتند.

 

شوک جمعه آذرماه

 

عصر روز جمعه هفتم آذر بود که انتشار خبری کوتاه، افکار عمومی ایران اسلامی را در بهت فرو برد. «یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای به شهادت رسید ». به دنبال انتشار این خبر بود که نام شهید «محسن فخری‌زاده» به‌عنوان یکی از دانشمندان هسته‌ای کشور بر زبان‌ها افتاد.

پس از شهادت شهید فخری‌زاده بسیاری از شبکه‌های اجتماعی سخنان نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی چند روز پیش از ترور شهید فخری زاده را منتشر کردند که نام شهید فخری‌زاده را به‌عنوان یکی از دانشمند تاثیرگذار برنامه هسته‌ای ایران آورده بود. رئیس دولت صهیونیستی نام او را مستقیماً در شو تبلیغاتی 2019میلادی خود به زبان آورد و مدعی شد که همه پروژه‌های محرمانه موشکی و هسته‌ای به نام یک نفر ختم می‌شود: محسن فخری زاده.

 

روایتی از دوران مبارزات دوران انقلاب و دفاع مقدس

 

سردار «احمد وحیدی » که در دوران تصدی وزارت دفاع، همکار شهید فخری‌زاده بود، می‌گوید: با ادغام وزارت سپاه و وزارت دفاع، ایشان در وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح » مشغول به خدمت شد و آخرین سِمَت این شهید عزیز، سکانداری سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی ذیل  وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح » بود و در این کسوت خدمات بی‌شماری برای توسعه کشور و تامین منافع ملت انجام داد. تهیه کیت‌های تشخیص کرونا یکی از آخرین اقدامات این شهید بود. به گفته وحیدی شهید «فخری‌زاده » به لحاظ علمی؛ بسیار باهوش، توانمند، فکور و همه جانب هنگر بود و به همین دلیل هم، رشته‌هایی که انتخاب می‌کرد و کارهایی که انجام می‌داد بسیار حائز اهمیت بود، البته رشته تخصصی او که به شکل خاص در آن حوزه تحصیل کرده بود، هسته‌ای بود و جزو برجستگان این حوزه بود و می‌توان گفت که در بین عزیزان هسته‌ای، وی شمع جمع آنها بود و همه عزیزان هسته‌ای او را به عنوان برادر بزرگ و مرجع قبول داشتند. وحیدی با اشاره به دوران پرشور مبارزاتی شهید می‌گوید: وی یک دوران پرجنب و جوش داشت قبل از انقلاب در سنین نوجوانی به عنوان یک انقلابی فعال بود و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب هم حضور مستمری در همه صحنه‌ها داشت. با شروع درگیری‌های کردستان و گروه‌های تجزیه طلب، به کردستان رفت و با شهیدان بزرگی مانند شهید بروجردی هم نفس، همراه و همکار شدند و مبارزه می‌کرد و سپس به جبهه‌های جنگ رفت و در یگان‌های سپاه حضور فعال داشت و پس از پایان جنگ هم به فعالیت‌های علمی خود برگشت.

 

نوآوری های شهید فخری‌زاده در صنعت دفاعی و هسته‌ای

 

شهید فخری‌زاده  بیش از بیست سال معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی بود و علاوه بر جایگاه  علمی بالا و سابقه  طولانی در نوآوری‌های دفاعی، شاگردان،  محققان و مهندسان بسیاری را در عرصه علوم مدرن تربیت کرد.

طبق گزارش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ایشان در عرصه دفاعی نوآوری‌های بسیاری داشت که پروژه  لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی هواپیماهای متجاوز به روش غیرراداری از آثار بزرگ او بود. برپایه این گزارش، شهید فخری زاده در حوزه واکسن کرونا نیز قدم‌های بلندی را برداشت و مجموعه تحت مدیریت ایشان مرحله اول آزمایش‌های انسانی را در حوزه واکسن کرونا پیش برد اما با شهادتش مصادف شد.

شهید محسن فخری‌زاده علاوه بر نوآوری در صنعت دفاعی، در حوزه فناوری هسته‌ای نقشه‌ای ماندگار برجای گذاشته است.

فریدون عباسی رئیس  اسبق  سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص این فصل از فعالیت‌های شهید فخری‌زاده می‌گوید: شهید محسن فخری زاده قبل از سال 1376 عامل و مدیر اصلی تهیه نقشه راه صنعت هسته‌ای کشور بود. وی طی چندین سال فعالیت مستمر، در جایگاه مدیریت گروه 200 نفره نظرات بسیاری از متخصصان و صاحب نظران کشور را در رشته‌های مختلف صنعت هسته‌ای جمع‌آوری کرد و توانست نقشه راه صنعت هسته‌ای کشور را تهیه کند. دکتر عباسی که خود یک بار مورد هدف تروریست‌های وابسته به رژیم صهیونیستی قرار گرفته، خاطرنشان می‌کند: این شهید, برجسته‌ترین متخصص کشور در زمینه اندازه‌گیری تابش‌های و محاسبات هسته‌ای بود و به تناسب قابلیت‌هایش مدیریت طرح‌های مختلفی را بر عهده داشت.

دکتر وحیدی می‌گوید: شهید «فخری‌زاده » به لحاظ نظری، قوی و به لحاظ عملی نیز شخص توانمندی بود؛ معمولا کسانی که خودشان محقق هستند گاهی در مدیریت تحقیقاتی خیلی قوی نیستند، اما وی یک محقق بسیار ارزشمند محسوب می‌شد و از سویی یک مدیر تحقیقاتی ارزشمندی بودند که قادر بودند گروه‌های مختلف تحقیقاتی را به کار بگیرند. ابعاد وجودی شهید «فخری‌زاده »، تنها منحصر در دارایی‌های علمی او نبود بلکه شخصیت همه جانبه‌ای ساخته بود که باعث شده بود در مجموعه خود نه فقط نقش یک مدیر بلکه نقش یک پدر، هادی و راهبر را ایفا کند.

امیر دریابان علی شمخانی می‌گوید: خدمات شهید هسته‌ای سردار و مهندس فخری‌زاده قابل بیان نیست؛ همین قدر بگویم که 20 ساله دشمن دنبال به شهادت رساندن ایشان بود، اما تا بحال ناکام بود. شهید فخری زاده از دیدگاه من یک دانشمند هسته‌ای بی‌بدیل است؛ نمی‌خواهم به کسی جسارت کنم، ولی بسیار هستند کسانی که با سوءتفاهم می‌شود،گفتند آنها دانشمند هسته‌ای هستند، اما شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بود. اگر روزی مجال شد و مصلحت بر این قرار گرفت که تلاش‌های گام‌به‌گام شهید فخری‌زاده در تولید اقتدار در حوزه مختلف؛ از کرونا تا توان پدافند هسته‌ای بیان شود، حتماً چشم جهانیان بیشتر مبهوت خواهد شد که این فرد با این قابلیت‌ها می‌تواند در ایران وجود داشته باشد؟ بله.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها