کد خبر 266010
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

‌در پاسخ به «حیات» عنوان شد؛

تاثیر کمبود معلم و فقر آموزشی در کاهش معدل دانش آموزان + فیلم

تاثیر کمبود معلم و فقر آموزشی در کاهش معدل دانش آموزان + فیلم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که موثرترین عوامل در موفقیت دانش آموزان و افزایش سرانه معدل، دو عامل خانواده و معلم هستند و بقیه عوامل در خدمت این دو عنصر قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری امروز چهارشنبه (۲۴ مرداد ۱۴۰۲) در پاسخ به سوال خبرنگار حیات؛ مبنی بر اینکه کمترین تقاضای معلمان برای حضور در استان سیستان و بلوچستان در کنار نقشه فقر و کمبود فضای آموشی؛ تا چه اندازه بر روند آموزشی و افت تحصیلی دانش آموزان استان (میانگین معدلشان به حدود ۷ رسیده) تاثیرگذار است؟ گفت: موثرترین عوامل در موفقیت دانش آموزان و افزایش سرانه معدل، دو عامل خانواده و معلم هستند و بقیه عوامل در خدمت این دو عنصر قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دهه 90 مبنی بر اینکه «شما معلم را دریابید و معلم می تواند ضعف کتاب، کلاس و حتی محتوای آموزشی را جبران کند، افزود: اگر معلم به اندازه کافی تامین مالی و توانمند از لحاظ علمی نشده باشد (که ما این موضوع را به شکل معدل می بینم) بی شک در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است، لذا ما باید نگاه‌مان را به تقویت نیروی انسانی، عمیق‌تر کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق آمار فقط ۱۳۵ معلم خواهان خدمت و انتقالی به استان سیستان و بلوچستان بودند، خاطرنشان کرد: دلیل این امر را باید در گذشته جستجو کرد که ما از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، نیرو نگرفتیم. زمانی که از طریق این دانشگاه‌ها برای جذب معلم اقدام نشود و از خود بوم برای بوم دانشجو نمی‌گیریم طبیعتا تقاضاها بیشتر برای استان های توسعه یافته است.

وی با اشاره به این نکته که ما در استان سیستان و بلوچستان به شیوه بدی معلم استخدام کردیم، یادآور شد: چون اکثر آنها در ابتدای استخدام، در خواست انتقال به استان‌های دیگر را دارند و به این دلیل ما در این استان ضعف شدید نیروی انسانی داریم.  

فرهادی از سایر کنشگران حوزه حکمرانی درخواست کرد در استان سیستان و بلوچستان شرایط را در میان مردم و معلمان برای ماندن مهیا کنند، گفت: فعالیت‌های تسهیل شرایط عمرانی، اقتصادی، کشاورزی و... از مشوق‌های ماندن برای ماندن در استان است. اما در رابطه با شرایطی که برعهده آموزش و پرورش است، ما باید در این استان و استان‌های مشابه از قبیل خراسان رضوی، تهران که از نظر فضای آموزشی و نیروی انسانی کمبود شدید دارد، برای آینده تدبیری اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha