کد خبر 254135
۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

حیات گزارش می‌دهد؛

«عید مقاومه التحریر»؛ روزی که قدرتی جهانی به نام «حزب‌الله» لبنان ظهور کرد

«عید مقاومه التحریر»؛ روزی که قدرتی جهانی به نام «حزب‌الله» لبنان ظهور کرد

وقتی آخرین بقایای ارتش متجاوز صهیونیسم از جنوب لبنان پاکسازی شد، تازه رژیم اشغالگر قدس فهمید که باید ایمان بیاورد به آغاز فصل سرد... به حقیقتی جدید در معادلات جهانی به نام «حزب‌الله» و تازه باید منتظر روزهای سخت بود. آن «۲۳ روز» تاریخی از همینجا کلید خورده بود...

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، پنجم خردادماه سال ۱۳۸۰ روزی است که رژیم صهیونیستی، اولین شکست بزرگ و تاریخی خود در جنوب لبنان را با باور واقعیتی به عظمت ظهور حزب‌الله لبنان در معادلات منطقه ای و جهانی متحمل شد و مفتضحانه از جنوب لبنان عقب نشینی کرد. این سرآغاز رخدادها و تحولات بعدی و بزرگتر در منطقه بود که موازنه قوا را به سود مقاومت جهانی اسلام در خاورمیانه تغییر داد.

۲۵ مه سال ۲۰۰۰ بود که حزب‌الله موفق به اخراج اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان شد؛ روزی که اسرائیل پس از ۲۲ سال اشغالگری به معنای واقعی در برابر نه یک کشور بلکه یک گروه مردمی تحقیر شد و نیروهای مقاومت اسلامی، جان تازه‌ای برای مقاومت در برابر اشغالگران یافتند. این روز در لبنان به نام عید «مقاومه التحریر» نام‌گذاری شده و مردم همه ساله در چنین تاریخی جشن برگزار می‌کنند. عید مقاومت و آزاد سازی مصادف با ۲۵ می سال ۲۰۰۰ یادآور اولین پیروزی قطعی مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی و آغاز زنجیره پیروزی‌های این حزب و آغاز روند تدریجی فروپاشی برای رژیم صهیونیستی است.

واقعیتی به نام «حزب‌الله»، همه معادلات را تغییر داد

لبنان به اهمیت بالای استراتژیکش در منطقه برای به زمین نشاندن ارتش رژیم صهیونیستی از پیشروی‌های طمعکارانه‌اش شناخته می‌شود. با خون‌های ریخته شده در صبرا و شتیلا و ستمی که بر مردم این مناطق روا شده است، همان فاجعه‌ای که با محاصره اردوگاه‌های صبرا و شتیلا توسط تانک‌های‌ اسرائیلی‌ در تاریخ نقش بست. لبنان با آن ۱۷، ۱۸ طایفه و مذهب شناخته می‌شود که در عرصه مقاومت و دفاع، شیعیان در آن خوش درخشیدند، با مجلس اعلای شیعیانش و با آن ۴۰ درصد مردم شیعه‌ای که هیچ‌گاه صاحبان قدرت در کشورشان نبوده‌اند اما قدرت لبنان در جهان به نام گروه‌های مقاومت آن‌ها رقم می‌خورد.

خروج اسرائیل از بیروت و سپس عقب نشینی به آن سوی رودخانه لیطانی در سال ۱۹۸۵ اولین نتیجه مقاومت مردمی بود که در دو سال اول اشغالگری به شکل تدریجی شکل گرفت تا در سال ۱۹۸۵ رسما تحت عنوان «حزب الله» اعلام وجود کند.

عملیات‌های پی در پی مقاومت در این دوره طبق راهبرد تعیین شده و برنامه‌ریزی دقیق حالت تصاعدی به خود گرفت تا جایی که رژیم صهیونیستی را وادار کرد برای در امان ماندن از خسارت‌های همه روزه در لبنان، کم کم به فکر خروج از جنوب این کشور و واگذاری آن به مزدوران داخلی بیفتد. اما این بار خروج از لبنان طبق برنامه سران رژیم صهیونیستی مانند تجربه‌های قبلی در خروج از صحرای سینا و نیز خروج از خاک لبنان در سال ۱۹۷۸ انجام نگرفت. رژیم صهیونیستی که همچنان به فکر امتیازگیری از لبنان بود تلاش کرد تا خود را در عرصه رسانه‌ای و دیپلماتیک به عنوان طرف پیروز که از روی مصالح راهبردی امنیتی و سیاسی دست به عقب نشینی و خروج مرحله‌بندی شده می‌زند، معرفی کند؛ اما مقاومت نقش صهیونیست‌ها را نقش بر آب کرد و اشغالگران شبانه از جنوب لبنان گریختند.

طرح عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان

فشارهای نظامی که رژیم صهیونیستی در جبهه‌های جنگ متحمل شد و همچنین نارضایتی افکار عمومی اسرائیل از ادامه جنگ در جنوب لبنان از یک‌طرف و افزایش مشروعیت بین‌المللی و منطقه‌ای حزب‌الله از سوی دیگر، کابینه رژیم اشغالگر قدس را مجبور کرد که در ۶ مارس ۲۰۰۰ رسماً طرح عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان تصویب کند.

متعاقباً در آوریل ۲۰۰۰ ایهودباراک، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی طی نامه‌ای به کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۰ به صورت یک‌جانبه اقدام به ترک خاک لبنان خواهد کرد. اما با افزایش حملات مقاومت اسلامی و نیروهای مردمی علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی، خروج نیروهای صهیونیستی ۴۵ روز زودتر از موعد مقرر انجام پذیرفت.

«عید مقاومه التحریر»؛ روزی که قدرتی جهانی به نام «حزب‌الله» لبنان ظهور کرد

پیروزی جنگ «۳۳ روزه»؛ اولین دستاورد اخراج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان

اما پیروزی حزب الله در سال ۲۰۰۰ پایان تحقیر اسرائیل نبود و این رژیم تحت حمایت آمریکا و اروپا و برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی برای جبران شکست اول، مجددا در جولای ۲۰۰۶ به لبنان لشکر کشید تا یک شکست مفتضحانه‌تر برای خود رقم بزند. فرار خفت بار ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین بار از لبنان در جنگی که ۳۳ روز طول کشید سرآغاز تغییر معادلات درگیری میان مقاومت و اسرائیل در زمین و دریا و هوا بود؛ معادلاتی که موجب شده صهیونیست‌ها از آن زمان تاکنون جرات نزدیک شدن به مرزهای لبنان را نداشته باشند.

روزی که اسطوره «ارتش شکست ناپذیر»، فروپاشید

۱- فروریختن اسطوره «شکست ناپذیری ارتش اسرائیل»: با گذشت ۲۳ سال از این روز ، فرماندهان و سران وقت رژیم صهیونیستی که تصمیم عقب نشینی را اتخاذ کردند از آن به عنوان یک شکست بزرگ و ناامید کننده یاد می‌کنند. اما این شکست برای ارتش رژیم صهیونیستی، یک پیروزی بزرگ برای حزب الله لبنان به صورت خاص و محور مقاومت در منطقه به صورت عام بوده است، چرا که مهم‌ترین دستاورد آن علاوه بر عقب راندن صهیونیست‌ها از اراضی یک کشور عربی که در نوع خود بی سابقه بود، شکستن اسطوره‌ای به نام ارتش شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت؛ تصویری که صهیونیست‌ها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای خود آن را به خورد افکار عمومی در جهان به ویژه در جهان عرب داده بودند تا انگیزه اعراب برای هر گونه مقابله با ارتش صهیونیستی را از بین ببرند.

۲- تحکیم موقعیت و تثبیت جایگاه حزب الله در داخل لبنان و سپس در منطقه و جهان اسلام: پیروزی حزب الله در جنوب لبنان باعث شد تا حتی برخی از مخالفان، حمایت خود را از این حزب در کشور نشان دهند؛ همان طور که می‌بینیم بسیاری از اقشار جامعه لبنان حتی با تضادهای فکری و فرهنگی و عقیدتی که با حزب الله لبنان دارند از سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله حمایت می‌کنند و رزمندگان حزب الله را عامل آزاد سازی کشور در برابر دشمن صهیونیستی می‌دانند.

۳- مرحله بعد از آزادسازی جنوب توسط مقاومت، یک نقطه عطف در تاریخ لبنان و مقاومت محسوب می‌شود. بعد از این پیروزی، حزب‌الله رسما در عرصه جهانی و منطقه‌ای معرفی شده و توانست جایگاه خود را آنگونه که شایسته است در داخل لبنان پیدا کند. علاوه بر مردمی که مقاومت را بزرگترین حامی خود در برابر خطرات حاکمیتی می‌دیدند، مقامات لبنان نیز که اغلب وابسته به آمریکا بودند مجبور شدند موجودیت مقاومت را در ساختار لبنان بپذیرند. بعد از این مرحله بود که حزب‌الله رسما جای پای خود را در عرصه سیاسی لبنان تثبیت کرد و در دولت‌ها و پارلمان‌های متعددی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در لبنان شکل گرفته علیرغم همه توطئه‌های محور وابسته به آمریکا، همواره وزنه سنگینی در حوزه سیاسی لبنان داشته است که این نیز از ثمرات و برکات عید مقاومت و پاکسازی بود.

۴- تغییر قواعد درگیری و توازن قوا با ورود حزب الله به فاز تهاجمی: بعد از فرار صهیونیست‌ها از جنوب لبنان، قوانین درگیری در منطقه میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی و به صورت کلی توازن قوا تغییر کرد. دیگر دست برتر با صهیونیست‌ها نبود. حزب الله لبنان بعد از این پیروزی، از لاک دفاعی خود بیرون آمده و وارد فاز هجومی و تهدید شد. با بررسی سخنرانی‌های سید حسن نصرالله و تهدیداتی که با اشاره به قدرت نظامی و به ویژه موشکی این حزب علیه تل آویو مطرح می‌کند می‌توان به میزان اعتماد به نفس رزمندگان حزب الله و ورود به مرحله هجومی از سال ۲۰۰۰ تاکنون پی برد.

۵- پیروزی گزینه «مقاومت» بر گزینه «مذاکره»: حزب الله لبنان این دستاورد نظامی خود را بدون کوچک‌ترین گفتگو و مذاکره‌ای با دشمن صهیونیستی محقق کرد؛ مسأله‌ای که اثبات کننده این حقیقت شد که آنچه پیروزی آفرین و کارساز و راهگشاست دیگر مذاکره منفعلانه نیست بلکه مقاومت خط شکن و جریان ساز است که سرنوشت این نزاع را تعیین می کند.

۶- الگویی بزرگ برای فلسطین و همه جریانهای مقاومت در منطقه: شاید یکی از مهمترین دستاوردهای زودهنگام پیروزی مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی، ظهور «انتفاضه اقصی» بود که بیش از ۵ سال ادامه داشت. از آن زمان تا امروز نیز این درس آموزی و الگوسازی و فرهنگ آفرینی، راه را برای جنبش مقاومت گشوده و از فلسطین تا عراق و یمن، پیشتاز یک راه و مسیر بزرگ شده است. راهی که شاهراه جهاد و شهادت طلبی است و امروز در غزه، از دل شهادت ها و خسارت ها، شکستی چنان مفتضحانه و تاریخی و ازیادنرفتنی را به رژیم اشغالگر و جنایتکار و کودک کش صهیونیستی تحمیل کرده و جهان را در برابر عظمت این آرمان به شگفتی آورده است.

عید مقاومت بر همه آزادگان جهان و رزم آوران خط مقدم حماسه سازی در برابر صهیونیسم رو به زوال، مبارک باد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha