کد خبر 151497
۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

مصاحبه با مهناز فتاحی نویسنده کتاب:

سختی‌های جنگ و نبود پدر، نویسنده‌ام کرد/ سوژه کتاب‌هایم از زندگی خودم یا دیگران سرچشمه می‌گیرد

سختی‌های جنگ و نبود پدر، نویسنده‌ام کرد/ سوژه کتاب‌هایم از زندگی خودم یا دیگران سرچشمه می‌گیرد

مهناز فتاحی می‌گوید چهار سال حضور پدر در جبهه و آوارگی جنگ او را نویسنده کرده است.

به گزارش حیات طیبه، فتاحی بانوی کرد زبان کار خود را از کودکی با چاپ کتاب «طعم تلخ خرما» آغاز کرد. در اولین سال‌های نویسندگی، کارش را با چاپ مطالبش در مجله یا روزنامه شروع ‌کرده است.

خودش می‌گوید پدرش نظامی بوده و یکی از دلایلی که به سمت نویسندگی در حوزه دفاع مقدس آمده کار پدر بوده است.

فتاحی با بیان اینکه زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق کلاس پنجم دبستان بوده عنوان کرد: پدرم رئیس پاسگاه انتظامی مرزی در منطقه کرمانشاه بود. در جریان جنگ و در روزهای ابتدایی آن زخمی شد و جنگ او را از ما بسیار دور کرد. چهار سال حضور در جبهه برای هشت فرزند کوچکش خیلی سخت و دیر گذشت در حالی که علاوه بر نبود پدر ناراحتی و آوارگی جنگ هم بود.

نویسنده کتاب «فرنگیس» ادامه داد: در همان سن عضو مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورشی و فکری شدم که در زمینه شعر و داستان به بچه‌ها کمک می‌کردند. آثارم در مجلات رشد به چاپ رسید و بعد از مدتی عضو برتر مجلات رشد شدم. با این فعالیت‌ها ریشه‌های ادبی در من شکل گرفت.

 

اتفاقات را به چشم سوژه‌های جدید می‌بینم

 

این نویسنده با اشاره به نحوه انتخاب سوژه‌هایی که برای نوشتن یک کتاب انتخاب می‌کند تصریح کرد: زمانی که کسی شغل نویسندگی را انتخاب می‌کند اکثر اتفاقاتی که در زندگی برایش رخ می‌دهد را به چشم سوژه می‌بیند. قطعا زندگی من هم به همین صورت بوده، چرا که سوژه کتاب‌هایم یا از زندگی شخصی من یا از اتفاقاتی که در اطرافم رخ می‌دهند مانند موضوعات اجتماعی روز و زندگی اطرافیانم سرچشمه می‌گیرد.

 

با استفاده از عناصر داستانی به سوژه جذابیت و خلاقیت می‌دهم

 

فتاحی با اشاره به تکنیکی که برای سوژه پردازی ازآن استفاده می‌کند گفت: معمولا هر سوژه‌ای که خاص باشد یا جذابیت داشته باشد را برای نویسندگی انتخاب می‌کنم. سعی می‌کنم زبان نوشته صمیمی باشد و با استفاده از عناصر داستانی به سوژه جذابیت، خلاقیت و کشش می‌دهم تا متفاوت از داستان‌های معمول جلوه کند.

 

نوشته باید از کلیشه و شعارزدگی دور باشد

 

وی افزود: نوشته باید علاوه بر ساختار ادبی خوب، از کلیشه و شعارزدگی دور باشد، بعضی از کتاب‌های دفاع مقدس پر از کلیشه هستند. حتی گاهی نوشته سوژه جذابی دارد اما بد نوشته شده یا دائما یک موضوع را تکرار می‌کند و دلزدگی مخاطب را به همراه می‌آورد.

این نویسنده با اشاره به چالش‌هایی که زمان روایت یک داستان واقعی با آنها رو به رو می‌شود تصریح کرد: در نوشتن‌ کتاب‌ها دائما با این مشکل که راوی دوست ندارد بعضی از مسائل را عنوان کند یا اگر درباره شخص دیگری می‌خواهد صحبت کند برای گفتن نام یا داستان زندگی آنها به شک می‌افتد رو به رو می‌شوم.

 

فرصت نوشتن ندارم

 

نویسنده کتاب «عروس‌های جنگ» با اشاره به فعالیت‌های اخیر خود در حوزه نویسندگی گفت: در این برهه از زمان مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه هستم و به علت کار اجرایی، زمان کمی برای نوشتن دارم.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها