کد خبر 239168
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶

جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ - قطر؛

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن به نحسی عدد 6

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن به نحسی عدد 6

تیم ملی فوتبال ایران برای دهمین بار موفق به صعود به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا شده است و می‌خواهد طسم ۶ ناکامی متوالی در رسیدن به فینال را شکسته و بعد از ۴۷ سال به دیدار نهایی این جام برسد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با غلبه بر ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ قطر، به مرحله نیمه نهایی مسابقات صعود کند. این دهمین دوره حضور ملی‌پوشان ما در این مرحله است و بعد از کره جنوبی با ۱۱ دوره حضور در این مرحله بهترین آمار را در اختیار دارد.

در ۹ دوره قبلی رقابت‌ها ما ۳ صعود به فینال داشتیم که ۳ قهرمانی پیاپی حاصل آن بود و در ۶ دوره بعدی ۴ رتبه سومی، یک رتبه چهارمی و یک دوره هم مربوط به سری قبل مسابقات در امارات است که دیدار رده بندی از آن حذف شد و ایران با شکست در نیمه نهایی با کسب عنوان مشترک با امارات، از گردونه مسابقات کنار رفت.

به این بهانه سراغ عملکرد ایران در مرحله نیمه نهایی مسابقات ادوار گذشته جام ملت‌ها رفتیم:

۱۹۶۸: جام در خانه ماند

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

اولین صعود ایران به نیمه نهایی با صعود به فینال و قهرمانی همراه بود. ایران میزبان این مسابقات بود و توانست جام قهرمانی را در یک رقابت با برمه (میانمار) در مسابقه پایانی به خودش اختصاص بدهد. مهم‌ترین بازی آن دوره، رقابت ایران و رژیم صهیونیستی بود که با برتری ۲ بر یک ایران به پایان رسید و محبوبیت تیم ملی ایران بعد از شکست دادن اسرائیل به اوج خود رسید. بعد از آن بازی بود که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، مردم برای برد تیم ملی جشن خیابانی برگزار کردند.

۱۹۷۲: تکرار افتخار در بانکوک

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

ایران در آن روزها با هدایت پرویز دهداری به عنوان سرمربی و محمد رنجبر به عنوان مربی قدرت اول آسیا محسوب می‌شد و مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌ها بود.

بازیکنان ایران در رقابت‌های جام ملت‌های ۱۹۷۲، بهرام مودت، ناصر حجازی، جعفر کاشانی، مصطفی عرب، ابراهیم آشتیانی، اکبر کارگرجم، پرویز قلیچ‌خانی، مهدی مناجاتی، جواد قراب، مجید حلوایی، علی پروین، علی جباری، اصغر شرفی، غلامحسین مظلومی، همایون بهزادی، ‌حسین کلانی و صفر ایرانپاک بودند.

در بازی فینال ایران موفق شد با عبور از سد کره‌جنوبی دومین قهرمانی خودش را به‌صورت پیاپی تجربه کند.

۱۹۷۶: هت‌تریک تاریخی

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

ایران در مسابقات ۱۹۷۶ برای سومین و آخرین بار تا امروز قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. ایران میزبان این رقابت‌ها بود و به فینال صعود کرد و موفق شد برای سومین بار پیاپی جام را بالای سر ببرد. فینال جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۵ برگزار شد. این مسابقه بین دو تیم ملی فوتبال ایران و کویت انجام شد و با پیروزی ۱-۰ و قهرمانی ایران به پایان رسید. برای ایران علی پروین از روی ضربه ایستگاهی در دقیقه ۷۱ گل را به ثمر رساند.

۱۹۸۰: شکست به میزبان

بعد از سه قهرمانی پیاپی ایران دیگر رنگ فینال را ندید ولی در سه دوره بعد یعنی ۱۹۸۰، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ ایران در نیمه نهایی شکست خورد و نتوانست راهی دیدار نهایی شود.

در ۱۹۸۰ ایران در دیدار نیمه نهایی ۲ بر یک مغلوب میزبان جام یعنی کویت شد تا نتواند چهارمین صعود متوالی به فینال جام را تجربه کند. جاسم یعقوب (۶۳) و فیصل الدخیل (۸۵) برای کویت و حسین فرکی (۹۰) برای ایران در آن مسابق گلزنی کردند. در آن رقابتها و در دیدار رده‌بندی تیم ایران مقابل کره‌شمالی به برتری ۳ بر صفر رسید و سوم شد. بهتاش فریبا (۴۹) و حسین فرکی (۶۶ و ۷۶) گلزنان ایران در آن بازی بودند.

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

۱۹۸۴: گل به خودی تلخ بیانی و اشتباه پنجعلی

در دوره بعدی که به میزبانی سنگاپور برگزار شده بود، ایران باز هم در نیمه نهایی تن به شکست داد اما اینبار مقابل عربستان. آن بازی تا دقیقه ۸۸ و با تک گل دقیقه ۴۳ شاهرخ بیانی به سود ایران در جریان بود که در دقیقه ۸۸ شاهین بیانی به اشتباه دروازه کشورمان را باز کرد تا وقت‌های اضافه و پنالتی برنده مسابقه را مشخص کند. در ضربات پنالتی عربستان ۵ ضربه خود را به گل تبدیل کرد اما ضربه چهارم پنالتی ایران توسط محمد پنجعلی از دست رفت تا در نهایت ایران با نتیجه ۵ بر ۴ در ضربات پنالتی و ۶ بر ۵ در مجموع مسابقه شکست خودرده و راهی دیدار رده بندی شود.

کویت حریف ایران در بازی رده‌بندی بود که تا دقیقه ۸۰ و با تک گل دقیقه ۲۶ موید الحداد از تیم کشورمان پیش بود ولی ناصر محمدخانی در دقیقه ۸۰ کار را به تساوی کشاند. در دقایق باقیمانده وقت‌های قانونی و همچنین در وقت‌های اضافه، بازی با همین نتیجه ادامه یافت تا در نهایت باز هم ضربات پنالتی تکلیف برنده مسابقه را مشخص کند. در این بازی هم پنالتی چهارم توسط جعفر مختاری‌فر از دست رفت تا ایران در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۳ و در مجموع بازی با نتیجه ۶ بر ۴ مغلوب شده و از کسب عنوان سومی هم محروم شود.

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

۱۹۸۸: شکست تکراری به عربستان و درخشش عابدزاده

در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر، ایران با یک گل مقابل عربستان محروم شد تا سومین هت‌تریک ناکامی در رسیدن به فینال را هم تجربه کند. در آن بازی ماجد عبدالله در دقیقه ۱۶ تک گل عربستان را به ثمر رساند.

تیم ملی کشورمان، در بازی رده‌بندی مقابل چین به تساوی بدون گل رضایت داد اما در ضربات پنالتی و با درخشش احمد عابدزاده، ۳ بر صفر برنده شد تا با برتری ۳ بر صفر در مجموع مسابقه، به مقام سومی دست یابد. مجتبی محرمی، محمدحسن انصاریفرد و مرحوم سیروس قایقران، پنالتی‌های ایران را در آن بازی به گل تبدیل کردند.

۱۹۹۶: ناداوری در حق نسل جذاب

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۲ و پس از آن بازی عجیب و پرحاشیه مقابل ژاپن (میزبان جام) در مرحله گروهی صعود نکرد اما پس از آن مسابقات، نسل نیمه دوم دهه ۹۰ تیم ملی ایران که به عقیده خیلی‌ها محبوب‌ترین و جذاب‌ترین نسل فوتبال ایران است، ظهور کرد. بزرگانی مثل دایی، باقری، عابدزاده، عزیزی و ... در آن تیم بازی می‌کردند. در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات، ایران قدرتمندانه و با برتری ۶ بر ۲ مقابل کره‌جنوبی به دیدار نیمه‌نهایی رسید.

در آن بازی، تیم ایران درحالی مقابل عربستان قرار گرفت که در مرحله گروهی با نتیجه ۳ بر صفر این تیم را شکست داده بود اما قضاوت پر حرف و حدیث جمال الغندور داور مصری، مانع از پیروزی ایران در جریان بازی شد تا پس از تساوی در وقت‌های قانونی و اضافه، تکلیف تیم فینالیست در ضربات پنالتی مشخص شود. در آن ضربات هرچند عابدزاده توانست ۲ پنالتی عربستانی‌ها (خالد التیماوی و خالد المولد) را بگیرد اما علی‌ دایی (نخستین پنالتی)، داریوش یزدانی (سومین پنالتی) و محمد خاکپور (ششمین پنالتی) ایران را دست دادند تا عربستان با برتری ۴ بر ۳ در این ضربات راهی دیدار نهایی شود.

شاگردان محمد مایلی‌کهن در دیدار رده‌بندی مقابل کویت که با نتیجه یک بر صفر مقابل امارات میزبان شکست خورد، قرار گرفتند. جاسم الهویدی (۱۵) گل اول بازی را به ثمر رساند اما علی دایی در دقیقه ۴۰ بازی را به تساوی کشاند، نتیجه‌ای که در وقت قانونی و اضافه هم دست نخورده باقی ماند تا باز هم تکلیف برنده در ضربات پنالتی مشخص شود. مجتبی محرمی، پنالتی نخست ایران را خراب کرد اما در ادامه با درخشش عابدزاده و مهار سه پنالتی کویتی‌ها ایران با نتیجه ۳ بر ۲ در ضربات پنالتی پیروز شد تا عنوان سوم جام ملت‌های ۱۹۹۶ را کسب کند. حمید استیلی، افشین پیروانی و کریم باقری پنالتی‌های ایران را به گل تبدیل کردند.

۲۰۰۴: چه وقت چیپ زدن بود آقای گل‌محمدی

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۸۳ توانست باتوجه به تمام مشکلات داخلی و روی درخشش چند ستاره خودش عنوان سوم جام ملت‌های آسیا را به دست آورد. جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ به میزبان چین برگزار شد. تیم ملی ایران بعد از ناکامی در سال ۲۰۰۰ و چندین دوره ناتوانی در کسب مقام قهرمانی این رقابت‌ها با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه راهی شرق دور شد.

در دیدار نیمه نهایی ایران به مصاف چینِ میزبان رفت. چینی‌ها به لطف میزبانی و خوش‌شانسی و البته داوری توانسته بودند به نیمه نهایی صعود کنند. آن‌ها در دقیقه ۱۸ به ایران گل زدند اما در دقیقه ۳۸، محمد علوی کار را به تساوی کشاند. در این دیدار که در ورزشگاه کارگران پکن برگزار شده بود، تیم ملی اسیر ناداوری شد و نتوانست حریف داور شود تا بازی بعد از ۱۲۰ دقیقه به پنالتی‌ها برود. در ضربات پنالتی ایران در پایان ضربه سوم از رقیب خود با حساب ۳ بر ۲ پیش بود اما اشتباه مبعلی و ضربه چیپ یحی گل‌محمدی که توسط دروازه‌بان چینی مهار شد، باعث شد ایران از رسیدن به فینال بازبماند و به رده بندی برود.

در رده بندی ایران به مصاف بحرین رفت، بحرین به خاطر اتفاقات مربوط به مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در بین ایرانی‌ها منفور بود اما توانسته بود با نسل خوب خود به نیمه نهایی صعود کند. این دیدار تا دقیقه ۵۷ با حساب ۲ بر ۲ مساوی بود. در ادامه علی دایی در دقیقه ۸۰ و در دقیقه ۹۰ (پنالتی) دو گل زد و ایران سوم شد.

در جام‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱، ایران در مرحله یک‌‍چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی شکست خورد و از رسیدن به دیدار نیمه‌نهایی بازماند. همچنین در جام ملت‌های ۲۰۱۵ در این مرحله برابر عراق تن به شکست داد تا برای سومین مرتبه حتی به نیمه نهایی هم نرسد.

۲۰۱۹: اعتراض تاریخی

دهمین نیمه نهایی ایران و تلاش برای پایان دادن نحسی عدد 6

ایران در نیمه نهایی این جام به ژاپن خورد. تیم ملی که امید زیادی داشت تا با کی روش یک افتخار کسب کند در نیمه نهایی مقابل سامورایی‌ها تن به شکست ۳ بر صفر داد. در شرایطی که بازی پایاپای پیش می‌رفت روی یک صحنه بازیکنان ایران از توپ غافل شدند و به اعتراض به داور پرداختند ولی برخلاف تصورشان توپ از زمین خارج نشده بود و در نزدیکی خط عرضی متوقف شد تا بازیکنان فرصت طلب ژاپن روی این موقعیت به گل برسند.

بعد از آن تلاش ایران برای برگشت به بازی و بالا بازی کردن به دریافت گل های دوم و سوم منجر شد تا شکست سنگینی را تجربه کنیم و این پایان کار کی‌روش در ایران پیش از بازگشت دوباره باشد. در آن دوره از مسابقات دیدار رده بندی حذف شده بود و ایران بعد از عدم صعود به فینال از امارات خارج شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha