به گزارش «حیات»، فرناندو آریاس مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی به مناسبت سی و نهمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت در 28 ژوئن 1987 گفت: سیونه سال از زمانیکه مردم سردشت قربانی قساوت استفاده از سلاحهای شیمیایی شدند، میگذرد. در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷، بیش از یکصد نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر دیگر به شدت از آثار این حمله آسیب دیدند. برای بازماندگان این حمله، گذر زمان هرگز پیامدهای ویرانگر آن حمله را کاهش نداده است.
وی در ادامه افزود: بسیاری از آنان همچنان با عوارض مزمن جسمی، آسیبهای روحی پایدار و خاطرات تلخ آنچه که در آنروز اتفاق افتاد، زندگی میکنند. امروز یاد و خاطره جانباختگان را گرامی میداریم و در کنار بازماندگان این فاجعه میایستیم.
مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی تاکید کرد: تراژدی سردشت به ما یادآوری میکند که در پس هر گفتگویی درباره خلع سلاح و عدم اشاعه، در پس هر مذاکره، کنفرانس و تلاش دیپلماتیک، انسانها و خانوادههایی قرار دارند که در نتیجه حملات شیمیایی، رنجی عمیق و جبرانناپذیر را متحمل شدهاند. هنجار بینالمللی منع سلاحهای شیمیایی بر درک این اصل بنیان نهاده شده است که چنین رنج و مصیبتی هرگز نباید تکرار شود.
وی گفت: در طول سه دهه گذشته، کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی با همکاری یکدیگر تلاش کردهاند این اصل را به اقدام عملی تبدیل کنند. با اجرای تعهدات کشورهای عضو ذیل این کنوانسیون و از طریق همکاری با یکدیگر، پیشرفت چشمگیری در نابودی ذخایر اظهار شده سلاحهای شیمیایی و تقویت رژیم جهانی منع این سلاحهاحاصل شده است.
وی اظهار داشت: با اینحال، ما امروز با بیثباتی و درگیریهای فزاینده روبهرو هستیم. در چنین شرایطی، خطر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاحهای شیمیایی نیز روبه افزایش است. خطراتی که با پیشرفتهای سریع علم و فناوری و احتمال سوءاستفاده از این دستاوردها تشدید میشود. جامعه بینالمللی باید همچنان با هوشیاری مستمر و همکاری پایدار میان کشورها با این واقعیتها مقابله کند.
وی در پایان گفت: سازمان منع سلاحهای شیمیایی همچنان با قاطعیت به اجرای کامل کنوانسیون سلاحهای شیمیایی و حمایت از تلاشهای همه کشورهای عضو در این زمینه ادامه خواهد داد. در حالیکه امروز یاد قربانیان سردشت را گرامی میداریم، به خاطر میآوریم که ممنوعیت سلاحهای شیمیایی صرفاً یک تعهد حقوقی نیست، بلکه یک ضرورت اخلاقی است. امروز با ادای احترام به قربانیان و بازماندگان، بار دیگر تعهد خود را به جهانی تجدید میکنیم که در آن هیچ جامعهای، در هیچ نقطهای از جهان، هرگز رنج ناشی از سلاحهای شیمیایی را تجربه نکند.
انتهای پیام/
نظر شما