کد خبر 278244
۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۷

مدیران اپراتورها: ناترازی انرژی و قطعی برق، عامل اصلی بی‌کیفیتی اینترنت

مدیران اپراتورها: ناترازی انرژی و قطعی برق، عامل اصلی بی‌کیفیتی اینترنت

مدیران اپراتورها در جلسه با وزیر ارتباطات یکی از دلایل بی‌کیفیتی اینترنت را ناترازی انرژی و قطعی برق در ساعت‌های طولانی اعلام کردند که هر چند بخش زیادی از باتری‌های سایت‌ها و دکل‌های ارتباطی را در این دوره زمانی تغییر داده‌اند اما قطعی برقی پی‌درپی و طولانی مدت موجب شده تا آنها نیز نتوانند مانع قطع ارتباط شوند.

به گزارش حیات، مدیران اپراتورها در نشست بررسی کیفیت اینترنت که با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وزیر ارتباطات برگزار شد کیفیت باتری ایرانی در مقایسه با باتری خارجی را یکی از دلایل خاموش شدن سایت‌ها و دکل‌ها به دلیل طولانی شدن قطعی برق عنوان کردند که با وجود تولید داخل باتری آنها اجازه واردات باتری با کیفیت خارجی را ندارند.در این جلسه وزیر ارتباطات وعده داد تا این مشکل را با وزیر صمت مطرح و آن را برطرف کند و اجازه واردات باتری خارجی برای اپراتورها صادر شود.

در این نشست، مدیرعامل شرکت زیرساخت، بهزاد اکبری با اشاره به چالش‌های تولید داخل اعم از مودم و باتری گفت: هر چند که باید حمایت از تولید داخل در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد و سهم مشخصی از بازار به تولید داخلی اختصاص داشته باشد اما این موضوع نباید موجب خودتحریمی شود. نباید بخاطر حمایت از تولید داخل خودمان را محروم کنیم. در نتیجه باید در این خصوص با وزارت صمت رای‌زنی کنیم و ممنوعیت این کالاها حذف شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات، محمد جعفرپور درباره خرید باتری‌ها گفت: در این مدت بهینه‌سازی باتری را در همه مراکز شهری انجام دادیم و سعی کریم در مراکز مخابراتی دچار قطعی برق نشویم.

وی با اشار به چالش مالی مخابرات گفت: ما در حوزه اپراتورها، به دنبال سود نیستیم اما نمی‌توانیم پولی را که باید از اپراتورها دریافت کنیم را، دریافت نکنیم. مخابرات ماهی ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق پرسنل را می‌پردازد و ماهی ۵۰ میلیارد تومان بابت سرقت کابل‌های مسی، خسارت می‌دهد.

او ادامه داد: هزینه‌های جاری و هزینه‌های نگهداری اپراتورها سنگین است و اپراتورها بیش از این نمی‌توانند هزینه نگهداری را متحمل شوند. سرویس‌های ما پایین‌تر از قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسد. من از رئیس سازمان تنظیم مقررات درخواست دارم تبصره‌ای از مجلس بگیرند که اگر دولت مجموعه‌ای را مجبور کرد سرویس را زیر قیمت تمام‌شده بفروشد محل جبرانی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرعامل ایرانسل، علیرضا رفیعی نیز در خصوص خرید باتری گفت: ما اقدام به خرید ۱۰ هزار باتری جدید از تولیدکنندگان داخلی کرده‌ایم و قرار است سایت‌های قبلی را به باتری لیتیومی مجهز کنیم و برخی را انجام داده‌ایم. برای سایت‌هایی که از جهت حجم ترافیک اشباع شده‌اند، تجهیزات جدید برای ارتقا خریده‌ایم. همچنین با شرکت زیرساخت برای بهتر شدن کیفیت پهنای باند در ارتباط هستیم که هفته آینده به جمع‌بندی می‌رسیم.

در ادامه قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول، مسعود گرشاسبی اشاره کرد: ما ۵۰ هزار باتری سفارش داده‌ایم و ۱۰ هزار باتری را نصب کرده‌ایم. اما در حوزه تخصیص و تامین ارز برای واردات چالش زیادی داریم.

در خصوص موضوع باتری، مدیرعامل شرکت فناپ تلکام، صابر فیضی تاکید کرد: موضوع باتری تا حدی حل شده است اما در شهرهایی که قطعی برق ۲ مرحله‌ای است شارژ باتری کامل نمی‌شود در نتیجه کیفیت باتری کاهش پیدا می‌کند.

ممنویت واردات، خود تحریمی است

مدیرعامل شاتل، محمدحسن شانه‌ساززاده با انتقاد از چالشی که در خصوص واردات دارند گفت: سازمان تنظیم مقررات و وزارتخانه به ما بودجه‌ای اختصاص داد برای واردات تجهیزات، اما هر تجهیزی که می‌خواهیم وارد کنیم، می‌گویند به دلیل تولید داخل، واردات این محصول ممنوع است. ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام، ۸ ساعت قطعی برق داریم، باید به ما گازوئیل بدهند که نمی‌دهند، وقتی خودمان هم می‌خواهیم وارد کنیم، اجازه نمی‌دهند. ما انتظار داریم سازمان تنظیم مقررات چالش‌های بین ما و مخابرات را حل کند.

مدیرعامل مبین‌نت، رضا خلیلی ادامه داد: ما ۴۰ درصد باتری‌ها را نوسازی کردیم اما به دلیل کیفیت پایین باتری‌ها، جوابگو نیست و قطعی‌ها زیاد است. به نظر من باید مشترکین را تشویق کنیم تا به سمت فیبر مهاجرت کنند.

در این نشست مدیرعامل آسیاتک، محمدعلی یوسفی‌زاده، ناترازی در نیاز تکنولوژیک جامعه، نبود رقابت و نوع مصرف و فرهنگ مصرف‌کننده را از چالش‌های اصلی خواند. او گفت: فرهنگ مردم در استفاده از اینترنت به دلیل نوع تعرفه‌گذاری متفاوت است به همین دلیل افزایش تعرفه می‌تواند به فرهنگ استفاده از اینترنت کمک کند. تعرفه‌هایی که ما از آن استفاده می‌کنیم، برای حدود سال ۱۳۹۲ است و باید اصلاح شود.

به گفته او، در سال ۱۴۰۴، ۲ هزار و ۱۹۵ مورد قطعی برق در مراکز مخابراتی داشتیم که به اینترنت آسیب زد. او ادامه داد: مودم‌های تولید داخل و وارداتی کیفیت متفاتی دارند؛ مثلا مودم تولید داخل ۴ مگ سرعت دارد و مودم وارداتی ۱۱۵ مگ.

در نهایت مدیرعامل رایتل، حسین ملازاده گفت که رایتل ۱۴۰ سایت جدید راه‌اندازی کرده است و به ۱۰ درصد سایت‌ها لایه ظرفیتی دوم اضافه کردیم. او گفت: ۵۵۰ باتری جدید خریدیم. در باند فرکانسی ۹۰۰ تداخل داریم و این موضوع باعث چالش در تماس کاربران می‌شود. همچنین در این مدت با وزارت صمت برای ثبت سفارش چالش زیادی داشتیم.

صادق عباسی شاهکوه، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات، نیز در این جلسه به ضرورت توسعه شبکه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: هم شبکه موبایل و هم شبکه ثابت باید به لحاظ سخت‌افزاری توسعه پیدا کنند. البته برای این توسعه مشکل نقدینگی و تحریم‌های خارجی را داریم. راه‌حل نهایی و جدی رفع وضعیت ناترازی تمرکز بر شبکه ثابت است. این شبکه اکنون وضعیت مطلوبی ندارد و هنوز ۶۸ درصد آن غیر فیبر است؛ بنابراین، تنها راهکار ما توسعه فیبر نوری است.

او در ادامه صحبت‌های خود به موضوع اختلال GPS اشاره کرده و گفت: «اختلال جی‌پی‌اس یا اختلالات لایه انتقال و اختلال‌های ناشی از وی‌پی‌ان‌ها تاثیر جدی بر کیفیت شبکه موبایل گذاشته‌اند. بنابراین، در جاهایی که دغدغه امنیتی کمتری وجود دارد باید اختلالات را کاهش داد.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حمید فتاحی در نشست بررسی کیفیت اینترنت گفت: کیفیت اینترنت در شان مردم نیست. برای بهتر شدن وضعیت اینترنت، جلسات منظم با اپراتورها برگزار می‌کنیم و تا الان در خصوص چالش قلع و قمع سایت‌ها توسط شهرداری، با شهرداری جلسه‌ای گذاشتیم که بخش زیادی از این موضوع حل شد.

رئیسی، نماینده شرکت های‌وب، تنها اپراتوری بود که خواستار رفع فیلترینگ شد و گفت: «مردم از فیلترینگ اذیت می‌شوند و عادت شده است که فیلترشکن‌ها دائما فعال باشد. این موضوع باعث شده در مواردی که نیازی به فیلترشکن هم نیست فیلترشکن‌ها روشن باشد.»

وزیر ارتباطات نیز در خصوص موضوع فیلترینگ خطاب به مدیران اپراتورها گفت: «در مورد موضوع فیلترینگ با ملاحظه برخورد نکنید. با دیدگاه کارشناسی این موضوع را بررسی و مطرح کرده و برای رفع آن راهکار ارائه کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha