کد خبر 150687
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

مدیرعامل بانک دی در گفت‌وگو با حیات طیبه:

به زودی امکان ارائه تسهیلات غیرحضوری به جامعه‌ی ایثارگری در بانک دی فراهم می‌شود

به زودی امکان ارائه تسهیلات غیرحضوری به جامعه‌ی ایثارگری در بانک دی فراهم می‌شود

«بانک دی » یکی از بانک هایی است که در زمینۀ توسعه‌ی خدمت‌رسانی به خانواده‌ی معزز شهدا و ایثارگران فعالیت می‌کند و بارها ادعا کرده است که توسعه‌ی خدمات و محصولات و افزایش اعطای تسهیلات به جامعه‌ی بزرگ ایثارگری، یکی از مهم ترین اولویت های این بانک است.

 «دکتر برات کریمی» -مدیر عامل بانک دی- در گفت و گو با خبرنگار حیات درباره‌ی خدمات این بانک و فعالیت‌ های انجام شده در حوزه‌ی ایثارگری گفت: 


یکی از دغدغه‌های جامعه‌ی ایثارگری، بعنوان جامعۀ هدف بانک دی، دسترسی به شعب و خدمات بانکی بانک دی است. با توجه به تعداد کم شعب بانک دی در سراسر کشور، چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
با گذشت 11 سال از تأسیس بانک دی، یکی از دغدغه‌های به حق جامعۀ عزیز ایثارگری از ابتدا تاکنون، شبکۀ محدود شعب بانک در سراسر کشور بوده است که علی‌رغم تلاش‌های مدیران گذشته، این مشکل پا برجا مانده بود؛ اما در یک سال گذشته با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی جناب آقای «مهندس اوحدی » -رییس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران- پروژۀ راه‌اندازی باجه‌های خدمت در مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها در دستور کار هیأت مدیرۀ بانک قرار گرفت که در گام اول، همزمان با نخستین سالگرد شهادت «سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی » توفیق افتتاح ٤٥ میز خدمت بانک دی در مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور حاصل شد تا خانوادۀ عزیز ایثارگری بتوانند با دسترسی آسان‌تر خدمات بانکی خود را دریافت کنند. در حال حاضر نیز ایجاد باجه در تمام شهرهای استان تهران و همۀ شهرهای مهم کشور را در دستور کار داریم.


در این راستا با دیگر بانک ها و نهادها همکاری دارید؟
درحوزۀ گسترش ارائه سرویس‌های حضوری به خانوادۀ معظم شهدا و ایثارگران، با توجه به پراکندگی این قشر عزیز در سراسر کشور و تعداد کم شعب بانک، استراتژی استفاده از بانکداری عاملی از طریق انعقاد تفاهم‌نامۀ همکاری متقابل با پست‌بانک، برای دریافت خدمات بانک دی در شعب و باجه‌های روستایی این بانک عملیاتی شد. این تفاهم‌نامه امکان برخورداری جامعۀ معظم ایثارگری از خدمات 6000 باجۀ بانکی و 762 هزار نقطۀ تماس مناطق روستایی پست بانک را فراهم کرده است.
مهم ترین دستاورد این تفاهم نامه علاوه بر مدیریت زمان، هزینه و انرژی برای مشتریان بانک دی، گسترش خدمت‌رسانی به جامعۀ هدف بانک، یعنی خانوادۀ معزز شهدا و ایثارگران در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور است که از این پس می‌توانند با حضور در باجه‌های روستایی یا مراجعه به خودپردازهای پست بانک خدمات دریافت و پرداخت خود را انجام دهند. امیدوارم با گسترش دامنۀ این تفاهم‌نامه در فازهای بعدی، علاوه بر افزایش کیفیت خدمات بانکی و افزایش رضایت ذی نفعان، شاهد کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خدمات بانکی نیز باشیم.


آیا برای الکترونیکی کردن این خدمات هم اقدامی صورت گرفته است؟
در حوزۀ گسترش دسترسی جامعۀ هدف به خدمات بانکی به توسعۀ خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال می‌توان اشاره کرد که در یک سال گذشته اقدامات چشمگیری در این زمینه انجام شده است. یکی از اقدامات مؤثر در راستای الکترونیکی کردن خدمات شعب‌ها، می توان به دو بستر نت دی و جت دی اشاره کرد که توسعۀ این زیرساخت‌ها، دیجیتالی شدن اکثر خدمات شعبه بر روی تجهیزات بانکی و ابزار موبایل را ایجاد کرده است. بیشتر خدمات شعب های در این دو زیرساخت ارائه می‌شود و در حال حاضر نیز تعدادی از خدمات شامل افتتاح حساب، درخواست تسهیلات، ساتنا و پایا و... در این دو سامانه در حال طراحی و اجرا است؛ همچنین تجهیز تمامی شعب بانک دی به دستگاه خودگردان در راستای گسترش خدمات بانکداری دیجیتال بویژه در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا که علاوه بر کاستن از حجم مراجعات حضوری به شعبه، امکان ارائه تمامی خدمات دستگاه‌های خودپرداز، عملیات دریافت وجوه نقد و واریز آنلاین وجه به حساب مشتریان را با دسترسی 24 ساعته در شبانه روز برای جامعۀ هدف فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که هم اکنون بانک دی با داشتن دستگاه‌های خودپرداز، خودگردان، کیوسک صدور کارت هدیه و خودبانک، سبد محصولات خود را در حوزۀ ماشین‌های بانکی به بیش از 1200 دستگاه رسانده است که با توجه به نسبت تعداد شعب بانک به تعداد ماشین‌های بانکی یک اتفاق منحصر بفرد در نظام بانکی محسوب می‌شود.


یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر جامعۀ ایثارگری، بعنوان سهامداران اصلی بانک دی، مسأله افزایش سرمایۀ بانک و خروج از زیان انباشته بود، در این خصوص اقدامی صورت گرفته است؟
افزایش سرمایه و خروج از زیان انباشته، مهم‌ترین انتظار سهامداران بانک در سال‌های اخیر بوده است که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در بانک در دستور کار هیأت مدیره قرار گرفت. لزوم آسیب‌شناسی صحیح مسأله و حرکت اصولی برای جبران زیان انباشته، تمرکز بر اصلاح ساختار مالی و هزینه‌ای و بهبود شاخص‌های عملیاتی بانک را بیش از پیش ضرورت بخشید. بر این اساس محورهای استراتژیک و تمرکز بانک دی مشخص شد و حرکت به سمت سودآوری آغاز شد. با شروع کاهش زیان انباشته و اصلاح ساختار مالی و هزینه‌ای بانک، زمینه برای افزایش سرمایه مهیا شد. با بررسی‌های متعدد کارشناسی، گزارش توجیهی افزایش سرمایه به تصویب هیأت مدیره رسید و پس از اخذ مجوزهای لازم از بورس و بانک مرکزی، در مجمع عمومی فوق‌العاده، سهامداران بانک با افزایش سرمایه 24 برابری موافقت کردند. با تحقق افزایش سرمایه، هم‌اکنون بانک دی پس از بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و پارسیان در رتبه پنجم میزان سرمایه در میان بانک‌های خصوصی قرار گرفته است.


در زمینۀ اعطای تسهیلات به خانوادۀ معظم شهدا و ایثارگران چه اقداماتی انجام شده است؟
در طول یک سال گذشته کاهش بی‌سابقه درصد مطالبات غیر جاری از کل تسهیلات پرداخت شده بانک از 62 درصد به 17.5 درصد در کنار تدوین خط مشی‌ها و سیاست‌های اعتباری نوین در بانک دی، زمینۀ تزریق منابع گسترده به بانک و در نتیجه افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک را فراهم کرد. به دنبال این دستاورد، برنامه‌ریزی برای افزایش سهم جامعۀ هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران از سبد تسهیلاتی بانک دی نیز انجام شد که ارائه تسهیلات خرد در قالب قرض الحسنه و عقود مبادل‌های به اشخاص حقیقی و تخصیص اعتبار به صندوق اشتغال و کارآفرینی جامعۀ هدف بنیاد شهید از محل منابع صندوق توسعۀ ملی و منابع داخلی بانک در دستور کار شعب قرار گرفت. بر این اساس در سال 99 مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به 8200 نفر از خانوادۀ معظم شهدا و ایثارگران پرداخت شد؛ همچنین با توجه به لزوم حمایت از کارآفرینان جامعۀ ایثارگری، تسهیلاتی به مبلغ حدود 300 میلیارد ریال به معرفی‌شدگان صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعطا شد که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در سال جاری به حدود 2 هزار میلیارد ریال برسد؛ همچنین یکی دیگر از اقداماتی که در راستای کاهش مراجعۀ حضوری جامعۀ هدف به شعب و تسهیل دسترسی به خدمات بانکی در حال انجام است، اعطای تسهیلات به صورت غیرحضوری از بستر سامانه‌های بانکداری الکترونیک بانک دی است که با عملیاتی شدن این پروژه، سرعت ارائه تسهیلات به مشتریان و جامعۀ معظم ایثارگری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.


چه اقداماتی برای توسعۀ همکاری های متقابل با شرکت های زیرمجموعۀ بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داده‌اید؟
حمایت‌های همه جانبه مهندس اوحدی از تیم مدیریتی بانک یکی از مهم ترین عوامل موفقیت هیأت مدیره در دستیابی به اهداف بوده است. این سطح از حمایت و همدلی میان دو مجموعۀ بنیاد شهید و امور ایثارگران و بانک دی بی‌سابقه است و جای قدردانی و تشکر دارد. توجه ویژۀ رییس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران در یک سال گذشته، در کنار مجموعه اقدامات ارزشمند بانک دی برای گسترش دامنۀ خدمات بانکی برای جامعۀ هدف، اعتماد شرکت‌های زیرمجموعۀ بنیاد شهید و امور ایثارگران را به بانک دی به همراه داشته است که نتیجۀ آن را در گسترش تفاهم‌نامه‌های متقابل و تمرکز منابع مالی بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعۀ بنیاد در بانک شاهد هستیم. در یک سال گذشته، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اقتصادی کوثر، شرکت سرمایه گذاری شاهد، سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر، صندوق قرض الحسنۀ شاهد، بیمارستان‌های خاتم، ساسان و... گام بلندی در ایجاد ه مافزایی بیشتر در فعالی تهای اقتصادی و استفادۀ بهینه از ظرفیت‌های موجود طرفین بوده است که نتیجۀ آن را در افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان شاهد هستیم.
انتهای پیام/

برچسب‌ها