کد خبر 252555
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

زاکانی در حاشیه نشست هیات دولت:

عملیات عمرانی خط ۹ مترو از امروز آغاز می‌شود

عملیات عمرانی خط ۹ مترو از امروز آغاز می‌شود

شهردار تهران زمان آغاز عملیات عمرانی خط ۹ مترو تهران از چیتگر آغاز و تا دولت آباد را اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: عملیات عمرانی خط 9 مترو تهران از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود: این خط مترو از چیتگر آغاز و به دولت آباد ختم می‌شود. کار عمرانی خطوط 8 و 10 هم قبل از عید آغاز شده بود و کار ساخت یک خط جدید هم تا چند هفته آینده آغاز می‌شود.

زاکانی ادامه داد: زمانبدی حدودی بهره برداری کامل هر خط مترو 4 تا 5 سال است اما هر قطعه‌ای از خطوط که آماده شود به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران درباره هزینه ساخت هر خط مترو عنوان کرد: هزینه هر کیلومتر مترو با تامین ناوگان مربوطه حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

عملیات عمرانی مسیر نعل‌اسبی شکل خط ۹ متروی تهران حد فاصل پارک چیتگر تا منطقه دولت‌آباد از امروز شروع شد.

وی ادامه داد: عملیات عمرانی خطوط ۸ و ۱۰ مترو نیز در سال ۱۴۰۲ شروع شد و به زودی عملیات عمرانی چهارمین خط مترو نیز شروع می‌شود.

به گفته شهردار تهران هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو سه هزار میلیارد تومان است.

زاکانی طول خط ۹ را ۴۰ کیلومتر و هزینه احداث آن را بیش از ۱۲۰ همت اعلام کرد.

وی زمان بهره‌برداری از خطوط ۴گانه جدید متروی تهران را ۴ تا ۵ سال از زمان شروع عملیات اجرایی برآورد کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام می‌دهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث این خطوط یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.

زاکانی علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه توضیح داد: محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است. در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاه‌های مسوول که در جریان جزییات هستند مسئله را مدیریت کنند.

وی هزینه تولید خودروهای چینی قرارداد شهرداری را بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی دانست و ادامه داد: بخش‌های اصلی خودروهای خریداری شده از چین تماما خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید می‌شود، سوار می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزان‌تر و کم‌ زمان‌برتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم.

زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلا نمی‌دانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح می‌دهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامه‌های رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یوروی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت.

وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشن‌های مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۲۵۰ هزار یورو می‌رسد.

شهردار تهران افزود: در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار یورو صرفه‌جویی شده است.

زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز داخلی خریداری کرد اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینی‌بوس تحویلی به شهرداری به ۲۷۵۵ عدد کاهش یافت که ۵۰۰ عدد آن مینی‌بوس است. این تعداد از اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به تدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران می‌شود.

وی گفت: شهرداری از شرکت‌های خودروسازی که یا قیمت بالایی می‌گفتند یا کیفیت پایینی ارائه می‌دادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسری‌ها و جلو انداختن ۲ ساله تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha