کد خبر 138836
۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

متخصص فارماکولوژی و عضو نخبگان مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر در گفت و گو با حیات:

کیفیت داروهای ایرانی تفاوتی با مشابه خارجی ندارد

کیفیت داروهای ایرانی تفاوتی با مشابه خارجی ندارد

حیات: دکتر سید رضا مرتضوی جانباز 25 درصد، متخصص فارماکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت و گو با پایگاه خبری حیات اظهار داشت: داروهای تولید شده در ایران به لحاظ کیفیت با مشابه خارجی برابری می کند.


دکتر سید رضا مرتضوی جانباز 25 درصد، متخصص فارماکولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و عضو نخبگان مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با تبریک  پنج شهریور مصادف با سالروز تولد اندیشمند بزرگف زکریای رازی به عنوان روز داروساز، به تولید دارو در داخل ایران اشاره کرد و به پایگاه خبری حیات گفت: بیش از 90 درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل ساخته و تولید می شود ولی 50 درصد مواد اولیه ساخت دارو از خارج از کشور تامین می شود.

به بیان دکتر مرتضوی، تولید کننده های ما باید در زمینه تولید مواد اولیه برنامه ریزی کنند زیرا در شرایط تحریم و ایجاد مشکلاتی از این دست ممکن است برای واردات مواد اولیه با مسایلی روبرو شویم که تولید دارو در ایران را با مانع مواجه سازد.

جانباز 25 درصد دفاع مقدس که در سال 60 در دهلاویه به این درجه نایل شده است با ذکر موانع تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور تصریح کرد: یکی از موانع تولید مواد اولیه دارویی نبود سرمایه گذاری، تکنولوژی و تجهیزات است تولید نیازمند سرمایه گذاری زیاد، واردات تجهیزات و تکنولوزی های مورد نیاز روز دنیا است مثلا حتی تولید نمک صد در صد خالص که در صنایع بهداشتی و درمانی استفاده می شود نیازمند دستگاه ها و تکنولوژی های خاص است تولید دارو که دیگر جای خود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد کبفیت داروهای ساخت داخل یاداور تاکید کرد: این که برخی تصور می کنند داروهای تولید داخل، در مقایسه با مشابه خارجی کیفیت پایینی دارد ذهنیت اشتباهی است داروها دارای یک استاندارد است و تا زمانی که در محدوده استاندارد قرار نگیرد مجوزی برای تولید صادر نمی شود بنابراین داروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت تفاوتی با مشابه خارجی ندارد مشکلی که در این زمینه ما با ان مواجه هستیم نظارت بر روند تولید است چنانچه این نظارت همانند کشورهای اروپایی دقیق و سختگیرانه باشد ان بخش کوچک تولیدات داخلی ما که ممکن است در پایین محدوده استاندارد قرار گیرند نیز به لحاظ کیفی در بالای محدوده قرار می گیرند.

عضو نخبگان مرکز دانش پژوهان تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: ما در برخی از دارو های بیماری های صعب الاعلاج، سرطان و خاص نیازمند واردات دارو هستیم که در همین زمینه هم تحقیقات زیادی در مراکز تحقیقاتی دارویی در حال انجام است تا بتوانیم در این عرصه هم به نتایج خوبی برای تولید دست پیدا کنیم.

وی در پایان در مورد برندسازی دارویی در کشور بعد از طرح ژنریک گفت: تا زمانی که طرح ژنریک در کشور اجرا می شد مشکلات کمتری داشتیم داروهای ژنریک یک نام عمومی داشت و ممکن بود توسط هر تولید کننده‌ای، تولید و عرضه شود. اما داروهایی که نام تجاری دارند مختص یک تولیدکننده یا برند خاص هستند که پس از برچیدن طرح ژنریک وارد بازار شد. برندسازی هر چند ممکن است باعث ایجاد رقابت و افزایش کیفیت دارو و افزایش صادرات شود ولی مشکلات دیگری هم به دنبال خود داشت که هنوز هم با ان مواجه هستیم.

طاهره ساعدی

برچسب‌ها