کد خبر 252917
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

توافق نمایندگان صنف طلا و جواهر کشور با وزارت صمت/ الزام ثبت آنی اطلاعات رفع شد

توافق نمایندگان صنف طلا و جواهر کشور با وزارت صمت/ الزام ثبت آنی اطلاعات رفع شد

در نشست کمیسیون ملی صنف طلای کشور با مسئولان وزارت صمت، در مورد پنجره واحد ثبت اطلاعات در سامانه‌ها، رفع الزام ثبت موجودی اولیه طلا به جز واردات، صادرات و تولید طلای خام و رفع الزام ثبت آنی اطلاعات، توافق شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در این جلسه گفت: درخواست می‌کنیم که اطلاع‌رسانی الزامات قانونی صنف طلا به وزارت صمت سپرده شود زیرا مسائل نحوه ثبت در سامانه و مسائل صنفی بسیار تخصصی و ممکن است افراد دیگر در نحوه بیان دچار اشتباه شوند.

در این نشست که روز چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه در اتاق اصناف ایران برگزار شد، رئیس اتاق و اعضای کمیسیون ملی صنف طلای کشور نیز اعلام کردند که اگر اطلاعیه‌ها و ابلاغ‌ها توسط وزارت صمت اعلام شود، بسیاری از سوء تفاهمات رفع می‌شود چراکه دستگاه تخصصی حوزه اصناف، وزارت صمت است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در ادامه با اشاره به توافقات صورت گرفته با ستاد مبارزه با قاچاق در این خصوص اظهار کرد: دوشنبه هفته گذشته، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرد که ثبت موجودی برای همه رسته‌ها لازم است ولی روز سه‌شنبه، جلسه کمیسیون اصناف طلا با معاون ستاد مذکور برگزار و توافق شد که ثبت موجودی فقط در زمان ورود و خروج به/از کشور و تولید طلای خام شامل معدن و شمش انجام شود.

وی اضافه کرد: مابقی رسته‌ها شامل طلافروشان، کارگاه‌های ساخت مصنوعات، آبشده فروش‌ها و کیفی‌ها نیاز به ثبت موجودی ندارند، لذا خود سخنگوی ستاد این مسأله را فوری بیان کرد که از ایشان تشکر می‌کنیم.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه جلسات با تشکل‌های صنفی و شنیدن سخن آنان جزو وظایف روزمره مدیران صمت است، یادآور شد: قطعا روال عملکرد با گفتمان اصلاح و بهبود می‌یابد و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه دستور رئیس محترم جمهور، شنیدن حرف تشکل‌ها است، تصریح کرد: برخی رسانه‌ها مغرضانه به‌دنبال ایجاد شکاف بین اصناف و دولت هستند، درحالیکه روابط بسیار نزدیکی بین ما وجود دارد و دائما در حال اصلاح رویه‌ها و سامانه‌ها هستیم و به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی از اجرای قوانین نشده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه در اعتراضات اصناف طلا، هیچ مساله غیرصنفی مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل اصناف طلا کاملا فنی است و بارها تاکید کرده‌اند مشکلی با پرداخت مالیات و ثبت اطلاعات ندارند و در شیوه اجرا مشکلات و ابهاماتی دارند که این مساله به حق است.

وی با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی از دی‌ماه شروع شده و سه ماه نیز برای اتصال دو سامانه مودیان و جامع تجارت در نظر گرفته شده بود، تاکید کرد: نیاز به ثبت اطلاعات فوری در سامانه مودیان نبوده و لذا همین آمار ده درصدی نیز آمار خوبی است

شاه‌میرزایی با اشاره به سوء تفاهمات در مورد مالیات عایدی بر سرمایه، تاکید کرد: نه تنها اصناف طلا مشمول مالیات عایدی سرمایه نشده‌اند بلکه در مصوبه اخیر مجلس مقرر شده است که اگر مردم نیز طلای خود را به واحد صنفی دارای مجوز و متصل به سامانه بفروشند، هر زمان و با هر قیمتی باشد از مالیات عایدی سرمایه معاف است.

وی با بیان اینکه نیازی به ثبت آنی معاملات در سامانه نیست، در خصوص ثبت هم‌زمان معاملات در سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت، اینگونه توضیح داد: با راه‌اندازی پنجره واحد به کمک نرم‌افزارهای نصب شده در واحدهای صنفی یا شرکت‌های معتمد سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت، ثبت اطلاعات تنها در یک پنجره واحد و فقط یک بار انجام می‌شود.‌

وی افزود: ارسال یک طرفه اطلاعات بین دو سامانه، با اصول اولیه فناوری اطلاعات در تضاد است و همواره اتصال سامانه‌ها دو طرفه است. واحدهای صنفی به این حرفها توجه نکنند و گزینه های متعددی برای ثبت اطلاعات دارند و تا پایان روز فرصت دارند اطلاعات را ثبت کنند.

وی در این خصوص افزود: واحدهای صنفی به این صحبت‌ها توجه نکنند و گزینه‌های متعددی برای ثبت اطلاعات دارند، تا پایان روز فرصت دارند، اطلاعات را ثبت کنند.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه در اجرای ضوابط تبعیضی بین اصناف وجود ندارد، گفت: با توجه به ویژگی‌های هر گروه کالا، دستورالعمل هر صنف با صنف دیگر تفاوت دارد و این به‌معنی تبعیض میان اصناف نیست. کما اینکه در ضوابط صنف طلا سختگیری‌های بیشتری نسبت به سایر اصناف شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha