کد خبر 231686
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

«حیات» گزارش می دهد؛

آگهی های تکان دهنده فروش فیش حج

آگهی های تکان دهنده فروش فیش حج

با نزدیک شدن به ثبت‌نام حج تمتع، بازار واگذاری فیش حج رونق گرفته است؛ تا جایی که در برخی استان‌ها هر فیش بالای ۳۰۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، حج تمتع یک‌بار در سال برگزار می‌شود و با توجه به تعداد بالای متقاضیان برای تشرف به سرزمین وحی، از سال ۱۳۸۶ تاکنون هیچ ثبت‌نام جدیدی انجام نشده است.

با نزدیک شدن به موعد موسم حج، نگاهی به پلتفرم های آگهی نشان می دهد بازار خرید و فروش این فیش ها داغ شده است؛ به طوری که هرچه اولویت آنها به یک نزدیک شود قیمت آنها افزایش می یابد.

فیش حج ۳۰۰ میلیون تومان ناقابل!

تبلیغات خرید و فروش فیش حج در حال افزایش است؛ به طوری که با نزدیک شدن به ثبت‌نام حج تمتع، دفاتر زیارتی هم تبلیغ خود را افزایش داده و در حال خرید و فروش فیش حج هستند. برخی از دفاتر، قیمت فیش حج دارای اولویت را ۱۸۰ میلیون تومان و برخی دیگر ۳۰۰ میلیون تومان عنوان می‌کنند. 

آگهی های تکان دهنده فروش فیش حج

البته هستند آگهی هایی که در فروش فیش حج تمتع منصف تر هستند و آن را با قیمت هایی همچون ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر هم به فروش می رسانند. هرچند با افزایش فروش فیش، ممکن است نرخ ها شکسته و ارزان شود تا عاشقان خانه اش، ارزان تر به این سفر معنوی مشّرف شوند.

خرید فیش حج تمتع، به منزله پرداخت هزینه این سفر نیست. متقاضیان پس از خرید فیش حج تمتع، باید هزینه این سفر را بعد از اعلام رسمی از سوی سازمان حج و زیارت بپردازند. بر همین اساس، اگر قیمت حج تمتع آینده را به طور متوسط ۱۳۰ میلیون تومان هم در نظر بگیریم، در صورتی که فردی فیش حج را ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده باشد، برای حاجی شدن ۳۳۰ میلیون تومان پرداخته است. البته بخشی از هزینه‌ها همچون خرید لباس، چمدان و سایر لوازم زائران خارج از هزینه دریافتی است.

چرا قیمت فیش حج گران است؟

یکی از موضوعاتی که باعث بالا رفتن قیمت فیش حج تمتع در سال‌های اخیر شده است، افزایش تقاضا نسبت به سهمیه محدود ایران است. این در حالی است که اعزام سفرهای حج بنا به دلایلی چندین سال متوقف بود. 

در ایام کرونا، عربستان دو سال هیچ زائر خارجی را پذیرش نکرد و همین امر موجب شد صف تشرف به خانه خدا طولانی‌تر و تعداد متقاضیان حج تمتع بیشتر شود.

البته قیمت فیش حج در برخی از استان‌ها بیشتر و در برخی دیگر کم‌تر است. با توجه به محدودیت واگذاری فیش در هر استان، در برخی استان‌های کشور، تعداد متقاضیان خرید بیش از فروشندگان است و همین امر قیمت فیش را به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هم رسانده است. سال گذشته هم فیش حج در برخی استان‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد!

قیمت سفر حج گران تر می شود!

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پیش ثبت‌نام حج آینده به زودی انجام می‌شود، گفته است که «ارز مورد نیاز حج از بانک مرکزی خریداری خواهد شد و با نهایی شدن قیمت سفر، بر اساس کاروان انتخابی، سایر هزینه‌ها هم اخذ می‌شود.»

هنوز زمان ثبت‌نام حج تمتع اعلام نشده است. بر اساس برنامه هر ساله، پس از امضای تفاهم‌نامه حج بین ایران و عربستان و همچنین مشخص شدن ارز اختصاص یافته به این سفر، هزینه حج مشخص و ثبت‌نام انجام می‌شود. در سال‌های گذشته که روابط سیاسی ایران و عربستان قطع بود، این تفاهم‌نامه بین مسؤولان حج دو کشور امضا شد.

اکنون که پس از هشت سال روابط ایران و عربستان برقرار شده، باید دید تفاهم‌نامه حج به چه صورت منعقد خواهد شد. در تفاهم‌نامه حج علاوه بر قراردادها و هزینه‌های مختلف، سهمیه هر کشور هم مشخص می‌شود. سهمیه هر کشور برای تشرف به حج تمتع بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی یک هزارم جمعیت آن کشور است. بر همین اساس، در حج گذشته ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی به حج تمتع مشرف شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha