کد خبر 213184
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

مسئول کمیته کار اسرای عراقی در ایران در گفتگو با «حیات»:

نگهداری اسرا را از عنایات و معجزات الهی می‌دانم

نگهداری اسرا را از عنایات و معجزات الهی می‌دانم

عضو کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران گفت: نگهداری اسرا را از عنایات و معجزات الهی می‌دانم؛ زیرا چندین اتفاق افتاده که اگر قرار بود حادثه‌ای در پی داشته باشد باید در مورد آن‌ها زیاد حرف می‌زدیم ولی از آنجایی که خداوند متعال عنایت داشتند هیچ اتفاقی نیفتاد.

اصغر عزیزی عضو کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران و مسئول کمیته کار اسرای عراقی در ایران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که خاطرات جنگ گنجینه‌ای تمام نشدنی است. لذا در بخش نیروی انسانی جنگ یعنی نگهداری اسرا؛ کلام، حرف و موضوع بسیار زیاد است و درباره هر موضوع آن می‌توان کتاب ها نوشت.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی و امام راحل برای اسرا تاکید داشتند که  به عنوان سرمشق و دستورالعمل باید جوانان ما و کسانی که عهده دار اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین اسلام را به آنان بچشانند، نیروهایی که امروز تعداد مختصری از فرماندهان و بدنه نگهداری اسرا هستند نیز این کار را به خوبی انجام دادند. 

عزیزی بیان داشت: در نگهداری اسرا به یک نکته برخورد کردم که نگهداری اسرا را عنایات و معجزات الهی می‌دانم؛ زیرا چندین اتفاق افتاده که اگر قرار بود حادثه ای در پی داشته باشد باید در موردآن موارد زیاد حرف می‌زدیم ولی از آنجایی که خداوند متعال عنایت داشتند هیچ اتفاقی نیفتاد از جمله بمباران و موشک باران اردوگاه حشمتیه توسط صدام در ماه رمضان سال 1364، زلزله منجیل در سال 1369، نقل و انتقال صدها اسیر از اردوگاه‌ها و مرزها تا رهایی از کشورشان که هیچ اتفاقی برای هیچ اتوبوسی و هیچ یک از افراد رخ نداد.

عضو کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران گفت: به همه رویدادها که توجه کنیم می‌بینیم این ها جمعا معجزه ای در نگهداری است. البته تبادل سال 1369 خود یک معجزه بود که آزادگان ما به ویژه آن‌هایی که در اردوگاه های مخفی بودند، در آن سال خداوند عنایت کرد و همه آزاد شدند و در مقابلش اسرای عراقی نیز به وطنشان بازگشتند.

دریچه کاملی در رابطه با نگهداری اسرای جنگ باز نشده است

عزیزی بیان داشت: درباره موضوع هر کدام که بخواهیم صحبت کنیم یک بحث جداگانه می‌شود، افرادی که آن شب موشک باران در اردوگاه بودند. در دو زمان وقتی نگاه می‌کنیم موشک باران در ساعت 2:40 دقیقه بامداد ماه رمضان انجام شد که اسیرها همان موقع در بیرون در حال خواندن نماز شب بودند و لذا هیچ اتفاقی برایشان نیفتاد.

عضو کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران گفت: در ساعتی که زلزله منجیل اتفاق افتاد همه اسیران در محوطه باز در حال نماز بودند که وقتی من در صبح روز بعد از زلزله وارد پادگان شدم حتی تیرهای چراغ برق به زمین افتاده بود ولی پادگان اسیران همچنان سالم بود و هیچ کس آسیبی ندیده است.

وی افزود: درصورتی که در پی همه این موارد صدام بیانیه‌هایی اعلام کرد که تعدادی اسیر را کشته و زخمی شده‌اند. اگر بخواهیم در مورد موضوع هر کدام صحبت کنیم باید مطالب فراوانی گفته شود، هر کدام کتابی ‌باشند.

عضو کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران با اشاره به عدم نمایشگاه آثار اسرا بیان داشت: نمایشگاهی از آثار اسرا درست شده بود که متاسفانه جمع آوری شد و از بین رفته است. این‌ها مواردی است که در پیرامونش اعم از تبادل، زیارت، نقل و انتقال اسرایی که از جبهه آورده می‌شدند، بهداشت، کار، بخش فرهنگی و  هر موضوعی که به اسرا مربوط است؛ در رابطه با هر کدام از این موضوع ها هم من و خیلی از دوستان که در کمیته‌های مختلف کار کردند می‌شود ساعت ها حرف بزنیم؛ متاسفانه بیشتر این موارد تقریبا به فراموشی سپرده شده است؛ هنوز دریچه کاملی در رابطه با نگهداری اسرای جنگ که یک اقدام انسانی، اسلامی و ایرانی بود، باز نشده است.

برای تهیه کتاب نگاهبان تا کنون با بیش از 127 نفر مصاحبه کرده‌ایم

عزیزی گفت: اقدامات کم و بیشی در رابطه با اسرا و نگهداری از آن‌ها مثل کتاب، سریالی مثل مهمانان ناخوانده انجام شد، بنده نیز ازسال 1396 به درخواست دوستان در حوزه رفتم و قرار شد مصاحبه‌هایی با نیروهای نگهدارنده داشته باشیم که  در آن جلسه خانم نسرین ساداتیان را به عنوان نویسنده معرفی کردند و کار را شروع کردیم؛ با بیش از 127 نفر تا کنون مصاحبه کرده‌ایم و این کار به علت شیوع بیماری کرونا متوقف شد و افزایش قیمت ها نیز دلیل بر این شد که بعد عبور از کرونا امکان ادامه کار مقدور نشد. لذا از آن تعداد نفرات تا اکنون کتاب اول به نام نگاهبان چاپ و در سال 1400 رونمایی شد.

وی افزود: کتابی دیگر در مورد اسرا به نام «فرار» است؛ کتاب «فرار» نیز یکی از معجزات است، که آن فرارهایی که انجام شد توسط اسرا را و ماجرای فرار آن ها را روایت می‌کند. در کتاب فرار 22 مورد فرار گزارش شده که 66 نفر در این 22 مورد، فرار دارند که فرار موفقی نداشتند. این خودش معجزات نگهداری اسرا می باشد که برای هر کدام از آن ها داستان‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha