کد خبر 253603
۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷

«حیات» در گزارشی بررسی می‌کند؛

سناریوهای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری/ شورای شهر هفتم ۳ ساله شد!

سناریوهای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری/ شورای شهر هفتم ۳ ساله شد!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روز فعالیت خود در دوره یازدهم، این طرح را تصویب کردند که انتخابات ریاست جمهوری، هشتم تیرماه سال‌جاری برگزار و عمر شورای شهر بعدی تنها 3 سال باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روز فعالیت خود در دوره یازدهم، تصویب کردند که انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه سال‌جاری و بدون انتخابات شواری شهر هفتم برگزار شود و شورای شهر فعلی تا پایان 4 سال ادامه داشته باشد.

برپایه این گزارش، چالشی که اکنون در سطح کلان با وجود دارد، بحث انتخابات شورای شهر است زیرا که همواره انتخابات شواری شهر با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد و هیچگاه این دو انتخابات از یکدیگر تفکیک نمی‌شدند.

نظرات مختلفی در این خصوص وجود دارد، که به‌صورت کلی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شود:

۱-  تمدید شورای شهر ششم (شورای فعلی) به هفت سال 

بعضی از کارشناسان و سیاستمداران معتقدند که بهتر است عمر شورای شهر ششم تهران تا سال ۱۴۰۷ تمدید شود و تنها انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه برگزار شود و پس از پایان عمر ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۷، کار شورای ششم پس از هفت سال به اتمام برسد. سپس در همان سال مجددا طبق روال گذشته، انتخابات ریاست جمهوری و شوراش شهر هفتم به‌صورت همزمان برگزار شود.

در اینصورت، اعضای شورای شهری که قرار بود در چهار سال به کار مشغول می‌شدند، سه سال دیگر به عمر مسئولیت‌شان اضافه می‌شد اما به هر حال این اتفاق رخ نداد.

انتخاب ریاست جمهوری برای یک نفر است اما انتخابات شوراها، انتخابات گسترده و زمانبری بوده و قانون هم مدت زمان بیشتری برای آن در نظر گرفته است. در این خصوص باید ابتدا مجلس شکل گرفته و سپس در رابطه با برگزاری انتخابات شوراها تصمیم بگیرد.

۲- توقف شورای ششم و برگزاری انتخابات برای شورای هفتم همزمان با ریاست جمهوری

گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت تا عمر شورای شهر ششم، پیش از انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه به پایان برسد. طرفداران این تفکر، معتقد بوده که بهتر است شورای شهر ششم تا پیش از هشتم تیرماه به پایان برسد و انتخابات شورای هفتم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. لازم به‌ذکر است اگر این اتفاق رخ می‌داد، رای مردم برای چهار ساله بودن مسئولیت اعضای شورای شهر زیر سوال می‌رفت.

مهدی چمران، رئیس شواری شهر تهران هم امروز سه‌شنبه ۱ خرداد، در این خصوص به خبرنگاران گفت: انتخاب ریاست جمهوری برای یک نفر است اما انتخابات شوراها، انتخابات گسترده و زمانبری بوده و قانون هم مدت زمان بیشتری برای آن در نظر گرفته است. در این خصوص باید ابتدا مجلس شکل گرفته و سپس در رابطه با برگزاری انتخابات شوراها تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که شوراها نمی‌توان کمتر از ۴ سال باشد، چرا که این اصل قانون اساسی است و  باید چهار سال باشد. البته این موضوع در خصوص مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به صراحت مطرح شده است.

۳- پایان یافتن شورای ششم شهر و برگزاری جداگانه نسبت به انتخابات ریاست جمهوری

دو سناریو قبلی منتفی شد و مجلس در تازه‌ترین خبر، تصویب کرد که شورای شهر فعلی تا پایان عمر کاری خود یعنی در سال ۱۴۰۴ به فعالیت خود ادامه دهد و انتخابات ریاست جمهوری نیز به صورت تکی در هشتم تیر برگزار شود اما این پایان ماجرا نیست و این مصوبه بند دیگری دارد که حکایت می‌کند تا شورای شهر بعدی ( شورای شهر هفتم) عمری کمتر از شوراهای قبلی دارد.

ولی‌الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در این رابطه اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت از آنجا که شاهد شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور خدمت‌گزار جمهوری اسلامی ایران هستیم براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی باید ظرف ۵۰ روز آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. از سوی دیگر، در قانون پیش‌بینی شده تا انتخابات شوراهای شهر و روستاها باید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

وی در ادامه یادآور شد: اما از آنجا که این امکان فراهم نیست تا ظرف ۵۰ روز آینده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار شود، پیش‌بینی شده تا در این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از این قانون مستثنی شده و در سال ۱۴۰۴ برگزار و به‌دنبال آن دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر و روستا سه ساله خواهد بود و سپس با انتخابات ریاست جمهوری بعدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین گفت: از سوی دیگر در این طرح پیشنهاد شده تا احراز هویت رای‌دهندگان با کارت ملی صورت بگیرد و صرفا ارائه شماره ملی کافی نیست.

گفتنی است بر این اساس انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم تیرماه امسال به‌صورت جداگانه و بدون انتخابات شورای شهر برگزار شده و پس از پایان خدمت شورای شهر ششم، انتخابان شورای شهر هفتم نیز به صورت جداگانه برگزار می‌شود اما عمر آن تنها سه سال است و ماموریت این شورا در سال ۱۴۰۷ به پایان می‌رسد. بر این اساس در سال ۱۴۰۷ هم عمر دولت چهاردم به پایان می‌رسد هم عمر شواری شهر هفتم و سپس در سال مذکور انتخابات برای دولت پانزدهم و شواری شهر هشتم به صورت همزمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha