کد خبر 254887
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۴

یک متخصص زنان و زایمان مطرح کرد؛

آیا سیگار می‌تواند عامل کاهش جمعیت باشد/ تاثیر دخانیات در ناباروری

آیا سیگار می‌تواند عامل کاهش جمعیت باشد/ تاثیر دخانیات در ناباروری

مصرف مواد دخانی از عوامل بروز ناباروری محسوب می‌شود و در نتیجه می‌توان گفت که با افزایش افراد سیگاری در کشور؛ شاهد کاهش جمعیت جوان خواهیم بود.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، آتنا به‌فروز متخصص زنان و زایمان، با هشدار نسبت به آثار منفی استعمال دخانیات بر قدرت باروری زنان و مردان، افزایش احتمال سقط جنین، افزایش احتمال مرگ ناگهانی نوزاد و بی‌قراری و استرس نوزاد را از دیگر عوارض استعمال دخانیات توسط والدین عنوان کرد و گفت: مصرف نیکوتین به صورت استنشاقی یا سیگار بسیار مرسوم است اما به اشکال دیگری نظیر آدامس، سیگار الکترونیک و یا قلیان نیز استفاده می‌شود که آثار سو و عوارض زیانبار همه این اشکال در خصوص باروری، بارداری و جنین یکسان است.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی استعمال دخانیات باعث افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، پرفشاری خون، سرطان ریه شده و احتمال مرگ را افزایش می‌دهد، به تبیین عوارض زیانبار آن در حوزه باروری و بارداری پرداخت.

این متخصص زنان و زایمان افزود: گرچه مصرف روزانه ۱۰ نخ سیگار یا بیشتر به عنوان عادت یا اعتیاد به سیگار تعریف می‌شود اما باید بدانیم که مصرف حتی یک نخ سیگار در روز نیز عارضه ایجاد می‌کند و هرچه میزان مصرف روزانه بیشتر باشد قطعاً عوارض ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد.

به‌فروز با اشاره به اثر استعمال دخانیات در کاهش نرخ باروری، همچنین گفت: وضعیت باروری در زنان و مردانی که دخانیات مصرف می‌کنند نسبت به افراد غیرسیگاری کاهش پیدا می‌کند و این افراد دچار کاهش نرخ باروری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha