کد خبر 248071
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸

گزارش «حیات» از حمله تلافی‌جویانه ایران؛

اهداف موشک‌ها و پهپادهای ایران در سرزمین‌های اشغالی/ تلفات و خسارات صهیونیست‌ها تا این لحظه

اهداف موشک‌ها و پهپادهای ایران در سرزمین‌های اشغالی/ تلفات و خسارات صهیونیست‌ها تا این لحظه

حمله تلافی‌جویانه نیروهای مسلح کشورمان به مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی تاکنون واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. در گزارش حاضر اهداف مورد اصابت موشک‌ها و پهپادهای کشورمان در این حمله و تلفات و خسارات احتمالی آن برای صهیونیست‌ها بررسی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به حمله اخیر نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسول‌گری کشورمان در دمشق، طی یک حمله گسترده پهپادی و موشکی در بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ به سرزمین‌های اشغالی، اهدافی را در این سرزمین‌ها منهدم کردند.

اهداف ایران در حمله شب گذشته

در بیانیه شماره یک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ساعت اولیه بامداد شب گذشته منتشر شد آمده است: «در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، در نخستین ساعت بامداد امروز (یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه) دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی سایر نیروهای این نهاد انقلابی و مردمی، به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله (ص)» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.»

همچنین نیویورک‌تایمز در ساعات اولیه بامداد گذشته درباره تجهیزات نظامی مورد استفاده ایران در این حمله به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت: ایران ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به‌سمت اسرائیل شلیک کرده است.

ایران از پاسخ موشکی و پهپادی مشروع و قانونی خود در سرزمین‌های اشغالی اهداف متعددی را دنبال می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به «پایگاه هوایی نواتیم» در جنوب اسرائیل اشاره کرد؛ پایگاهی در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئر السبع که با برخورداری از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-35 اسرائیل است. گفته می ‌شود که این پایگاه همان پایگاهی است که نظامیان صهیونیست از آن برای حمله به کنسول‌گری کشورمان در دمشق استفاده کردند و تصاویر و داده‌های منتشر شده در رسانه‌ها  حاکی از آن است که ضربات سنگینی به این پایگاه وارد شده است.

این پایگاه از مرزهای غربی ایران، حدود ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد خسارات سنگینی به این پایگاه وارد شده است. شایان ذکر است است که در بهمن‌ماه سال گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی رزمایشی تهاجم موشکی به نمونه شبیه‌سازی شده آشیانه‌های این پایگاه هوایی اسرائیل را تمرین کرده بود.

همچنین خبرگزاری فلسطینی شهاب از اصابت موشک‌های ایران به «پایگاه نظامی رامون» در النقب خبر داده است. بنابر گمانه زنی رسانه‌ها تا صبح امروز هفت موشک ایران به این پایگاه هوایی اصابت کرده است.

تلفات و خسارات وارده به صهیونیست‌ها

تا این لحظه مقامات رژیم صهیونیستی آمار دقیقی از خسارت ها و تلفات وارده به این رژیم در اثر حملات شب گذشته اعلام نکرده‌اند و گمانه‌های رسانه‌ها در این مورد نیز به دلیل سانسور گسترده رسانه‌های صهیونیستی از میزان تلفات و خسارات وارده نمی‌توانند دقیق باشد.

کانال ۲۴ تلوزیون رژیم صهیونیستی نیز صبح امروز اعتراف کرده است که اجازه انتشار تصاویر حملات موشکی و پهپادی شب گذشته ایران به اراضی اشغالی را ندارد. این رسانه صهیونیستی گفته است: «ما تصاویر و فیلم‌های بسیار بیشتری از حمله امشب ایران داریم که نمی‌توانیم همه آنها را منتشر کنیم.»

در همین رابطه «فایر الدویری» تحلیلگر نظامی اردنی به شبکه الجزیره گفت: (رژیم) اسرائیل تلاش می‌کند بر حجم ضربات وارد شده سرپوش بگذارد. آن‌ها تلاش می‌کنند که بگویند حمله ناموفق بوده و اصابت‌ موشک‌ها سطحی بوده است و هنوز حجم خسارتی که به (رژیم) اسرائیل وارد شده مشخص نیست.

همچنین این تحلیل‌گر نظامی اضافه کرد: ایران از توان کامل موشکی خود استفاده نکرده است؛ چون ایران موشک‌های فراصوتی دارد که ظرف ۱۳ دقیقه به اسرائیل می‌رسند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در اولین موج حمله پهپادی و موشکی ایران این رژیم برای مقابله با موشک‌های ایرانی حدود یکصد میلیون دلار خسارت دیده است. این عدد با توجه به تعداد بالای پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سمت گنبد آهنین و قیمت موشک‌هایی که از این سامانه برای دفع پرنده‌های مهاجم شلیک می‌شوند کاملا خوش‌بینانه و حداقلی به نظر می‌رسد. شبکه آمریکایی سی ان ان به نقل از یک منبع آمریکایی در همین باره گفت: «مطمئن نیستیم که پدافند هوایی اسرائیل موفق به مقابله با همۀ پهپادها و موشک‌های ایران شده باشد.»

کانال ۱۴ تلوزیون رژیم صهیونیستی نیز پیش‌تر گزارش داده بود که چند موشک در مناطقی در «عراد» (۴۵ کیلومتری شرق بئر السبع) در جنوب فلسطین اشغالی اصابت کرده و خبرها حاکی از مجروح شدن چند نفر در محل اصابت است.

بر اساس این گزارش، چند موشک نیز  به صورت مستقیم به شهر اشغالی «ام الفحم» اصابت و نیروهای امدادی عازم این منطقه شده‌اند. این گزارش می‌افزاید که چند فروند موشک نیز به «صحرای النقب» اصابت کرده است.

همچنین خبرگزاری فارس هم صبح امروز به نقل از سخنگوی بیمارستان «سوروکا» در فلسطین اشغالی اعلام کرد: «در حمله ایران به مناطق جنوبی ۱۲ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha