وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تعیین تکلیف چند قطعه آزادراه تهران ـ شمال، ورود مجدد چینیها و احتمال حضور بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی دربارهی آزاد راه تهران _ شمال بیان کرد: ما قطعه چهار را که از مرزآباد تا چالوس است تا پایان شهریورماه به پایان میرسانیم، قطعه یک از تهران تا کاشانک در دستور کار است که بنیاد چینیها را برای انجام کار وارد کرده است.
به گزارش حیات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی نیکزاد با تاکید بر اینکه 171 طرح پروژهی مهر ماندگار در کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 59 طرح ساخت بیمارستان، سه طرح ساخت فرودگاه، 9950 کیلومتر راه روستایی، سه بندر و غیره در حال ساختوساز است.وی افزود: با توجه به اینکه میزان درآمد و بودجه در کشور از محدودیتهایی برخوردار است، ولی توجه خوبی به بخشهای حملونقل و مسکن شده است.وی با بیان اینکه قانون برنامهی پنجم تاکید کرده است که هر ساله باید 10 درصد از بافتهای فرسوده احیاء شود، گفت: همچنین براساس این قانون هر ساله باید هزار میلیارد تومان برای حملونقل در نظر گرفته شود که این رقم هیچوقت محقق نشد.نیکزاد از کاهش تصادفات جادهای در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته سه هزار و 121 نفر از تعداد تلفات جادهای در کشور کاهش یافته است.وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در کشور 200 هزار کیلومتر راه داریم که نگهداری از این راهها رقم قابل توجهی را طلب میکند.وی با بیان اینکه در حال حاضر 95 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور موجود است، تصریح کرد: از این میزان 54 کیلومتر قبل از دولت نهم ساخته شده و 41 هزار کیلومتر نیز در طی هفت سال اخیر به بهرهبرداری رسیده است.نیکزاد ادامه داد: در حال حاضر نیز ما 9950 کیلومتر راه در دست احداث داریم.وزیر راه و شهرسازی در بحث بزرگراهها با بیان اینکه تا سال 1384 تنها پنج هزار و 161 کیلومتر راه در کشور موجود بوده است، گفت: هشتهزار و 637 کیلومتر در طول دولت نهم و دهم افتتاح شد.نیکزاد ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و 499 کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است.وی با تاکید بر اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای مسوول نگهداری از آزادراه هستند، اظهار کرد: پیمانکارانی اخذ عوارض میکنند باید با همان درآمد از آزادراهها نگهداری کنند، در غیر این صورت سازمان راهداری وارد نگهداری از آزادراهها میشود.وزیر راه و شهرسازی دربارهی آزاد راه تهران _ شمال بیان کرد: ما قطعه چهار را که از مرزآباد تا چالوس است تا پایان شهریورماه به پایان میرسانیم، قطعه یک از تهران تا کاشانک در دستور کار است که بنیاد چینیها را برای انجام کار وارد کرده است.وی ادامه داد: ما قول میدهیم که قطعه یک را هم تا پایان دولت فعلی به اتمام برسانیم.نیکزاد گفت: قطعه دو و سه نیز کاری انجام نشده فقط در قطعهی دو یک تونل انحرافی زده شده است.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنیاد در خصوص ساخت آزادراه تهران _ شمال همکاری نمیکنند، بیان کرد: یا بنیاد قطعه دو را بسازد، ما سه را و یا برعکس و یا هر دو پروژه خارج شویم و به بخش خصوصی فرصت ورود به این قطعهها را بدهیم.وی دربارهی جاده جنگل ابر بیان کرد: ما وضعیت جاده جنگل ابر را به استاندار گلستان واگذار کردهایم و در حال حاضر قرار است همان جاده قبلی راه و ترابری یک مقدار بهسازی و درست شود.نیکزاد دربارهی صنعت حملونقل ریلی کشور با تاکید بر اینکه تا ابتدای سال 1384 تنها 10 هزار کیلومتر راه ریلی در کشور داشتیم، بیان کرد: این رقم در حال حاضر به 12 هزار کیلومتر رسیده است و هشت هزار کیلومتر نیز در دست مطالعه و 12 هزار و 850 کیلومتر در حال اجرا است.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما شش نقطه راهآهن در کشور میسازیم که تاثیرات اساسی در ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارند.وی از ساخت قطار قم _ اصفهان خبر داد و گفت: در خصوص امکانات قطارها نیز باید گفت که قطار درجه یک و دو در اختیار بخش رجا است، ریلها در اختیار دولت، لوکوموتیو و واگن نیز در اختیار بخش خصوصی است.نیکزاد افزود: قطارهای عادی به دلیل آنکه قیمتشان پایینتر است پزشک ندارند.وزیر راه و شهرسازی درباره بخش حملونقل هوایی با بیان اینکه از 54 فرودگاه در کشور که متعلق به شرکت فرودگاهها است، تنها دخل و خرج سه فرودگاه هماهنگ است.وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 فرودگاه دیگر در کشور در حال ساخت است، گفت: از این تعداد فرودگاه فقط فرودگاه امام خمینی(ره)، مهرآباد و هاشمینژاد مشهد دخل و خرجی هماهنگ دارند و بقیه فرودگاهها ضررده هستند.نیکزاد درباره فرودگاه امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه این فرودگاه تکمیل شده است، تصریح کرد: شرکت چینی و مالزیایی حاضر هستند ظرفیت فرودگاه را از شش میلیون نفر به 45 میلیون نفر افزایش دهد.وی در پایان با بیان اینکه روزانه 393 هزار و 762 پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام میشود، گفت: اما مباحثی که مطرح میکند غیر فنی است و به همین دلیل ما براساس امکانات خود ظرفیت فرودگاه را تا شش میلیون نفر افزایش میدهیم.