به گزارش حیات، همزمان با شرایط خاص کشور و افزایش میزان تقاضا برای سفرهای برون شهری و از سوی دیگر توقف تمامی پروازهای داخلی و خارجی بخش های مختلف حملونقلی پای کار آمده تا بخشی از نیازهای متقاضیان را در بخش های مختلف پاسخ دهند.
با توجه به آنکه شرایط کنونی کشور خاص است از هفته گذشته تمامی پروازهای داخلی و خارجی متوقف شده به طوری که بازگشت حجاج هم از طریق زمینی و از مرز عراق انجام میشود.
از طرف دیگر با توجه به افزایش تقاضا در بخش ریلی و اتوبوسی تمهیدات لازم هم گرفته شده است.
افزایش ظرفیت ریلی کشور همزمان با افزایش تقاضا
در بخش ریلی قنبر زاده مدیرکل روابط عمومی شرکت راه آهن با بیان اینکه پیش فروش بلیت قطارها برای بازه زمانی تیرماه شروع شده است گفت: مسافران نگران سفرهای ریلی نباشند در حال حاضر شرایط و ظرفیت های لازم وجود دارد و اگر تقاضا در این بخش افزایش پیدا کند ظرفیتهای لازم را فراهم خواهیم کرد.
در بخش اتوبوس های برون شهری هم با توجه به آنکه به طور معمول سرویس ها روزانه و یا ساعتی باز می شود بسیاری از مسافران به پایانه ها مراجعه کرده و اقدام به خرید حضوری بلیت میکنند و از طرف دیگر بسیاری از مسافران هم به صورت اینترنتی اقدام به خرید بلیت کرده اند اما در این شرایط با توجه به افزایش تقاضا به شهرهای مختلف با کمبود ناوگان و اتوبوس مواجه هستیم که در همین راستا هم امروز فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کردند که مشکلاتی در این بخش وجود دارد که به زودی برطرف میشود.
کنسلی بدون اطلاع بلیت اتوبوس بعد از سه روز
در همین راستا ایوبی یکی از مسافران اتوبوس در مسیر اردبیل با گلایه از اینکه بعد از چند روز تلاش موفق به خرید بلیت به صورت اینترنتی به مقصد اردبیل شده ام گفت: امروز طی تماسی از سوی شرکت های حملونقلی اعلام شد که سرویس کنسل شده و اقدام به بازگرداندن مبلغ بلیت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: این اقدام در این شرایط برای بسیاری از مسافران مشکل ساز است چراکه آنها برنامه ریزی کرده و در این شرایط دیگر بلیتی پیدا نمی شود.
افزایش قیمت بلیت اتوبوس و ایجاد بازار سیاه
همچنین غلامی یکی دیگر از مسافران در مسیر گیلان از افزایش قیمت بی رویه بلیت اتوبوس و ایجاد بازار سیاه در برخی از پایانه ها گلایه کرد و گفت: در این شرایط باید هوای مسافران و افراد را کنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بازار سیاه بدی در این روزها برای اتوبوس ایجاد شده است.
در همین راستا شب گذشته فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با حضور در ترمینال مسافربری جنوب تهران، از چگونگی خدمت رسانی به مسافران بازدید و بر ممنوعیت گران فروشی بلیت تاکید کرد.
وی در این بازدید خطاب به مهران قربانی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دستوراتی را جهت رفع مشکلات مردم و تسریع در خدمات دهی از جمله تنوع بخشی به مقاصد سفرهای استانی در تمامی ترمینالهای پایتخت، به گونه ای که شهروندان با مراجعه به هر یک از ترمینالهای مسافربری، امکان سفر به اقصی نقاط کشور را داشته باشند و امکان سفر به استانهای شرقی و غربی کشور از ترمینالهای مرکزی شهر تهران نیز میسر شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از معاونین خود خواست متناسب با تعدد مسافر و مسافت مقاصد با پایتخت، ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافران را افزایش دهند.
برخورد با سامانه های غیرمجاز بلیت اتوبوس
صادق در واکنش به تفاوت نرخ بلیت سفرهای جاده ای در تعاونیهای مسافربری با برخی سامانه های غیرمجاز فروش بلیت، بر ضرورت برخورد با این سامانه ها و تثبیت نرخ مصوب بلیت این سفرها تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی از رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خواست از هم اکنون به فکر ساماندهی سفرهای بازگشت مردم پایتخت باشد و تمهیدات لازم را برای تسهیل بازگشت هموطنان به شهرهای خود را بیاندیشد.
که در این رابطه هم وزیر راه و شهرسازی در جلسه با مدیران کل راه و شهرسازی استان ها اعلام کرد رایزنی با وزارت نفت و صمت برای جبران کسری اتوبوس در حال انجام است و گفت: برای جبران کسری اتوبوس با وزارتخانههای نفت و صمت رایزنی انجام شده است ضمن اینکه از هم اکنون باید تمهیدات لازم برای بازگشت این مسافران از استانهای مختلف کشور پیشبینی شود.
افزایش ظرفیت اتوبوس به صورت روزانه
در همین رابطه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری وحملونقل جادهای اظهار کرد: همه ظرفیت موجود در حوزه حملونقل عمومی برونشهری در حال فعالیت و خدمترسانی بوده و علاوه بر برقراری سرویسهای روزانه به مقاصد مختلف کشور، در صورت نیاز و متناسب با تقاضای مسافران سرویسهای فوقالعاده نیز دایر میشود.
وی افزود: همچنین به منظور افزایش ایمنی سفرها، رانندگان بیشتری در روند جابجایی مسافران به سمت مقاصد سفر پای کار آمده و با تلاش شبانهروزی مشغول خدماترسانی به هموطنان هستند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر با تأکید بر اینکه مسافران بدون نگرانی و با برنامهریزی سفر، میتوانند نسبت به تهیه بلیت اینترنتی و یا حضوری اقدام کنند، گفت: وبسایتهای اختصاصی و مشترک شرکتهای حملونقل با فعالسازی سامانه لیست انتظار شرایطی را فراهم کردهاند که مسافران در صورت عدم موفقیت در تهیه بلیت، با ثبتنام در این سامانه از برقراری سرویسهای جدید آگاه شده و نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.
وی اظهار کرد: مسافران می توانند هرگونه شکایت از نرخ بلیت حمل و نقل عمومی بینشهری را به صورت حضوری از سوی همکاران سازمان راهداری و حملونقل جادهای مستقر در پایانههای مسافری پیگیری نمایند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۱۴۱، تلفن گویای ۱۴۱ و وب سایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای به نشانی www.141.ir پیشنهادات، نقطهنظرات و شکایات خود را مطرح کنند.
براساس این گزارش حال امیدواریم در این شرایط تمهیدات و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت حملونقلی کشور و رسیدگی به مشکلات مسافران صورت گیرد.
منبع؛ باشگاه خبرنگاران
نظر شما