کد خبر 280294
۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۵

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

داده‌های شبکه‌های اجتماعی و بسترهای مجازی در زمان پخش رئالیتی شو «عشق ابدی» نشان می‌دهد روند جذب مخاطب، بازدید و دانلود این مجموعه روندی کاهشی داشته و مسیر توجه و جلب مخاطب تداوم نداشته است.

به گزارش حیات، عشق ابدی یک رئالیتی‌شو محصول ترکیه است که از هشتم اردیبهشت ۱۴۰۴ در پلتفرم یوتیوب پخش خود را آغاز کرده و به یکی از پربحث‌ترین برنامه‌های فارسی‌زبان خارجی تبدیل شده است. این برنامه با الهام از برنامه‌هایی خارجی مانند «جزیره عشق» طراحی و در ویلایی لوکس در منطقه بودروم ترکیه فیلم‌برداری شده است.

برنامه به دلیل سبک اجرا، نوع روابطی که به تصویر کشیده و جایزه ۳۰ هزار دلاری برای زوج برنده، توجه مخاطبان را جلب کرده و با واکنش‌ها و نقدهای گسترده‌ای مواجه شده است. هر قسمت عشق ابدی که تنها از یوتیوب و در روزهای دوشنبه تا جمعه پخش می‌شود، حدودا ۹۰ دقیقه است.

برنامه عشق ابدی در آغاز به یکی از پربازدیدترین محتواهای یوتیوب فارسی بدل شد که بازتابی وسیع در فضای مجازی داشت. نخستین قسمت این برنامه بیش از ۹ میلیون بازدید به دست آورد و سایر قسمت‌ها نیز بین یک تا ۶ میلیون بار دیده شدند. بر اساس اطلاعات موجود، تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ این برنامه موفق به جذب بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید در یوتیوب شده است.

بر اساس نظر برخی مخاطبان منتقد، این برنامه عشق را تبدیل به یک کالای سرگرمی کرده که شرکت‌کننده‌ها برای رسیدن به پول، حاضرند خود را یک عاشق نشان دهند و حتی فردی را هم که به دنبال عشق واقعی است، به‌راحتی از برنامه حذف می‌کنند.

در این زمینه و طی هفته‌های گذشته، مطبوعات و رسانه‌های مختلف از جوان و فرهیختگان و خراسان تا تسنیم و خبرگزاری مهر و ... در یادداشت و گزارش‌هایی نسبت به محتوای مخرب این برنامه، مطالبی را منتشر کردند.

در گزارش پیش رو، به کمک اطلاعات آماری به دست آمده از گوگل ترندز به تحلیل کمی و کیفی محتوای منتشر شده کاربران گوگل و یوتیوب در بازه زمانی شروع برنامه تا ۲۸ شهریورماه پرداخته و همچنین نیم‌نگاهی به شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس و اینستاگرام داشته ایم:

یوتیوب

از هشتم اردیبهشت و شروع پخش این مجموعه، بیشترین حجم جست‌وجو پیرامون عشق ابدی در روز چهارم تیرماه اتفاق افتاده است. به عبارتی، برنامه چهارشنبه شب چهارم تیرماه با اختلاف خبرسازترین اپیزود این مجموعه در مدت پنج ماه اخیر بوده است.

همچنان که در نمودار ذیل قابل مشاهده است، روند جست‌وجو درباره این سریال، روندی نوسانی داشته و بیشترین زمان‌های جست‌وجو در روزهای دوشنبه تا جمعه که قسمت‌های جدید آن پخش شده، صورت گرفته است. با این حال، در هر هفته میزان جست‌وجو در میان روزهای یادشده متفاوت و بستگی به کیفیت برنامه و جنجال‌های پیرامونی آن بوده است.

نکته حائز اهمیت این است که برخلاف تبلیغات در مورد این برنامه در بسترهای اینستاگرام و یوتیوب، میزان جست‌وجو که شاخصی از میزان تماشای آن محسوب می‌شود، روند کاهشی داشته است.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

در یوتیوب، بیشترین جست‌وجو پیرامون عشق ابدی در مازندران بوده است و بعد از آن دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین سرچ را پیرامون این رئالیتی‌شو در ایران داشته‌اند. این که یک استان از شمال ایران و دو استان نسبتا محروم بیشترین سرچ این برنامه را در یوتیوب داشته، نکته مهمی است که باید مدنظر قرار گرفته شود.

نکته جالب توجه اینکه تهرانی‌ها و اهالی آذربایجان غربی در مدت زمان پخش عشق ابدی، کمترین جست‌وجو را در یوتیوب درباره این برنامه به نام خود ثبت کرده‌اند.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

از نظر محتوایی نیز داده‌های جالبی در این باره به دست می‌آید؛ به نظر می‌رسد قسمت اول و دوم عشق ابدی بیشترین جست‌وجوی یوتیوبی را داشته است، اما این میزان در ادامه، تداوم نداشته است.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

گوگل

بررسی روند جست‌وجوی عشق ابدی در گوگل نشان می‌دهد بیشترین میزان سرچ در همان ماه نخست پخش و در روز ۲۶ اردیبهشت و دوم خرداد رخ داده و بعد از آن و با وجود نوسانات متعدد، روند کلی جست‌وجو و متعاقبا بازدید، نزولی بوده است.

جست‌وجوهای گوگلی در بازه پنج ماهه پخش این رئالیتی شو، همچنان از افت ۵۰ درصدی سرچ و بازدید نسبت به هفته‌های ابتدایی خبر می‌دهد؛ روندی نزولی که به نظر می‌رسد تداوم نیز داشته باشد.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

در گوگل همانند یوتیوب، مازندران بیشترین میزان جست‌وجوی عشق ابدی را از نظر مکان جغرافیایی داشته است. تفاوت این دو بستر، در رده بعدی رخ داده است؛ در حالی که در یوتیوب رتبه‌های دوم و سوم به کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری اختصاص داشته، در گوگل، خراسان شمالی و گلستان رتبه‌های بعدی را تصاحب کرده‌اند.

خراسان رضوی از این نظر پس از خراسان جنوبی و هرمزگان در رتبه ششم قرار گرفته است. در مقایسه با این استان‌ها، قم، در رتبه ۲۲ جست‌وجوی استانی قرار گرفته و سهم استان تهرانی‌ها جایگاه ۱۵ بوده است.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

در میان عوامل و شرکت‌کنندگان، پرستو صالحی بازیگر سابق و مجری این برنامه در کنار دو تن از شرکت‌کنندگان به نام های بهار و شاهین رشد ناگهانی را تجربه کرده‌اند؛ بدین معنا که کاربران گوگل به طور ناگهانی و فزاینده‌ای نام آنها را سرچ کرده‌اند. نگار، طناز، ماهرخ و علی از دیگر شرکت‌کنندگانی بودند که در چارچوب برنامه عشق ابدی رشد ناگهانی پیدا کردند.

آهنگ عشق ابدی و مدل ترکی این برنامه از دیگر عبارات پرتکراری بود که کاربران گوگل درباره این برنامه جست‌وجو کرده‌اند.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

توئیتر

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تا اینجای کار، نظرات عمدتا منفی نسبت به برنامه جدید پرستو صالحی داشته‌اند. یکی از کاربران توییتر نوشته «۱۲ دقیقه اول این سمّ خالصو نگاه کردم و عذاب کشیدم! ‌میخوام حداقل تا اونجا که پسرا هم میان رو نگاه کنم و بیشتر خودمو زجر بدم. ‌این چه افول انسانیتیه که ساختن؟ ‌حالا اونا خواستن یه چی بسازن یه پولی درارن، اینا چرا قبول کردن تو این لجنزار شنا کنن؟»

کاربر دیگری این‌طور به این برنامه واکنش نشان داده است: «این شو پرستو صالحی فقط بهم شرم نیابتی میده.»

یکی دیگر از مخاطبان ایکس این‌ طور توییت کرده است: «دلم میخواد ساعتها در موردش صحبت کنم ‌تو مغز کارگردان چی گذشته که اینطوری خودشونو معرفی کردن!! ‌پرستو صالحی چرا انقدر وقیحه و راحت به آدما توهین میکنه و تیکه میندازه!!»

«کاش میشد اون بخشی از حافظم که مربوط به دیدن چند دقیقه از برنامه پرستو صالحی هستو با اسید بشورم»؛ این توئیت دیگری است که در ایکس به چشم می‌خورد.

کاربر دیگری توئیت زده «یه‌جور عجیبی همه دارید عشق ابدی می‌بینید و همه‌ی توییتا در مورد اونه. غری ندارما فقط متعجبم از این همه حجم مخاطب و یکپارچگی توییتا. یعنی من بعد از هارداسان نایت اصلا همچین چیزی تو تایملاین ندیده بودم.»

اینستاگرام

با وجود انتقادات گسترده، بیش از ۴۹۸ هزار نفر کانال این برنامه را در یوتیوب دنبال می‌کنند و بعضی قسمت‌های آن در مدت زمان کوتاهی پس از آغاز پخش بیش از ۴ میلیون بار دیده شده است. همچنین نزدیک به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اکانت اینستاگرام این برنامه را دنبال می‌کنند و نظرات خود درباره شرکت‌کنندگان این برنامه را زیر پست‌های این صفحه با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

در این زمینه، بسیاری از کاربران اینستاگرام آن را نسخه‌ای ضعیف از فرمت‌های خارجی و دارای محتوای سطحی و مغایر با فرهنگ ایرانی دانسته‌اند و برخی دیگر از پیامدهای روانی آن برای شرکت‌کننده‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

ریزش ۵۰درصدی مشتریان «عشق ابدی» در عرض پنج ماه

جمع‌بندی

۱. داده‌های آماری به دست آمده از بررسی رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد با وجود اینکه رئالیتی‌شو عشق ابدی جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نمایشی بهار و تابستان ۱۴۰۴ نزد فارسی‌زبانان سراسر دنیا بوده، اما روند پرمخاطب‌بودن آن تداوم نیافته است؛ به نحوی که داده‌های یوتیوبی از کاهش ۵۰ درصدی مخاطبان این برنامه در عرض پنج ماه خبر می‌دهد.

۲. پربیننده شدن برنامه‌های زرد و نه چندان باکیفیت در خارج از کشور، از دید بسیاری با ضعف رسانه‌های فارسی‌زبان داخلی و به خصوص صداوسیما ارتباط نزدیکی دارد. برای مثال با وجود تبلیغات منفی فراوان علیه تلویزیون، سریال پایتخت در نوروز ۱۴۰۴ توانست مخاطب چند ده میلیونی قهرکرده از تلویزیون را به این بستر برگرداند، این در حالی است که دیده شدن برنامه‌هایی با مضمون سرگرمی چون عشق ابدی، در نبود محتوای سرگرمی مناسب از صداوسیما، به نظر ادامه خواهد داشت.

۳. دلیل اصلی پربیننده شدن برنامه‌ای چون عشق ابدی از نگاه طیفی از کاربران شبکه‌های مجازی، موج‌سواری روی برخی موضوعات تابوشده و روابط عاطفی و جنسی بوده است که عموما در رسانه‌های داخلی سانسور یا محدود شده است. البته تجربه نشان داده که اینگونه موفقیت‌ها به هیچ وجه ادامه‌دار نبوده و همچنان که ویو و بازدید این برنامه افت محسوسی داشته، برنامه‌های اینچنینی نیز نه می‌توانند ماندگار شوند و نه الگوی تضمین‌شده‌ای برای جذب مخاطب به حساب می‌آیند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha