به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی به مناسبت هفته معلم با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری ایران این است که نرخ باسوادی از زیر ۴۰ درصد به ۹۹ درصد رسیده است گفت: هم اکنون نظام تعلیم و تربیت حتی برای یک دانشآموز هم یک معلم میفرستد و در حال حاضر بیش از ۵ هزار مدرسه با پنج دانشآموز و بیش از هزار مدرسه با یک دانشآموز در کشور فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش در تمام نقاط مورد نیاز، در دوره ابتدایی مدرسه داریم افزود: این موضوع نشان میدهد حتی تربیت یک نفر هم برای نظام تعلیم و تربیت مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از آسیبهایی که نظام ما دیده این بوده که جامعه معلمان همیشه در گفتمان اول بوده اما در عمل اینگونه نبوده است ادامه داد: بزرگترین اتفاقی که در این دوره و در دولت چهاردهم افتاده، این است که رییس جمهور برای اولین بار آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار داده و تاکنون بیش از ۲۷ جلسه به آموزش و پرورش اختصاص داده است.
کاظمی با بیان اینکه دو مساله توسعه عدالت و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و ایجاد فضاها و تجهیزات استاندارد برای کار یک معلم در دستور کار قرار داده شده است گفت: خیلی کارهای بزرگی در این سالها شده اما باز هم با استانداردها فاصله داریم. بخش دیگری که هدف اصلی رییس جمهور و گفتمان اصلی دولت است، ارتقای کیفیت مدارس و فضا و تجهیزات و زیرساخت ارتقای کیفیت است.
وی با بیان اینکه روح حاکم بر سند تحول بنیادین و محور و عصاره فعالیتها کیفیت است افزود: تمام همّ و غم را صرف این موضوع کرده و چارچوب اجرایی برای عدالت طراحی کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام نظام مسائل فضای آموزشی را شهر به شهر و نقطه به نقطه درآورده و ظرفیت تمام دستگاهها، خیرین و گروههای جهادی را به کار بردهایم ادامه داد: نوع کار در این دولت اتکا به دولت نیست؛ بیش از ۵ هزار تیم تشکیل داده و برای هر نقطه، تیم گذاشته شده که ظرفیتها را شناسایی، مردم را بسیج و الان بخشی از پروژهها را نیز افتتاح میکنیم.
کاظمی با بیان اینکه خیرین مدرسهساز در سال گذشته ۱۱ همت تعهد کرده بودند که بعد از ورود دکتر پزشکیان به موضوع آموزش و پرورش ۱۸ همت کمک کردند که در تاریخ کشور بینظیر است گفت: در تمام مدارسی که تاسیس میکنیم، تمام تجهیزات استاندارد را ایجاد میکنیم که نمونه آن در کلات با کمک مردم و با فضای متفاوت چیدمان، کلاس ساخته شد که شاید در تهران هم چنین مدرسهای نباشد.
وی با بیان اینکه موضوع بعدی، کیفیت آموزش است که در دو بخش دنبال میکنیم، افزود: اگر قرار باشد سطح کیفی مدارس ایجاد شود، دو موضوع کلاس، معلم و مدیر مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای موضوع اول ۴ برنامه شامل آموزش معلمان، تحول در روشهای یاددهی و یادگیری و تحول در چیدمان کلاس را در دستور داریم به بخش بعدی یعنی مدیر اشاره کرد و ادامه داد: وقتی نگاه مدیریت تغییر کند، قدرت برنامهریزی و تحول در برنامههای پرورشی ایجاد و فضای کالبدی مدرسه را تغییر میدهد و میتواند از ظرفیتهای پیرامونی حداکثر استفاده را برده و منجر به ارتقای کیفیت میشود. وقتی اجتماعات یادگیری در بین معلمان و گروههای پایه ایجاد شد میتوانند خودتوان شده و خود را تقویت کنند.
شرکت بیش از ۴۵ هزار معلم در جشنواره تولید محتوای تدریس باکیفیت
ایجاد قرارگاه عدالت آموزشی
کاظمی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار معلم آموزش ابتدایی در اجتماعات یادگیری فعال شدهاند که این طرح امسال در شهر قدس اجرا و از سال آینده در کل کشور اجرا میشود افزود: تاکنون بیش از ۴۵ هزار معلم در جشنواره تولید محتوای تدریس باکیفیت شرکت کردهاند.
وی با بیان اینکه عدالت ابعاد مختلفی دارد که باید به آن پرداخته شود، افزود: قرارگاه عدالت آموزشی ایجاد کردهایم که بهترین معلمان در مدرسه ماندگار البرز در ۶ استودیو به صورت آنلاین، روشهای تدریس را برای کشور ارائه میدهند و ۲۰ هزار دانشآموز در مدارس شبانهروزی را تحت پوشش دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارهای زیادی انجام شده و در دوره ابتدایی تلاش میکنیم که هیچ کودک بازمانده از تحصیلی وجود نداشته باشد زیرا از دغدغههای رئیس جمهور است ادامه داد: همین ۲ برنامه عدالت و کیفیت، برگرفته از سند تحول بنیادین است. روح حاکم بر سند، عدالت و کیفیت است.
کاظمی با بیان اینکه در دولت قبل، نقشه راه اجرایی سند تحول توسط وزارت آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که اجرای آن را روی میز گذاشتهایم و ستاد هماهنگی اجرای سند تحول ایجاد کردیم گفت: نقشه راه، ۱۴۷ پروژه در چند خوشه دارد که برای هر کدام، برنامه عملیاتی، شاخص و سامانه تعریف و اولویتبندی کردیم.
وی با بیان اینکه چند برنامه پیشران را از داخل سند بیرون آوردهایم که میتواند به حرکت نظام تعلیم و تربیت شتاب دهد که یکی از این برنامهها تحول در برنامه درسی است که یکی از چالشها است و با برنامه درسی حافظهمحور مواجه هستیم افزود: برنامه درسی را تبدیل به یک برنامه درسی یکپارچه با محوریت و کنشگری دانشآموز میکنیم. کتاب، بخش مهمی از برنامه درسی است اما تمام برنامه نیست. فعالیتی که خارج از کلاس صورت میگیرد باید جزو برنامه باشد و باید فرصت تمرین به بچهها داده شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گامهای اجرایی طراحی شده و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز خوب حرکت کرده است ادامه داد: فرایند از پایه اول ابتدایی شروع شده و کتابها بازبینی شدهاند.
کاظمی با بیان اینکه سند تحول بنیادین، یک سند تربیتی است و نقشی که برای معلم میبیند، مربی است و نقش معلم در حوزه تربیت را پررنگ میکند گفت: ترمیم سند مصوب شده و یکی از برنامهها الگوی مدرسه تراز است و اکنون در ۱۰ درصد مدارس دولتی در حال اجراست و سال آینده در ۵۰ درصد مدارس دولتی اجرا خواهد شد.
۱۰۰ هزار معلم و ۲ میلیون دانشآموز، تابستان تحت آموزش هوش مصنوعی قرار میگیرند
وی با بیان اینکه نقش فضای مجازی، رسانه و هوش مصنوعی در ترمیم سند کار شده است افزود: سند ملی هوش مصنوعی را طراحی و تدوین کردهایم و با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه داریم که ۱۰۰ هزار معلم و ۲ میلیون دانشآموز را در تابستان آموزش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالشهای مهم و زیربنایی نظام تعلیم و تربیت، کفایت منابع انسانی به لحاظ کمی و کیفی و کفایت منابع مالی است ادامه داد: یکی از نکات مهم در کفایت منابع انسانی، دانشگاه فرهنگیان است که اساسیترین رکن نظام تعلیم و تربیت است. دانشگاه فرهنگیان همان تربیت معلم قدیم است و زیرساختهای وسیع دارد. دانشگاه فرهنگیان، یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور است که بیش از ۹۰ پردیس در سراسر کشور و ۱۱۰ هزار دانشجو و ۱۶۶۰ هیات علمی در حال تدریس هستند که همه سابقه معلمی و کار تربیتی و فرهنگی دارند.
کاظمی با بیان اینکه اتفاقات خیلی خوبی طی این سالها در دانشگاه فرهنگیان افتاده است، گفت: امسال ۳۲ هزار ظرفیت برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گرفتیم و این مسیر را توسعه میدهیم.
آمار خروج نیروها بواسطه بازنشستگی، از آموزش و پرورش زیاد است
اصلا نگران کمبود نیرو نیستیم
وی با بیان اینکه آمار بازنشستگان و خروجی نیرو در آموزش و پرورش زیاد است گفت: تنها مسیر برای جذب را دانشگاه فرهنگیان نمیتوانیم انتخاب کنیم و اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ میکنیم که آن هم از مسیر دانشگاه فرهنگیان میگذرد و پذیرفتهشدگان ۲ ترم در این دانشگاه آموزش میبینند افزود: ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور را محور اصلی تقویت این دانشگاه می دانیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصلا نگران کمبود نیرو نیستیم ادامه داد: همانطور که در آغاز سال تحصیلی گذشته، یکی از بهترین مهرها را داشتیم، امسال هم نگرانی نداریم.
کاظمی با بیان اینکه یکی دیگر از چالشهای زیربنایی، کفایت در منابع مالی بود که در سایه توجه رئیس دولت ارتقاء پیدا کرد گفت: سال گذشته یکی از بهترین سالهای مالی را داشتیم و حقوق معلمان برای اولین بار در ۲۲ اسفند واریز شد.
تصویب آییننامه جدید رتبهبندی معلمان/ شروع از مهر ۱۴۰۴
وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات خیلی خوب و ارزشمندی که در دولت شهید رئیسی افتاد، رتبهبندی معلمان بود و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز خیلی تلاش کرد افزود: رتبهبندی اجرا شده بود اما اشکالاتی در اجرا داشت که تمام هم و غم خود را گذاشتیم، به اعتراضات رسیدگی و آییننامه جدید رتبهبندی معلمان را برای شروع از مهر ۱۴۰۴ آماده و مصوب کردیم که به دولت ارائه میدهیم. بخشی از چالشها در این آییننامه باید حل شود که اصلاح آییننامه قبلی است و مسیر ارتقاء را مشخص کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتقال علم و دانش و تقویت نخبگانی را انجام میدهیم که در المپیاد جهانی رتبه ۳ را کسب کردیم، ادامه داد: در المپیک دانشآموزی نیز امسال در بسیاری از رشتهها قهرمان جهان شدیم و در مجموع رتبه پنجم جهان را کسب کردیم.
کاظمی با بیان اینکه در حوزه تقویت هویت دینی و ملی، یکی از وظایف ما انتقال باورهای دینی و ملی و آداب و سنن است که محوریترین برنامه در این زمینه، توسعه اقامه نماز و فرهنگ قرآن است اظهار کرد: از جمله مهمترین برنامههای این حوزه این است که امسال بزرگترین محفل انس با قرآن جهان در ماه مبارک رمضان را اجرا کردیم و ۲ میلیون حافظ قرآن در سطح کشور داریم.
نظر شما