کد خبر 248297
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۶

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

گناه فرشته؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

گناه فرشته؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

گناه فرشته سریالی است که کارگردان آن در تلاش است با طرح معماهای خاص و سردرگم کردن بیننده، تجسم پایان داستان را غیرممکن سازد؛ مسائلی که تا قسمت پانزدهم همچنان بی‌پاسخ مانده و پرسش‌های بسیار را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ با نیم نگاه به پلتفرم‌های نمایش خانگی متوجه می‌شویم که ژانر جنایی - معمایی در بین مخاطبان از طرفداران زیادی برخوردار است. در این بین سریال گناه فرشته نیز از این قاعده مستثنی نیست و شهاب حسینی با بازیگری بی‌حد و مرز زیبایش، توانسته فیلمنامه‌ی حامد عنقا را به بهترین شکل به نمایش درآورد.

در کنار شهاب حسینی، بازیگرانی همچون امیر آقایی، لادن مستوفی، مهدی سلطانی، پردیس پورعابدینی، با هنرمندی بهروز رضوی، فرید سجادی حسینی، دیبا زاهدی و آشا محرابی، با حضور جمشید گرگین، جعفر دهقان، فخرالدین صدیق شریف، سیدمهرداد ضیایی، به همراه سام کبودوند، سلمان فرخنده، ابراهیم کوخایی، هادی افتخارزاده، منوچهر زنده دل، حلما سمرقندی، با معرفی نفس بازغی و رعنا بهرخ در «گناه فرشته» ایفای نقش کرده‌اند.

کارگردان تجربه‌دار در حوزه قضایی

حامد عنقا کارگردان سریال گناه فرشته در زمان دانشجویی مدیر نشر طالب، در خصوص قانون و قضا فعالیت داشته است. وی در حوزه روزنامه نگاری نیز کار کرد و از سال ۱۳۷۶ وارد عرصه‌ی روزنامه نگاری شد. از فعالیت‌های دیگر این هنرمندِ فیلمنامه‌نویس می‌توان به مدیر تولید مجموعه «خانه قدیمی» و کارگردانی سریال به همین سادگی، نویسندگی فیلمنامه «نردبام آسمان» و طراح و نویسنده «قلب یخی» اشاره کرد.

همکاری مجدد بازیگر «آقازاده» با حامد عنقا

پردیس پور آبدینی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به سبب بازی در فیلم «غریب»، فیلم‌های دیگری همچون «بی مادر» و «خائن کشی» را در پرونده کاری‌اش دارد.

وی با سریال «آقازاده» به شهرت رسید و این اتفاق سبب همکاری مجدد و خوشبینی موفقیت بیشتر این بازیگر با حامد عنقا شد.

آل‌ پاچینو در کنار مرد این روزهای سینما

در همان هفته‌های اول پخش سریال گناه فرشته بود که برخی با رمزگشایی دستبرد به ذهن نویسنده زدند و فهرستی از فیلم‌های شاخص سینما را منتشر کردند که کارگردان در ساخت مجموعه‌اش نگاهی به این سریال‌ها داشته است.

مطرح‌ترین نام درون این فهرست وکیل مدافع شیطان بود که شهاب حسینی در نقش وکیل به توهین و تخریب قاضی درون این سریال به برگداندن ورق به نفع موکل خود می‌پردازد؛ این همان راهکاری بوند که تیلور هاکفورد در سکانس مشهوری از وکیل مدافع شیطان با بازی درخشان آل پاچینو، از آن استفاده کرده بود.

گناه فرشته؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

نظرات متفاوت منتقدین نسبت به ساخته‌ی عنقا

بازی با ذهن ببینده؛ از سری مسائلی است که حامد عنقا کارگردان گناه فرشته، با تکیه بر آن، مخاطب را با خود به تماشای ادامه سریال هدایت می‌کند. وی در تلاش است با طرح معماهای خاص و سردرگم کردن بیننده، تجسم پایان داستان را غیرممکن سازد؛ مسائلی که تا قسمت پانزدهم همچنان بی‌پاسخ مانده و پرسش‌های بسیار را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است.

معماهایی که تا قسمت پانزدهم همچنان بی‌پاسخ مانده؛ این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که تلاش‌های متفاوت و بی‌دریغ وکیل می‌تواند او را از اعدام رها سازد؟ البته از این موضوع نمی‌توان صرفه نظر کرد که در برخی قسمت‌ها، شاهد سر پا نگه داشتن ذهن مخاطب بوده‌ایم.

در خصوص این فیلم، یک مخاطب در شبکه ایکس نوشت: «عنقا هر کاری را که می‌سازد، اسم نقش اصلی مرد را حامد می‌گذارد و زنی را در قصه نشان می‌دهد که عاشق و شیفته و شیدای حامد است.»

در چنین مواردی سازنده‌ی اثر در حال فروختن رویای خالق اثر است و بیننده‌ای که قصد دیدن مسائل تکراری و این رویا را در ذهن ندارد، از دیدن اثر زده می‌کند.

البته نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که اولین کارگردانی عنقا دچار ضعف‌هایی شد که برای بار نخست طبیعی است. در کنار این نقاط ضعف، مخاطبینی که به جزئیات علاقه دارند توانستند با اشعار زیبا و استفاده از کتب مشهور ادبیات از دیدن سریال لذت ببرند.

نخستین حضور نفس بازغی در نمایش خانگی

دختر مستانه مهاجر و پژمان بازغی شروع فعالیت‌های هنری خود را از تئاتر خانم آقای جورج کلونی و فیلم سینمایی جوجه تیغی آغاز کرد. نفس بازغی به‌عنوان یکی از کم تجربه‌ترین بازیگران سریال، زیر سایه‌ی شهاب حسینی توانست نگاه‌ای زیادی را به هنرش جلب کند.

پژمان بازغی در این خصوص گفت که دخترش توانایی‌های زیادی در ایفای نقش محول شده دارد.

گناه فرشته؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

گوینده قدیمی، مقابل شهاب حسینی

بهروز رضوی که به سبب صدای زیبا و دلنشینش در یادها ماندگار شده و سال‌هاست گویندگی برنامه‌های رادیویی و مستندهای تلویزیونی را به عهده دارد، با نقش آفرینی در یکی از نقش‌های اصلی سریال «گناه فرشته» توانست ذهن مخاطبین را درگیر نقش پیچیده عماد کند.

مایه‌های روان‌شناختی در اولین کارگردانی حامد عنقا

قبل از هرگونه تولید اثر باید به این نکته توجه کرد که استفاده از روحیات و ذهن مخاطب در تاثیر پذیری آن اثری شگرف دارد؛ حامد عنقا نیز از این مساله بی‌بهره نبود و توانست با استفاده از درون مایه‌های روان‌شناختی و استفاده از مظلومیت نقش فرشته مخاطب را به اوج رحم و خواستار رهایی قاتل از اعدامش برساند.

این امر در حالی به نقطه‌ی عطف سریال تبدیل شد که فرشته با رفتارهای بی‌شیله پیله و به دور از تجملات توانست ذهن مخاطب را با فرد بی‌ تقصیری که جزء درونی هر آدمی به شمار می‌رود، روبه‌رو کند.

معجزه‌ای که رخ نداد...

سریال گناه فرشته به روش ژانرهای گذشته، معمایی-جنایی آغاز شد و با قتل مردی میانسال به بیننده تلنگری عمیق زد؛ اتفاق‌هایی که جزء ضروری‌ترین عامل‌های جذب مخاطب به شمار می‌رود؛ مانند قتل عمدی مانیا که در ظاهر فردی بی‌سر پناه بود اما به دنبال منافع‌اش هر کاری را انجام می‌داد و یا حضور پر رنگ یک روزنامه نگار قدیمی که اطلاعات زیادی راجب قتل عشیری و زد و بند مالیاتی‌اش داشت.

البته تلنگر بعدی زمانی رقم خورد که برخلاف تلاش‌های فراوان حامد تهرانی در حرص در آورترین سکانس سریال، بیننده گمان کرد فرشته اعدام نشده اما اتفاق دیگری رخ داد. سکانسی که یادآور ضرب‌المثل «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت» است...

این شگفتی‌های پیاپی کارگردان این فرضیه را در ذهن مخاطب ایجاد کرده که آیا در قسمت پایانی راز بزرگ عماد و خاندان عشیری فاش خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha