کد خبر 256791
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

انتشارات بخش خصوصی از نفس افتاده است

انتشارات بخش خصوصی از نفس افتاده است

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر در حوزه ادبیات کودک بسیار ضعیف هستیم؛ ریشه این موضوع در سلطه ادبیات دولتی است. این سلطه مانع فعالیت بخش خصوصی شد چراکه رفته رفته بخش خصوصی ناتوان و ضعیف شد. 

محمدرضا یوسفی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات، درباره این موضوع که در حال حاضر ضعف اصلی در حیطه ادبیات کودک و نوجوان چیست، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در ادبیات کودک این است که تیراژ بسیار پایین آمده و طی این سال‌ها نقشی که بخش دولتی انجام داد آن بخش واقعی نبوده است و حالا دچار بحران شده‌ایم به شکلی که نویسندگان جوان نمی‌دانند کجا باید آثارشان را چاپ کنند.

وی افزود: اوایل انقلاب زمانی که می خواستیم کاری را چاپ کنیم این حجم از مشکل وجود نداشت. حداقل ۱۵۰ ناشر بود. ناشرهای خرد که به کلی از میان رفته اند و ناشران کلان نیز با سختی به راهشان ادامه می دهند. بحران عجیبی داریم. امیدوارم بتوانیم به نوعی از این بحران عبور کنیم و اگر نتوانیم از این بحران بیرون بیاییم نویسندگان فردای ما سخت تربیت می‌شوند؛ چراکه نویسنده باید اثر منتشر و چاپ کند. تجربه کسب کند اما این امکانات برای او وجود ندارد.

این نویسنده کودک و نوجوان اضافه کرد: به باور من ریشه این موضوع در سلطه ادبیات دولتی است. این سلطه مانع فعالیت بخش خصوصی شد چراکه رفته رفته بخش خصوصی ناتوان و ضعیف شد. زمانی که کانون پرورش فکری راه اندازی شد تحت عنوان این بود که حامی ادبیات کودک باشد. ولی بتدریج ناشران دولتی بعد از انقلاب آنقدر گسترش یافتند که بخش خصوصی از نفس افتاد.

وی در ادامه یادآور شد: بخش خصوصی امکان دسترسی به بچه ها را از دست داد و در نتیجه به‌عنوان ستونی مقتدر آن را از دست دادیم. بخش دولتی چون فیلترینگ خاصی دارد؛ من از جوانی متوجه شدم که اگر یک اثر خلاقانه دارم باید آن را به ناشر خصوصی بدهم. بار فرهنگی و آثار خلاقه را ناشر خصوصی بر عهده گرفت اما توانمندی آن روز به روز کاهش یافت.

یوسفی با بیان اینکه نویسندگان جوان ما بسیار شگفت انگیز و خلاقانه کار می‌کنند اما نیاز به حمایت دارند، گفت: منظور من از حمایت به این معنی است که شرایط جوری فراهم شود که ناشر خصوصی هم بتواند ریسک کند. اندوه سنگینی روی قلب ماست. مطمئنا فردای فرهنگی این کشور بدون نویسنده نخواهد ماند اما در دهه ۴۰ اگر فضای بهتری محیا بود ما ده ها شاملو و اخوان داشتیم؛ متاسفانه ما در تک ستاره ها می مانیم، باید شرایطی ایجاد کنیم که ستاره ها رشد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha