کد خبر 96889
۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

راه‌ آهن تهران - بندرعباس دو خطه می شود

معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دو‌خطه‌ شدن راهگذر ریلی شمال - جنوب در مسیر تهران - بندرعباس به طول 1600‌کیلومتر را در دستور کار جدی راه‌آهن اعلام کرد.

به گزارش حیات، مصطفی معینی گفت : در حال حاضر 150کیلومتر اول از این مسیر یعنی از تهران تا قم به صورت دو خطه فعال است.معینی افزود : بیش از 620 کیلومتر انتهای مسیر نیز با تکمیل محور تزرج - بندرعباس در دو خط، آماده ارائه سرویس به مسافر و کالاهای ترانزیتی عبوری است.وی گفت:با بهره‌برداری از 47‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری در یک پروژه ریلی و تکمیل عملیات اجرایی دوخطه شدن راه‌آهن تزرج - بندرعباس مسیر ریلی بافق تا بندرعباس به‌طول 620 کیلومتر دوخطه شده است.معینی گفت : با تکمیل طرح دوخطه شدن محور ریلی تزرج - بندرعباس شاهد افزایش 100‌درصدی ظرفیت حمل‌ و ‌نقل بار و مسافر در محور بافق - بندرعباس و افزایش حمل‌و‌نقل کالا از مسیر ترانزیتی مذکور به 40میلیون تن در سال خواهیم بود.معاون فنی و زیر‌بنایی راه‌آهن از جمله ویژگی‌های بارز عملیات اجرایی دو‌خطه‌کردن راه‌آهن تزرج - بندرعباس را مدت زمان کوتاه اجرای طرح و قیمت تمام شده پایین طرح ‌در نتیجه مدیریت منابع و زمان اعلام کرد و گفت: 180‌کیلومتر عملیات ریل‌گذاری در طول کمتر از یک‌ سال، رکوردی بی‌سابقه در کارنامه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.معینی خاطر نشان کرد: سرعت طراحی مسیر در خط‌ آهن تزرج - بندرعباس برای قطارهای مسافری، 160‌کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است که با توجه به شیب و فراز و هندسه و شعاع مسیر و ناوگان راه‌آهن این سرعت می‌تواند متفاوت باشد.وی با اشاره به اینکه مسیر ریلی تزرج - بندرعباس به عنوان بخش مهمی از راهگذر ترانزیتی شمال - جنوب کشور همواره مورد توجه وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ‌بوده است، هزینه اجرای این طرح را در بخش روسازی 47میلیون یورو سرمایه گذاری از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی اعلام کرد.معینی با اشاره به تحریم های اعمال شده بر اقتصاد کشور تصریح کرد: این حجم سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته در طرح تزرج- بندر عباس نشانگر حمایت جدی دولت از توسعه خطوط ریلی و گسترش ترانزیت است.وی یاد آور شد: طرح علایمی کردن دو خطه بافق - بندرعباس و اجرای سیستم های رایانه ای و تراک‌‌بندی مسیر نیز با هدف افزایش ایمنی و سرعت و ظرفیت سیر در دست اقدام است.معاون فنی و زیر بنایی راه آهن گفت: خط آهن دو خطه تزرج - بندرعباس بیش از دو ماه است که با تکمیل 100درصدی مسیر در دست بهره‌برداری آزمایشی است و به زودی با حضور مقامات عالی اجرایی کشور به طور رسمی بهره برداری خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: مناقصه تکمیل دوخطه شدن راهگذر  شمال - جنوب در مسیر قم (محمدیه) تا بافق به‌صورت هم‌زمان در بخش‌های زیرسازی، روسازی، علایم الکتریکی و ساختمان و ارتباطات با برآورد هزینه‌ای بیش از 12هزار میلیارد ریال در دست اقدام است.

برچسب‌ها