کد خبر 247182
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱

«گلوری»؛ پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی

«گلوری»؛ پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی

ستاره شناسان شواهدی از یک هاله نورانی درخشان و چند رنگ به نام گلوری را در سیاره فراخورشیدی که به دلیل شرایط جهنمی اش به نام WASP-۷۶ b شناخته می‌شود، مشاهده کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، دانشمندان دریافتند که صحنه شگفت‌انگیز فضایی شامل یک سری حلقه‌های متحدالمرکز در اطراف یک مرکز تابان است که به شرایط خاصی برای شکل‌گیری نیاز دارد، زیرا نور باید به مه‌ای از قطرات کروی بتابد که همه تقریباً به یک اندازه هستند.

اولیویه دمانگیونه، ستاره شناس از موسسه اخترفیزیک و علوم فضایی پرتغال، می‌گوید: دلیل اینکه که ما هیچ مورد «گلوری» را خارج از منظومه شمسی ندیده ایم این است که این پدیده شرایط بسیار عجیبی را می‌طلبد. اولا به ذراتی جوی نیاز دارد که کاملا کروی بوده و به اندازه کافی یکنواخت و پایدار است که بتوان در یک دوره طولانی رصد کرد. ستاره نزدیک سیاره باید مستقیماً به آن بتابد، و رصدکننده (ماهواره سیاره فراخورشیدی خئوپس) در سمت درستی قرار داشته باشد.

WASP-۷۶ b علاوه بر وجود عناصری مانند سدیم، کلسیم، کروم، لیتیوم، هیدروژن، وانادیم، منیزیم، نیتروژن، منگنز، پتاسیم و باریم، ابرهای آهن را در جو جذب می‌کند.

شایان ذکر است که شناسایی "Glory" در WASP-۷۶ b به دانشمندان نقشه‌ای برای جستجوی همان پدیده در دیگر سیارات فراخورشیدی می‌دهد.

مشاهدات آینده برای تایید این موضوع در حال برنامه ریزی است.

منبع: ناسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha