کد خبر 248691
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

آشنایی با شایع‌ترین اختلال رفتاری در کودکان/ ADHD چیست و چه راهکاری برای آن وجود دارد؟

آشنایی با شایع‌ترین اختلال رفتاری در کودکان/ ADHD چیست و چه راهکاری برای آن وجود دارد؟

روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: از ویژگی‌های افراد دارای این اختلال، عدم توانایی در خصوص صحبت دو طرفه است؛ هوش این افراد معمولی است و تفاوتی با یک فرد عادی ندارد.

حسین روزبهانی، روانشناس و مدرس دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در مورد بیماری ADHD اظهار کرد: دیدگاهی که نسبت به «ای‌دی‌اچ‌دی» ADHD، وجود دارد مشکل در بازدارندگی رفتاری افراد است که حالتی بیش فعالی است؛ ای‌دی‌اچ‌دی اختلال توجه است.

وی با بیان اینکه این افراد اول عمل می‌کنند، سپس فکر می‌کنند، افزود: افراد دچار این اختلال توانایی توجه به جزئیات را ندارند و این افراد در انجام اموری، آن را به‌صورت ناقص انجام می‌دهند. همچنین حواس پرتی و فراموش کاری، از ویژگی‌های این اشخاص است.

این روانشناس با اشاره به اینکه این افراد در مدرسه و خانه با اعضای محیط به مشکل خواهند خورد و انجام بازی‌های آرام و سکوت محور را ندارند، ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های این افراد عدم توانایی در خصوص صحبت دو طرفه است، زیرا این اشخاص ناخواسته به حرف طرف مقابل وارد می‌شوند و نمی‌گذارند سخن شخص مقابل‌شان به پایان برسد. هوش این افراد معمولی است و تفاوتی با یک فرد عادی ندارد.

وی با اشاره وظیفه مهم اگر این اختلال درمان نشود، ممکن است در سن‌های بالاتر موجب اختلالت شدیدتر شود، یادآور شد: باید به این موضوع اشاره کنم که رفتارهای صورت گرفته از یک فرد دارای اختلال ای‌دی‌اچ‌دی، کاملا غیر عمد است، همچنین در یادگیری مسائل خاص، این افراد دارای مشکل هستند. متاسفانه این اختلال، شایع‌ترین اختلال رفتاری در کودکان حساب می‌شود.

روزبهانی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: معمولا کودکانی که هنگام تولد وزنشان از 1.5 کیلوگرم کمتر است، در آستانه دچار به این اختلال هستند حتی اگر مادر در زمان بارداری دخانیات و الکل مصرف کند، احتمال دچار شدن فرزندش به این اختلال زیاد است.

وی در ادامه تاکید کرد: این اختلال در پسرها بیشتر از دخترهاست و والدین آن‌ها باید کنترل و قوانین خاصی را زیر نظر روانشناس بر آنها پیاده‌سازی کنند، این والدین نباید اینگونه فرزندان را رها کنند و بی‌قانونی برای این کودکان مضر است.

این روانشناس همچنین گفت: این افراد باید به روانشناس و سپس روانپزشک مراجعه کنند و داروهایی را مصرف کنند تا توجه آن‌ها به امور بیشتر و خشم آن‌ها کمتر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha