کد خبر 249435
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

معاون فرهنگی ارتش در گفتگو با «حیات»:

روایت سفر ۸ ماهه ناوگروه ۸۶ ارتش سریال می شود

روایت سفر ۸ ماهه ناوگروه ۸۶ ارتش سریال می شود

حجت الاسلام نصیرالاسلامی از ساخت سریالی درباره سفر ۸ ماهه ناوگروه ۸۶ ارتش خبر داد.

حجت الاسلام سعید نصیرالاسلامی، معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره این سوال که جلوگیری از تحریف واقعیت ارتش در دفاع مقدس چگونه صورت می گیرد، گفت: برای جلوگیری از تحریفات در زمینه روایات، خاطرات و ساخت فیلم درباره ارتش در درجه اول باید خدا و جایگاه والای شهدا را ببینیم. در واقع ما برای تولید آثار نیاز به منابع داریم. باید بدانیم نمیتوانیم به هر صورتی که خواستیم در روایات و ساخت فیلم تاریخ را تحریف کنیم؛ چراکه اگر اینگونه باشد، در درجه اول مدیون شهدا خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تحریف تاریخ حضور ارتش در جنگ تحمیلی و پس از آن، همه پیشکسوتان دفاع مقدس در ارتش ساماندهی شده و در مجموعه ای بنام معارف ارتش؛ تاریخ شفاهی جنگ را ثبت و ضبط کرده اند. برای نمونه درباره اسرای جنگی؛ ۱۶ هزار سند داریم که در حال تبدیل شدن به کتاب است. اما باید به این موضوع اذعان داشته باشیم که ما این کار را دیر شروع کردیم. ارتش در حال حاضر اسناد بسیار خوبی دارد و  معتقد است نباید کاری تولید شود که منبع زنده یا مکتوب نداشته باشد؛ این موضوع به ویژه درباره فیلم ها و روایات صدق می کند. ما نباید نگاهی داشته باشیم که شهید متعلق به سپاه باشد یا ارتش بلکه باید در درجه اول کشور را در نظر بگیریم.

معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش همچنین تشریح کرد: هر تولیدکننده‌ای قصد تولید محتوا در زمینه ارتش داشته باشد؛ دفتر مرکز اسناد سازمان عقیدتی سیاسی به صورت دیجیتال یا مکتوب اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار می دهد.

سعید نصیرالاسلامی در پاسخ به این سوال که اقدامات فرهنگی درباره روایت سفر 8 ماهه ناوگروه ۸۶ ارتش، گفت: در این زمینه سریالی در حال ساخت است که پژوهش ها و کارهای اولیه آن انجام شده و در جلساتی که با آقای جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما داشتیم بنا شد، امسال به پایان برسد؛ همچنین کتابهای زیادی در بخش کودک و خاطره گویی نیز انجام شده است. سعی داریم فیلم سینمایی در این زمینه بسازیم اما هنوز موفق نشده ایم. در این زمینه ارتش دستش به روی همه هنرمندان دراز است که در این زمینه کمک کنند. در بعد تجهیزات هر کاری از ما بربیایید انجام می دهیم اما باید ملاحظات نظامی‌گری را رعایت کنند.

وی تشریح کرد: ارتش در مبارزه با  داعش ۸ شهید تقدیم کرده است که در سوریه به شهادت رسیدند؛ بزرگترین عملیاتی که در مبارزه با داعش در عراق شکل گرفت؛ ارتش با آن مقابله کرد. در این زمینه نیز یک نیروی زمینی یک سریال در دست تولید داشت بنام «۴۵ ساعت و نیم» که هنوز با صداوسیما به نتیجه نرسیدیم؛ در جلسه ای که با قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید بخش دیگری مانند دزدان دریایی را به آن اضافه کنیم.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که ارتش پر از سوژه های ناب برای روایت است، اضافه کرد: در این زمینه حاضریم جلسه ای با هنرمندان و نیروهای پیشکسوت ارتش داشته باشیم تا به آنان برای سوژه ها کمک کنیم اما ارتش به دلیل اینکه ماموریت اصلی اش موضوع دیگری است؛ هنوز آنگونه که باید در این زمینه موفق نبوده است و نیاز دارد بیشتر به این موضوع بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha