کد خبر 282050
۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸

در گفت‌وگوی مشروح با حیات مطرح شد

واکنش مدیرکل آموزش بنیاد شهید به تخریب‌ها علیه سهمیه ایثارگران

واکنش مدیرکل آموزش بنیاد شهید به تخریب‌ها علیه سهمیه ایثارگران

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه هدف از اختصاص سهمیه ایثارگران در کنکور، برقراری عدالت آموزشی است نه اعطای امتیاز خاص، گفت: تنها دو درصد از داوطلبان کنکور از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کنند و این سهمیه با رعایت حد نصاب علمی مشخص در چارچوب قانون اعمال می‌شود تا شرایط نابرابر تحصیلی فرزندان شهدا و جانبازان جبران شود.

هاشم صابریان، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گفت‌وگو با خبرنگار حیات درباره جزئیات سهمیه‌های آموزشی ایثارگران اظهار کرد: در حوزه سهمیه‌های ایثارگری، گاهی اظهارنظرهایی در جامعه مطرح می‌شود که هرچند عمدتاً با نیت سوء نیست، اما به دلیل نداشتن اطلاعات جامع و دقیق، باعث ایجاد برداشت‌های نادرست میان مردم می‌شود. متأسفانه گاهی حتی از سوی برخی مسئولان نیز اطلاعات ناقص ارائه می‌شود و در سطح جامعه بازتاب می‌یابد که می‌تواند برای خانواده‌های ایثارگران و دانش‌آموزان آن‌ها ایجاد تنش کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید جامعه به سمت دو قطبی «سهمیه و غیرسهمیه» سوق داده شود، گفت: در شرایطی که بر حفظ همدلی و وفاق ملی تأکید می‌شود، ضروری است همه ما در این حوزه فقط به واقعیت‌های علمی و مستندات قانونی توجه کنیم.

صابریان درباره انواع سهمیه‌ها در کنکور افزود: امسال در دفترچه کنکور ۱۴۰۴ چهار نوع سهمیه ثبت شده است؛ سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه بهیاران و سهمیه حوادث غیرمترقبه. انگیزه اختصاص سهمیه‌ها متفاوت است؛ برخی با هدف تحقق عدالت آموزشی مانند سهمیه مناطق تعریف می‌شوند و برخی دیگر برای حمایت از گروه‌های خاص.

وی با بیان اینکه تصور عموم از سهمیه ایثارگران اغلب اشتباه است، تصریح کرد: بسیاری فکر می‌کنند این سهمیه صرفاً برای تکریم جایگاه ایثار و شهادت در نظر گرفته شده، در حالی‌که هدف اصلی از ایجاد آن، جبران نابرابری آموزشی است. احترام به ایثارگران بر همه ما واجب است، اما انگیزه قانونی از این سهمیه، عدالت آموزشی است نه اعطای امتیاز ویژه.

صابریان افزود: فرزندان شهدا، به‌ویژه شهدای مدافع حرم، معمولاً از حمایت‌های مالی و عاطفی پدر محروم‌اند. اگر پدران آن‌ها حضور داشتند، می‌توانستند مانند سایر خانواده‌ها از طریق کلاس‌ها، مشاوره‌ها و حمایت‌های روانی به فرزندانشان در مسیر کنکور کمک کنند. اما امروز این دانش‌آموزان چنین پشتیبانی‌ای ندارند و سهمیه ایثارگران تلاشی است برای جبران همین فاصله.

مدیرکل آموزش بنیاد شهید ادامه داد: در مورد فرزندان جانبازان نیز شرایط مشابهی وجود دارد. برخی از این دانش‌آموزان در کنار آمادگی برای کنکور، مسئولیت مراقبت از پدران جانباز خود را برعهده دارند؛ از جانبازان ویلچری تا عزیزان نابینا یا جانبازان اعصاب و روان. تصور کنید دانش‌آموزی که در چنین فضایی زندگی می‌کند، چگونه می‌تواند تمرکز کامل برای درس خواندن داشته باشد. سهمیه ایثارگران در واقع به‌منظور ایجاد عدالت آموزشی برای این گروه‌ها در قانون دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۷۰ قانون، سهمیه ۲۵ درصدی و ۵ درصدی برای ایثارگران پیش‌بینی شده و استفاده از آن مشروط به رعایت حدنصاب علمی است. یعنی داوطلب باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده را کسب کند؛ بنابراین برخلاف تصورات عمومی، هیچ داوطلبی بدون داشتن شایستگی علمی نمی‌تواند از این سهمیه استفاده کند.

صابریان با اشاره به اینکه پس از ورود به دانشگاه، هیچ‌گونه امتیاز خاصی برای دانشجویان ایثارگر لحاظ نمی‌شود، افزود: در طول تحصیل، چه در رشته‌های علوم پایه، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و چه در مقاطع کارشناسی و دکتری، سهمیه‌ای وجود ندارد و تمام دانشجویان براساس عملکرد تحصیلی خود ارزیابی می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به آمار داوطلبان گفت: در کنکور سال ۱۴۰۳ حدود یک میلیون نفر شرکت کردند که از این میان تنها ۵۰ هزار نفر مشمول سهمیه ایثارگران بودند؛ یعنی مجموع سهمیه‌های ۲۵ و ۵ درصد تنها دو درصد کل داوطلبان را تشکیل می‌دهد. همچنین حدود ۲۵ درصد از پذیرفته‌شدگان از میان همین داوطلبان بوده‌اند که نسبت به کل جمعیت، رقم قابل‌توجهی نیست.

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه سهمیه ایثارگران در مقایسه با سایر کشورها نیز امتیاز ویژه‌ای محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: طبق پژوهشی که دفتر مطالعات بنیاد شهید انجام داده، وضعیت حمایت آموزشی در ۱۲ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، آمریکا، انگلیس، چین، کانادا، روسیه، اتریش، سوئد و سوئیس بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که در بسیاری از این کشورها، پذیرش فرزندان جانباختگان جنگ و مجروحان و نظامیان در دانشگاه‌ها بدون آزمون صورت می‌گیرد و حتی بورسیه کامل تحصیلی و معافیت از هزینه‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او تأکید کرد: در مقایسه با آن کشورها، خدمات آموزشی ارائه‌شده در ایران کاملاً منطقی و متعادل است. در واقع، سهمیه ایثارگران در کشور ما نه یک امتیاز خاص بلکه ابزاری برای برقراری عدالت آموزشی است.

صابریان یادآور شد: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام آموزشی در حوزه ایثارگران، تأسیس مدارس شاهد است که براساس فرمان تاریخی امام خمینی(ره) ایجاد شد و امروز با ۱۴۰۶ مدرسه در سراسر کشور، یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های آموزشی جهان محسوب می‌شود. این مدارس علاوه بر نقش تربیتی، در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز نقشی مؤثر دارند.

وی در پایان گفت: مردم ایران قدرشناس ایثارگران خود هستند و می‌دانند امنیت و آرامش امروز کشور مدیون ایثار آنان است. همه ما، چه دارای عنوان ایثارگری باشیم چه نه، آماده فداکاری برای ایران عزیز هستیم و باید از هرگونه گفتار یا اقدامی که به همدلی ملی آسیب بزند پرهیز کنیم.

انتهای پیام/خ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha