کد خبر 93734
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

طول محورهای ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر افزایش می یابد

مدیر عامل راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، طول راه های ریلی کشور در زمان حاضر را 12هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: طول این محورها تا پایان سند چشم انداز برنامه 20 ساله کشور در سال 1404 به 25 هزار کیلومتر می رسد.

به گزارش حیات، عبدالعلی صاحب محمدی روز یکشنبه در مراسم معارفه مدیر کل راه‌آهن شمالغرب کشور، توسعه صنایع ریلی را از برنامه های جدی دولت خدمتگزار دانست و افزود: ایران قبل از انقلاب اسلامی فقط چهار هزار و 500 کیلومتر ریل داشت که اکنون با ساخت سالانه بیش از 150 کیلومتر محور جدید، به 12 هزار کیلومتر رسیده است.وی، ظرفیت احداث محورهای ریلی جدید در کشور را بیش از 250 کیلومتر ذکر و خاطر نشان کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سند چشم انداز 20 ساله، این قابلیت باید به یک هزار کیلومتر در سال افزایش یابد.صاحب محمدی، لازمه تحقق این برنامه را توسعه برخورداری از 25 هزار کیلومتر راه ریلی دانست و اظهار کرد: علاوه بر این ظرفیت ، باید 16 هزار کیلومتر محور جدید نیز در دست ساخت قرار گیرد.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی هشت هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید از سال گذشته تا امسال گفت: در زمان حاضر این محورها شاهد پیشرفت فیزیکی هفت درصدی است.مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: طی هفت سال خدمتگزاری دولت نهم و دهم چهار استان از خط گذاری ریلی بهره مند شده اند.وی، به برنامه ریزی های صورت گرفته برای استفاده از تکنولوژی های نوین در سیستم حمل و نقل ریلی بار و مسافر کشور اشاره کرد و افزود: استفاده و بهره گیری از خطوط برقی و ارائه خدمات با کیفیت، سرعت و امنیت بالا در کشور در دستور کار و اولویت های جدی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.صاحب محمدی، با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی بشدت پیگیر دستیابی به دانش بومی ساخت ناوگان حمل و نقل ریلی است، یادآورشد: براساس این برنامه ریزی ها، علاوه بر توسعه ناوگان حمل ونقل برون شهری به گسترش خطوط ریلی درون شهری نیز کمک خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی، دستیابی به 55 درصد دانش بومی ساخت لوکوموتیو را موفقیت بزرگی در صنعت ریلی کشور دانست و اظهار کرد: احداث مسیرهای ریلی بین المللی نیز از دیگر برنامه های اولویت دار این وزارت خانه محسوب می شود.مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توسعه راه های ریلی به کشورهای همسایه شمالغرب، شمالشرق، هند و اروپا و برعکس گفت: احداث راه آهن از آستارا به آذربایجان و روسیه و سایر کشورها، تحول بزرگی در سیستم حمل و نقل ایران ایجاد می کند.صاحب محمدی، حمل و نقل را موتور محرک توسعه هر جامعه ای دانست و یادآور شد: رشد و ترقی در زمینه اقتصادی، بدون در نظر گرفتن بخش حمل و نقل و توجه به آن امکان پذیر نیست.وی، نظام اسلامی را دارای موقعیت خاصی در سیستم حمل و نقل جهانی دانست و اظهار کرد: دستیابی به آبهای آزاد، قرار گرفتن در شاهراه های ترانزیتی شرق به غرب و موقعیت جغرافیایی آن در خاورمیانه، اهمیت توجه بیش از پیش به بهره گیری از تمامی خدمات حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی را نمایان تر کرده است.مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حمل و نقل را بستر مناسبی برای کسب درآمد برای کشور دانست و گفت: در صورت مدیریت مناسب و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود، می توان از سیستم حمل و نقل، درآمدی برابر با فروش نفت داشت.در پایان این مراسم از خدمات 10 ساله حسن ماسوری تقدیر و محمدرضا قربانی به سمت مدیر کل راه آهن شمالغرب کشور منصوب شد.

برچسب‌ها