کد خبر 275296
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۷

شناسایی دقیق کسب‌وکارهای فعال مجازی

شناسایی دقیق کسب‌وکارهای فعال مجازی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: کارگروه اقتصاد دیجیتال، سندی برای توسعه و حمایت از اقتصاد دیجیتال تهیه کرده است که این سند پس از جلسات متعدد با بخش خصوصی تقریباً آماده ابلاغ است.

به گزارش حیات محمدمحسن صدر رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو بامهر در خصوص آخرین وضعیت آئین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال گفت: در حال حاضر هنوز تعریف واحد و دقیقی از اقتصاد دیجیتال وجود ندارد؛ برای مثال مشخص نیست چه کسب‌وکارهایی در این حوزه قرار می‌گیرند و چه بخش‌هایی مشمول اقتصاد دیجیتال هستند. همچنین آمارهای موجود درباره سهم اقتصاد دیجیتال در کل اقتصاد کشور متناقض است و در برخی منابع این سهم ۴ درصد و در برخی دیگر ۵ درصد ذکر شده که باید این عدد دقیق و قابل اتکا تعیین شود.

وی افزود: به همین منظور، کارگروه اقتصاد دیجیتال با ریاست وزیر ارتباطات و با اختیارات گسترده‌ای که دارد، سندی برای توسعه و حمایت از اقتصاد دیجیتال تهیه کرده است. این سند پس از جلسات متعدد و مشورت‌های گسترده با بخش خصوصی، هم‌اکنون تقریباً آماده ابلاغ است و می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای تعیین مسیر و اقدامات آینده در این حوزه باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در این سند، وظیفه مرکز آمار کشور برای ارائه آمار دقیق و تعریف دقیق اقتصاد دیجیتال تصریح شده است تا شاخص‌های کلیدی به شکل استاندارد دسته‌بندی شوند. همچنین سازمان فناوری اطلاعات به نمایندگی از وزارت ارتباطات، به‌طور مستمر در خصوص آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به اقتصاد دیجیتال وارد عمل می‌شود و در صورت لزوم با دستگاه‌ها و نهادهای قانون‌گذار مکاتبه و همکاری می‌کند.

صدر افزود: برای جلوگیری از ایجاد قوانین موازی و دست و پاگیر برای کسب‌وکارها، محوریت تصمیم‌گیری‌ها در کارگروه اقتصاد دیجیتال است که اعضای آن شامل اکثر وزرا و معاونین مرتبط می‌باشند و اختیاراتی شبیه به هیئت دولت برای تصویب مصوبات دارد. نمایندگان بخش خصوصی مانند سازمان نصر و اتاق بازرگانی، همچنین نمایندگان پلتفرم‌های بزرگ نیز به صورت مستمر در جلسات حضور دارند تا نظرات مختلف به خوبی لحاظ شود.

وی در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی گفت: به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و خانگی در حال انجام دو اقدام اساسی هستیم که اول، ایجاد دایرکتوری تجاری برای شناسایی دقیق کسب‌وکارهای فعال که این امر امکان تشکیل کنسرسیوم‌های کسب‌وکاری و ارائه خدمات بهتر را فراهم می‌کند. دوم، مسیرهای حمایتی متنوع شامل ارائه تسهیلات مالی از بودجه‌های دولتی برای کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ است. همچنین صندوق نوآفرین به‌عنوان یکی از راهکارهای حمایتی، در حال پشتیبانی از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان است.

صدر در پایان گفت: سازمان فناوری اطلاعات همواره در تلاش است تا با همکاری بخش خصوصی و دولت، بسترهای مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha