به گزارش حیات، رضوان حکیمزادهمعاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دلایل بازماندگی از تحصیل، افزود: معلولیتهای شدید، مشکلات اقتصادی، بیسرپرستی یا بدسرپرستی، اشتغال به کار، مهاجرت خانوادهها و موانع فرهنگی بهویژه در برخی مناطق برای دختران از مهمترین عوامل محرومیت کودکان از حضور در مدرسه است.
معاون آموزش ابتدایی افزود: برای رفع این موانع، کارگروه ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان دستگاههای ذیربط تشکیل و تقسیم کار ملی انجام شده است تا با همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک، زمینه بازگشت حداکثری کودکان به مدارس فراهم شود.
برنامههای جبرانی برای دانشآموزانی که با تأخیر به مدرسه بازمیگردند
وی درباره برنامههای جبرانی برای دانشآموزانی که با تأخیر به مدرسه بازمیگردند، توضیح داد: برنامه «حامی» با هدف حمایت آموزشی مستمر، پس از ارزیابی نوبت اول، دانشآموزان دارای ضعف یادگیری را شناسایی و تحت آموزشهای هدفمند، امیدآفرینی و کار تقویتی قرار میدهد همچنین پایگاههای تابستانی حامی در سراسر کشور با حضور داوطلبانه معلمان فعال هستند.
حکیمزاده بر اهمیت حمایتهای اجتماعی و رفاهی تأکید کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاهها آمادگی خود را برای ارائه حمایتهای هدفمند اعلام کردهاند. در مناطق دارای موانع فرهنگی نیز از ظرفیت راهبران آموزشی و معتمدان محلی برای ترغیب خانوادهها استفاده میشود.
ممانعت از حضور کودک در مدرسه جرم است
وی خاطرنشان کرد: طبق قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب ۱۴۰۰، ممانعت از حضور کودک در مدرسه جرم محسوب میشود و با هماهنگی قوه قضاییه، این موارد پیگیری میشود.
به گفته معاون وزیرآموزش و پرورش، هماهنگی میان دستگاهها باعث افزایش چشمگیر بازگشت بازماندگان به مدارس شده و این روند در سال تحصیلی جدید با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علی فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش نهم اردیبهشت امسال تعداد بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیلیها را حدود ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در ۲ سال گذشته از حدود ۹۰۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر رسیدهاند.
انتهای پیام/
نظر شما