به گزارش حیات، در پی افزایش ترافیک ناوگان ترانزیتی و صادراتی در پایانه مرزی آستارا، ایران و جمهوری آذربایجان بر سر افزایش ظرفیت تردد روزانه کامیونها از این مرز به توافق رسیدند؛ توافقی که میتواند نقش مهمی در روانسازی عبور کالا، بهویژه محصولات کشاورزی، ایفا کند.
جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اعلام این خبر گفت که بر اساس تماس تلفنی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با طرف آذربایجانی و اعزام هیئتهایی از تهران و باکو به مرز آستارا، تفاهم لازم برای افزایش تردد روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون از دو سوی مرز حاصل شد.
گفتنی است تجمع ناوگان ترانزیتی در این پایانه مرزی هر ساله در آستانه سال نو میلادی و تا دو ماه پس از آن افزایش مییابد؛ موضوعی که عمدتاً ناشی از رشد صادرات محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل به مقصد کشورهای اوراسیا، بهویژه روسیه، است.
هدایتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای زیرساختهای لجستیکی آستارا افزود که طی سالهای گذشته، وزارت راه و شهرسازی سرمایهگذاریهای قابل توجهی در این منطقه انجام داده که از جمله آنها میتوان به احداث پل دوم ایران و آذربایجان، توسعه پسکرانه مرزی و راهاندازی سامانه نوبتدهی مجازی اشاره کرد.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی همچنین تأکید کرد که آمارها حاکی از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تردد سالانه ناوگان ترانزیتی از پایانه مرزی آستارا در سالهای اخیر است.
بخش عمدهای از این ترددها مربوط به ناوگان یخچالدار کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان است که پس از بارگیری محصولات کشاورزی از سردخانههای اطراف آستارا وارد پایانه مرزی میشوند.
هدایتی از برگزاری نشستهای دوجانبه و سهجانبه مرزی میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان طی سال جاری خبر داد و افزود که نشستهای اخیر مرزی با هدف تسریع در روند تردد کامیونهای صادراتی و ترانزیتی برگزار شده و نتایج آن در افزایش پذیرش ناوگان توسط طرف آذربایجانی مشهود است.
به گفته وی، در صورت تداوم این روند، به زودی بخش عمدهای از ناوگان متوقف شده از مرز آستارا به مقاصد نهایی خود اعزام خواهند شد.
نظر شما