به گزارش خبرنگار حیات، نشست خبری پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ظهر سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
علیمردانی در آغاز این نشست درباره مصوبه HOV توضیح داد: این طرح که دیروز توسط مهندس چمران مطرح شد، در بهمن سال گذشته در شورای عالی ترافیک کشور برای ایجاد خط حمل و نقل همگانی در بزرگراه همت تصویب و ابلاغ شد. اظهارات رئیس شورا به جزئیات اجرایی این طرح اشاره دارد. این طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده، اما جزئیات آن باید در شورای ترافیک تهران با ریاست شهردار تأیید شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح نیازمند خطوط و زیرساختهای لازم است، افزود: بخشی از این اقدامات به دلیل اتفاقات اخیر با تأخیر مواجه شده است.
علیمردانی با تأکید بر بهرهبرداری از تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی برای اولین بار در تاریخ شهرداری و در راه بودن تعداد بیشتری از این اتوبوسها، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در غرب تهران باید به گونهای باشد که مردم به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تکسرنشین ترغیب شوند.
او افزود: در صورت فراهم شدن مقدمات، طرح HOV با همکاری پلیس راهور، شهرداری و وزارت صمت اجرا خواهد شد.
علیمردانی درباره طرح HOV توضیح داد: حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ اولویت جدی شهرداری است. اعمال محدودیت زمانی معنا دارد که زیرساختهای لازم فراهم شده و رفتار مردم نیازمند این محدودیت باشد. این طرح برای ساعات اوج ترافیک صبح و عصر برنامهریزی شده و بسته به شرایط اجرا خواهد شد. ممکن است در آبانماه به دلیل ترافیک اجرایی شود. زیرساختهای دیجیتال آن اکنون آماده است.
رئیس سازمان حمل و نقل اعلام کرد: ۱۵ خط تاکسی در تهران در حال بهرهبرداری است و بهزودی به ناوگان افزوده خواهد شد. درباره ترافیک بزرگراه امام علی نیز گفت: این بزرگراه دارای خط BRT است و طبق مصوبه شورای عالی ترافیک، خطوط تاکسی نیز میتوانند از خط ویژه استفاده کنند. در مرحله بعد، زیرساخت نرمافزاری همپیمایش برای خودروهای چندسرنشین باید فراهم شود. پلیس راهور طرح HOV را بهعنوان یکی از جدیترین راهکارهای کاهش ترافیک در نظر دارد.
وی تأکید کرد: این طرح از ابتدا بین شهرداری و پلیس مطرح بوده و در صورت تقاضای مردم اجرا خواهد شد، مشروط به فراهم بودن شرایط قانونی.
علیمردانی درباره طرح ترافیک در تعطیلات ناگهانی دولت گفت: وقتی تهران بهطور کامل تعطیل میشود، طرح ترافیک قابل اجرا نیست. در تعطیلات دولتی، بازار فعال است و طبق مصوبات قبلی نمیتوانستیم طرح را لغو کنیم. مصوبه جدیدی در حال بررسی در شوراست که هنوز نهایی نشده و در صورت ابلاغ، طرح ترافیک فردا تعلیق خواهد شد. هرگاه دولت به دلایل غیرمرتبط با ترافیک، تهران را تعطیل کند، طرح ترافیک لغو میشود.
او افزود: در روزهایی که دولت به هر دلیلی تهران را تعطیل اعلام کند و موضوع به ترافیک مرتبط نباشد، طرح ترافیک تعلیق خواهد شد.
علیمردانی درباره جزئیات طرح ترافیک سال جاری و جریمه متخلفان گفت: طبق مصوبه شورای ترافیک، هزینه رزرو برای شهروندان حداقل است، اما عدم رزرو هزینه بالایی دارد. حداکثر افزایش هزینه حدود ۳۶ درصد بوده، اما ورود بدون رزرو جریمه بیشتری دارد. این گرانی برای متخلفان اعمال میشود.
وی درباره تغییرات طرح ترافیک سال آینده توضیح داد: تغییرات مصوب شده و عوارض آن هر سال در آذر یا دی به شورای شهر ارسال میشود. رویکرد جدید مبتنی بر پیمایش است و تعداد دفعات مشاهده خودرو در محدوده طرح ترافیک ملاک خواهد بود. خودرویی که در حال حرکت است با خودرویی که پارک شده شرایط متفاوتی خواهد داشت.
علیمردانی درباره پارک حاشیهای گفت: این طرح در مناطق تجاری، بهویژه در منطقه ۵، اجرا شده و در مناطق ۲، ۳، ۴، ۷ و ۸ نیز در حال اجراست.
وی درباره قیمتگذاری پارکینگها افزود: نرخگذاری پارکینگهای شهرداری با تورم هماهنگ است، اما پارکینگهای خصوصی تحت نظارت اتحادیه هستند. هدف، تشویق مردم به کاهش استفاده از خودروهای تکسرنشین برای کنترل ترافیک است، سیاستی که در کشورهای پیشرفته دنبال میشود. با وجود مشکلات ناوگان عمومی، این سیاست ضروری است.
او درباره پارکینگهای شهر گفت: شهرداری ۲۳ هزار فضای پارک دارد و با بیمارستانهای امام خمینی و شریعتی برای ساخت پارکینگ مشترک همکاری میکند. همچنین پارکینگی نزدیک بیمارستان شهدای تجریش در حال آمادهسازی است. هدف، افزایش ۱۰ درصدی عرضه پارکینگ تا پایان سال است.
علیمردانی درباره دوچرخههای اشتراکی گفت: این طرح میتواند ۲۰ درصد ترافیک را کاهش دهد. مسیر ۴۷ کیلومتری ترکیبی از پارکگردی و دوچرخهسواری اجرا شده و با بخش خصوصی در سامانه شهرزاد همکاری داریم. این طرح در دانشگاهها، بازار تهران و پارکهای علم و فناوری گسترش خواهد یافت.
وی درباره حمایت از بخش خصوصی در حمل و نقل پاک گفت: در برخی مناطق، این طرح برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد. طرح بیدود به دلیل استهلاک بالا با مشکل مواجه شد، اما شهرداری با ارائه مزایا، مانند استفاده از اسکوتر و دوچرخه در سامانه شهرزاد، به این بخش کمک میکند.
علیمردانی درباره تأثیر اختلال GPS بر ترافیک گفت: این اختلال به دلیل پیمایش بیشتر، ترافیک را افزایش داده، اما به دلیل تعطیلات، تأثیر کلان نداشته است. تاکسیهای اینترنتی با تشویق سفرهای اشتراکی به کاهش ترافیک کمک کردهاند.
وی درباره کارت بلیت خبرنگاری گفت: سقف شارژ کارتها ۵۰۰ هزار تومان است و برای سال آینده افزایش آن در نظر گرفته خواهد شد.
درباره طرح ترافیک موتورسیکلتها، علیمردانی گفت: اعمال قانون انجام میشود و نرخ آن پس از تصویب اجرا خواهد شد. تسهیلاتی برای موتورسیکلتهای برقی در نظر گرفته شده و قرارگاه موتورسیکلت برای استانداردسازی و فرهنگسازی، از جمله کمپین «سرت سلامت»، فعال است. استفاده از کلاه ایمنی سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.
او درباره ورود اتوبوسها گفت: تأمین اتوبوسهای برقی و غیربرقی پیچیده است و نیاز به سرمایه و همکاری داخلی و خارجی دارد. شهرداری در این دوره تحول چشمگیری در ناوگان اتوبوس ایجاد کرده است.
انتهای پیام/
نظر شما