کد خبر 145476
۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷

گفت وگوی «حیات» با مدیرعامل شرکت بازرگانی اسپید شاهد؛

ساختار مستقل بیمه جامع درمانی ایثارگران، ایده ای بسیار راهگشا است

ساختار مستقل بیمه جامع درمانی ایثارگران، ایده ای بسیار راهگشا است

حیات: غلامرضا طائبی از سال 1375 همکاری خود را به عنوان پزشک ضایعات نخاعی با بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز کرد، و در ادامه در سمت هایی چون رییس پلی کلینیک تخصصی قائم در استان آذربایجان غربی، سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی،قائم مقام معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید ، رئیس کمیسیون پزشکی و مدیر عامل شرکت متد به فعالیت پرداخت . وی که داری مدرک دکترای پزشکی و PHDمدیریت استراتژیک است در سال 1392 lمجددا به عنوان مدیر کل کمیسیون پزشکی منتسب شد. وی از شهریور ماه 1398 به این سو به عنوان مدیر عامل شرکت بازرگانی اسپید شاهد، زیر نظر ریاست بننیاد شهید معرفی شده و فعالیت می کند.

به گزارش پایگاه خبری حیات ،شرکت بازرگانی «اسپید شاهد» از مجموعه شرکت هایی است که تحت پوشش شرکت « شاهد» فعالیت می کند، سهام « شاهد» متعلق به فرزندان معظم شهداست، اما متولیان آن از طرف ریاست عالی بنیاد  شهید و امور ایثارگران تایید و معرفی می شوند. اسپید شاهد در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می کند.

بنا به گفته غلامرضا طائبی مدیر عامل شرکت اسپید شاهد حوزه خدمات رسانی این شرکت بسیار وسیع تر است و شامل: تامین تجهیزات مراکز دانشگاهی، بیمارستان ها و موسسات، واردات تجهیزات پزشکی و کمک پزشکی و خرید و توزیع این تجهیزات، واردات دارو های مورد نیاز ایثارگران و همچنین واردات دارو برای بیماران سراسرکشور می تواند باشد.

مدیر عامل شرکت اسپید شاهد با بیان اینکه  این شرکت هم اکنون در تلاش است، در کنار وزارت بهداشت در امر واردات دارو فعالیت کرده و نیازهای دارویی ضروری و مورد نیاز کشور را تامین کند، ادامه داد: اسپید شاهد اعلام آماده گی کرده که در صورت درخواست و موافقت بنیاد برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز ایثارگران بصورت تک نسخه دست به کار شود.

طائبی همچنین افزود: ما آمادگی داریم در حوزه تامین تجهیزات مورد نیاز ایثارگران و لوازم مصرفی و بهداشتی آنها در سطح کشور و با توجه به آنچه که بنیاد به عنوان ضرورت تشخصی می دهد وارد عمل شویم.

بنا به گفته وی  اولویت اول کاری شرکت اسپید شاهد، تامین تجهیزات توانبخشی برای ایثارگران است و این شرکت  مصمم است که در صورت نیاز بنیاد دایره پوشش خود را در صورت لزوم به سراسر کشور تعمیم دهیم.

رئیس پیشین کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، در ادامه به نقش و اهمیت کمسیون پزشکی پرداخت و اظهار کرد:کمیسیون پزشکی از ایستگاه های بسیار مهم در فرایند تشخیص و تایید در پذیرش ایثارگران جانباز است.  

وی افزود: بعد از گذشت مدت زیادی که از جنگ می گذرد کمیسیون پزشکی باید به سمت تشخیص های فوق تخصصی در  رابطه با  وجود آسیب و میزان و شدت آسیب ها با توجه به پژوهش های جدید قدم بردارد تا مشکلات موجودِ متقاضیان درصد جانبازی و همچنین مسوولان در حوزه کمیسیون پزشکی و تخصیص درصد جانبازی و تعیین حق پرستاری، مرتفع شود.

در ادامه طائبی با اشاره به اهمیت تثبیت میزان درصد جانبازی اظهار کرد: باید میزان متقاضیان را به وضعیت معقول و صحیح آن رساند، در این مورد با گذاشتن  تیم های مشاوره کمیسیون پزشکی در سطح استان ها، افرادی که دچار عارضه های سطحی هستند را نسبت به آسیب هایشان آگاه می سازیم تا بدانند که تا چه میزان درصد جانبازی شامل آنها می شود. 

قائم مقام اسبق معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید وامور ایثارگران ضمن تاکید بر اهمیت جداسازی « آسیب» از « ناتوانی»  بیان کرد: آسیب آن چیزی است که عارضه ندارد، بدین معنا که وجود آسیب در سیستم بدن و کارکرد آن مشکل، افتی ایجاد نمی کند اما مساله ناتوانی بر عکس سیستم بدن را با افت شدید همراه می کند و توانایی فرد را به مرور زمان از میان می برد، در این مورد کمیسیون باید بر اساس تشخیص دقیق عارضه و پایش های دوره ای بیمار را مورد بررسی قرار دهد و الزامی به این نباشد که خود ایثارگر متقاضی معاینه و تعیین درصد جانبازی باشد، بلکه برعکس این کمیسیون است که باید به جانباز مراجعه کرده و پرونده پزشکی او را تکمیل کند. به واقع باید نوعی مراجعه معکوس از طرف کمیسیون اتفاق بیفتد. بجای آنکه خود جانباز برای تعیین شدت و نوع ضایعه جانبازی به کمیسیون مراجعه کند، کمیسیون بیاید و بر اساس تاریخ مراجعه قبلی جانباز و تشخیص نوع جانبازی آنها را معاینه کرده و فرایند تغییرات سلامت وی را بطور دقیق و کامل ثبت کند.

وی اضافه کرد: ما در دوره ای این مراجعه معکوس را انجام دادیم و نتایج خوبی نصیب ایثارگران شد و بالای ۷۰درصد افراد که مراجعه نداشتند از افزایش درصد به دلیل عوارض و شدت مجروحیت برخوردار شدند.
قائم مقام پیشین معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید موضوع درمان جانبازان را موضوعی حاکمیتی دانست و تاکید کرد که بنیاد شهید متولی درمان مستقیم جانبازان و ایثارگران نیست، بلکه متولی ارائه خدمات درمانی است. چراکه متولی درمان در اینجا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که جمعیت ایثارگران نیز به عنوان بخشی از جامعه تحت پوشش این وزارت خانه مشمول دریافت خدمات  می شوند. بنیاد شهید طبق وظیفه اش مکلف به ارائه خدمات درمانی از جمله بیمه تکمیلی و بیمه های خاص و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز و همچنین کمک به تامین دارو (البته در چهارچوب مقررات کشوری) است.

طائبی با اشاره به عدم تمرکز در حوزه درمان ایثارگران، چه در بحث دانشگاهی و چه در بحث های درمانی و خدماتی گفت: تمرکز درمانی بدین معناست که هیچ سند و پرونده ای در زمینه روند پیگیری درمان وجود ندارد. برای روشن تر شدن بحث فرض کنیم ما سازمانی داریم که می خواهیم نیرو هایش را تحت پوشش درمانی قرار دهیم، بکار بردن نظام متمرکز در اینجا کارایی خودش را بدین صورت نشان می دهد، ابتدا یک «نرم افزار کاربردی »برای ثبت جزء به جزء مسائل مربوط به هر بیمار بوجود می آوریم، یک نوع بانک اطلاعاتی، اینکه  بیماری ها و مشکلاتشان چیست، چه پیگیری های پزشکی باید برای آنها صورت گیرد، اطلاعات درمانی تا آن زمان و در هر جایی که تحت درمان بوده ، روند درمان آنها تا کجا پیش رفته است، نسخ دارو هایی که تا به حال برایشان تجویز شده، همینطور اطلاعات بستری، جراحی و الی آخر، پس از ترخیص هم به همین صورت باید تمام اطلاعات در مورد بیمار و نیازهای آینده او بروز رسانی شود. خلاصه کلام اینکه ما «داکیومنت» در حوزه درمان ایثارگران نداریم که بر اساس آن بیمار هر جایی که مراجعه کرد این پرونده در سیستم الکترونیکی سراسری موجود باشد. این بزرگترین مشکل در حوزه درمان ایثارگران است که ثبت داده های درمانی برای پیگیری درمان در هیچ جایی اتفاق نمی افتد و عملا در مراجعه بعدی، اقدامات قبلی و مراجعه به بیماری های قبلی و مشلات قبلی قابل دسترس نیست.

وی پیشنهاد کرد که برای حل مساله پزشکان پایش سلامت به عنوان «پزشکان خانواده» مشابه آنچه در برخی از کشور ها اتفاق افتاده است معرفی شوند و تمامی اقدامات پزشکی و ارجاعات پاراکلینیکی و بیمه ای آنها در این «بانک داده» ثبت شود.  

طائبی در پایان با اشاره به قرارداد های بیمه ای، یکی از موانع مهم بوجود آمدن «بانک داده» ثبت اطلاعات بیماران ایثارگر را قرارداد های بیمه ای کوتاه مدت دانست. 

وی در ادامه گفت: برا ی حل این مشکل باید به دنبال ساختار بیمه درمانی ایثارگران باشیم که در واقع یک نهاد بیمه ای است که بطور خاص برای درمان ایثارگران و خانواده شهدا طرح ریزی شده باشد. چکیده تمام مسائل ریز و درشتی که مطرح شد این است که درمان ایثارگران و خانواده آنها نیاز به یک ساختار بیمه ای واحد دارد که تمام بانک اطلاعاتی یا همان «دیتا بیس»  بیماران ایثارگر، پزشک خدمات دهنده یا همانطور که گفته شد «پزشک خانواده»، هزینه ها و پیگیری های مالی پس از درمان، همگی درون فضای این بیمه جامع قرار بگیرند. به عقیده طائبی با طرح ریزی این بیمه درمانی بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در حوزه درمان و سلامت بیماران ایثارگر مرتفع خواهد شد...
بدین معنی که کلیه داده های سلامت و بهداشت و درمان و توانبخشی و دارو ها در «نرم افزار کاربردی» مخصوص توسط تیم ها و مراکز و اشخاص تعریف شده تکمیل و هرینه ها با توجه به ساختار بیمه درمانی مستقل ایثارگران تامین اعتبار گردیده و سیر درمان در این «نرم افزار ماربردی» مشخص و همیشه و در همه مراکز درمانی مورد نظر در دسترس خواهد بود.

برچسب‌ها