کد خبر 256762
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

«بیت‌المقدس ۷»؛ عملیات احیا، تجدید قوا و عقب راندن دشمن از مرزها

«بیت‌المقدس ۷»؛ عملیات احیا، تجدید قوا و عقب راندن دشمن از مرزها

پس از بیت‌المقدس ۶، همه چیز به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت؛ دشمن پس از تصرف فاو، تا شلمچه و خرمشهر هم آمده بود و عملیاتی دیگر برای درهم شکستن روحیه تهاجمی و تبلیغات دشمن ضرورت یافت. بیت‌المقدس ۷ همین خط‌شکنی سریع بود که نیروهای ایرانی را تا خطوط بعد از کربلای ۵ پیش راند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، بیست و سوم خردادماه سال ۱۳۶۷ روزی سرنوشت ساز و تعیین کننده در روند رخدادها و تحولات منتهی به پایان جنگ هشت ساله و قبول قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل از سوی ایران است. روز عملیات «بیت‌المقدس ۷»: یکی از آخرین عملیات‌های موفق ایران در آخرین روزهای جنگ و در شرایطی که دشمن با آتش سنگین خود در منطقه شلمچه، دامنه شرارت‌های خود را وسعت بخشیده بود و تا نزدیک خرمشهر آمده بود تا فاجعه‌ای دیگر را تکرار کند.

رژیم عراق با به‌کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی و همچنین آمریکا و حمایت بی‌دریغ ارتجاع عرب توانسته بود مناطقی چون شلمچه و جزایر مجنون را به تصرف خود درآورد. رزمندگان اسلام در پاسخ به یکه‌تازی‌ها و تعدی‌های ددمنشانه بعثی‌ها، شرایط را برای انجام یک عملیات که در نوع خود بی‌نظیر بود، فراهم آوردند و در نخستین ساعات بامداد روز بیست و سوم خردادماه عملیات بیت‌المقدس ۷ با هدف پس زدن دشمن از خاک ایران در منطقه عمومی شلمچه به مرحله اجرا در آمد.

حملات دشمن، از «فاو» تا «شلمچه»

پس از تقویت دوباره ارتش عراق توسط حامیان‌ غربی‌ صدام‌ و هزینه‌هایی‌ که‌ کشورهای‌ عربی‌ خلیج‌ فارس، صرف‌ حمایت‌ از رژیم‌ عراق‌ در رویارویی‌ با ایران‌ می‌کردند، قوای‌ مسلح‌ این‌ کشور دست‌ به‌ تهاجماتی‌ قابل‌ توجه‌ در محورهای‌ جنوبی‌ جنگ‌ زدند. در حالی که ایران آماده می‌شد تا «قطعنامه ۵۹۸» سازمان ملل را به‌ عنوان‌ معاهده‌ای‌ برای‌ پایان‌ جنگ ۹۲ ماهه‌ تحمیلی‌ بپذیرد، نیروهای‌ دشمن‌ با پیشروی‌ در خطوط‌ ایران‌ و حتی‌ اشغال‌ برخی‌ مناطق، وضعیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ را به‌ وجود آوردند.

پس از سقوط فاو ، نیروهای عراقی با روحیه بالا در چند جبهه دست به حمله زدند. از جمله جزایر مجنون را با استفاده گسترده از تسلیحات شیمیایی بازپس گرفته و در شلمچه، خطوط جبهه را به قبل از عملیات کربلای ۵ بازگرداندند. عملیات بیت‌المقدس ۷ با هدف در هم شکستن این روحیه تهاجمی انجام گرفت. پس از عملیات بیت‌المقدس ۶، جنگ وارد مرحله دیگری شد.

عراق که به نحو بی‌سابقه‌ای تقویت شده بود، سعی کرد با استفاده از امکانات وسیع نظامی و نیز به کارگیری تجارب گذشته، صحنه جنگ را به نفع خود تغییر دهد و در حالی که اغلب یگان‌های رزمی ایران در جبهه شمالی مستقر بودند، ارتش عراق در تاریخ ۱۳۶۸/۰۱/۲۸ با هجوم به منطقه فاو - که با استفاده از سلاح‌های شیمیایی همراه بود - توانست این منطقه را بازپس گیرد. دومین هجوم عراق، در تاریخ ۱۳۶۷/۰۳/۰۴ بود که طی آن منطقه شلمچه از تصرف قوای ایران خارج شد. چند روز بعد و در حالی که ارتش عراق آماده می‌شد تا به جزایر مجنون حمله کند، عملیات بیت‌المقدس ۷ طراحی و سپس اجرا شد.

«بیت المقدس ۷»؛ عملیات احیا، تجدید قوا و عقب راندن دشمن از مرزها

اهداف عملیات

۱ - پس گرفتن امتیازاتی که رژیم متجاوز بعثی عراق قصد داشت با قبول وضعیت «نه جنگ نه صلح» از ایران بگیرد.

۲ -  انهدام قوای دشمن در منطقه شلمچه که در چنین صورتی ممکن بود علاوه بر تصرف مجدد این منطقه، از حمله عراق به جزایر مجنون نیز جلوگیری شود.

۳ – بیرون راندن دشمن به آن‌سوی مرزهای بین الملل

شروع عملیات

از ساعت ۲۲:۲۰ روز بیست و دوم خردادماه سال ۱۳۶۷، عملیات با سازماندهی رزمی سپاه و بسیج و با رمز مقدس «یا اباعبدالله(ص)» در حد فاصل پاسگاه بوبیان تا کانال مقداد آغاز شد. در همان ساعات اولیه، خطوط پدافندی دشمن شکسته شد و یگان‌های دشمن در خط مقدم پس از مقاومتی اندک و با توجه به سرعت و فشارهای نیروهای خودی مجبور شدند مواضع خود را ترک کرده و عقب‌نشینی کنند. سپس، نیروها با پشت سرگذاشتن دژ مرزی، حرکت خود را به سوی منطقه پنج ضلعی و پاسگاه بوبیان و غرب کانال پرورش ماهی ادامه دادند.

دشمن ضمن عقب‌نشینی تدریجی، سعی می‌کرد با ایجاد موانع، پیش‌روی نیروهای عمل‌کننده را به تأخیر بیاندازد، تا این که نیروهای احتیاط و زرهی وارد منطقه عملیاتی شده و پاتک خود را آغاز کنند. ساعت ۶:۴۰ بامداد، دشمن که خود را بازیافته و نیروهایش را سازمان داده بود، با به کارگیری نیروهای احتیاط زرهی، اولین پاتک خود را در محور غرب کانال پرورش ماهی آغاز کرد و توانست منطقه کله گاوی را بازپس گیرد. متقابلاً، نیروهای خودی وارد عمل شده و موفق شدند این منطقه را مجدداً تصرف کنند.

پس از آن، تعداد دیگری از یگان‌های زرهی و مکانیزه دشمن وارد منطقه شدند و در حالی که نیروهای ایران موفق شده بودند ضمن تصرف محور بوبیان، در محور کانال از روی پل اول به سمت غرب کانال پرورش ماهی تا نوک کانال؛ و نیز در محور پنج ضلعی، منطقه پنج ضلعی را تحت اختیار خود قرار دهند، دومین پاتک دشمن حدود ساعت ۱۲ (ظهر روز اول) آغاز شد.

نیروهای عراقی تا حدود ساعت ۱۷ توانستند منطقه تحت تصرف نیروهای خودی را بازپس گرفته و آنها را تا مواضع قبلی خود (کانال شهید ادب) عقب برانند. در حالی که تعدادی از نیروهای خودی عقب‌نشینی کرده و در جریان آن توانسته بودند تلفات عمده‌ای بر دشمن وارد آوردند، تعدادی دیگر همچنان در منطقه شمالی کانال شهید ادب (مثلثی مقابل پاسگاه بوبیان) حضور داشتند.

ظهر روز دوم، حرکت دشمن جهت تصرف این منطقه آغاز شد، ولی با مقاومت شدید طرف مقابل متوقف شد. نیروهای خودی به منظور وارد آوردن تلفات بیش‌تر به دشمن و نیز جلوگیری از پیش‌روی او در منطقه مثلثی - که از نقاط مهم پدافندی دشمن بود - به ایجاد چندین بریدگی در سیل‌بندها اقدام کردند که در پی آن، منطقه مثلثی را آب فرا گرفت و دشمن را با مشکلات زیادی مواجه کرد. با این حال، به دلیل اهمیت این منطقه، دشمن با وارد کردن یگان‌های بیش‌تری به منطقه، فشار زیادی را متوجه نیروهای ایران کرده و در نهایت موفق شد آنها را به عقب براند.

«بیت المقدس ۷»؛ عملیات احیا، تجدید قوا و عقب راندن دشمن از مرزها

نتایج عملیات

رزمندگان اسلام در قالب چندین گردان بسیجی با فرماندهی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، توانستند شماری‌ از یگان‌های‌ ویژه‌ و آماده‌ دشمن‌ را متلاشی‌ کنند و علاوه‌ برکشته‌ و زخمی و به اسارت درآوردن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن‌ از نیروهای‌ دشمن، یک‌ فروند هواپیما را ساقط‌، ۶۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، ۴۰ قبضه‌ توپ، ۲۰۰ دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و چندین‌ زاغه‌ مهمات‌ دشمن‌ را منهدم‌ کنند و شمار بالایی‌ از تجهیزات‌ و ادوات‌ نظامی، چند قبضه‌ توپ‌ و تعدادی‌ زاغه‌ بزرگ‌ مهمات‌ دشمن‌ را به‌ غنیمت‌ گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha