کد خبر 248949
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

برای چهارمین سال متوالی؛

ایران رتبه چهارم تولید علم طب سنتی در جهان را کسب کرد

ایران رتبه چهارم تولید علم طب سنتی در جهان را کسب کرد

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ایران برای چهارمین سال متوالی رتبه چهارم جهان را در تولید دانش این حوزه بعداز کشورهای چین، آمریکا و هند در سال ۲۰۲۳ کسب کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:  برای چهارمین سال متوالی شاهد کسب رتبه چهارم جهان در تولید علم طب سنتی هستیم، به نحوی که فاصله ما با کشور دارای رتبه سوم(هند) نسبت به سال قبل کمتر شده است.

وی افزود: این دستاورد ارزشمند، نشان‌دهنده تلاش‌ها و گام‌های بلندی است که در جهت احیای طب سنتی ایرانی و جایگاه والای آن در نظام سلامت کشور برداشته شده است. 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گرچه کسب رتبه چهارم تولید علم در حوزه طب ایرانی برای چهارمین سال متوالی دستاوردی قابل توجه است، اما این امر نباید ما را از تلاش برای ارتقا و تعالی در این زمینه غافل کند؛ تاکید کرد: برای رسیدن به جایگاهی درخشان‌تر در عرصه تولید علم نیاز به تلاش‌های بیشتری داریم و طب ایرانی باید به عنوان یک راهبرد کلان پژوهشی مورد توجه همه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

وی  با اشاره به اینکه طب ایرانی دارای سابقه دیرینه و تجربه های اثبات شده در طول هزاران سال است که در متون و منابع مختلفی به ثبت رسیده و توسط حکما و اطبای برجسته ای مورد ترویج و توسعه قرار گرفته است؛ گفت: این طب ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک موضوع و راهبرد کلان پژوهشی دارد چرا که دارای سابقه‌ای دیرینه و تجارب اثبات شده فراوان در طول چند هزار سال است، همچنین نگرش جامع به سلامتی انسان، ظرفیت آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها در کنار مزیت‌های اقتصادی و جایگاه آن به عنوان بخشی از هویت ملی و فرهنگی و از سوی دیگر؛ این مکتب طبی را به‌عنوان یک هدف راهبردی در حوزه تحقیقات و فناوری پیش روی ما قرار می‌دهد.

حسینی یکتا همچنین گفت: طب ایرانی هنوز به طور کامل شناخته نشده و ظرفیت زیادی برای توسعه و تحقیقات بیشتر دارد. با انجام مطالعات علمی و پژوهش‌های دقیق، می‌توان مسیر بهره مندی از این طب را در نظام سلامت به طور گسترده‌تری هموار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha