کد خبر 252422
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰

در نشست جایزه‌ ملی جوانی جمعیت مطرح شد؛

دولت پیگیر ابر پروژه‌ امید آفرینی است/ نیاز خانواده‌ها ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است

دولت پیگیر ابر پروژه‌ امید آفرینی است/ نیاز خانواده‌ها ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه ابر پروژه‌ای که دولت پیگیر آن بوده، امید آفرینی و ترسیم افقی روشن برای ملت است، گفت: سال گذشته، یک و نیم میلیون نفر وام، ازدواج و فرزندآوری را تحویل گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی حیات؛ نشست خبری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت کشور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت در ابتدای نشست خبری اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: مراسم اهدای جوایز جوانی جمعیت، ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور ریاست جمهوری مصادف با روز اول هفته‌ی جمعیت برگزار می‌شود و گروه‌های مردمی با همدلی و مدوت خود بر برپایی این رویداد دامن خواهند زد، زیرا مردم هستند که با بصیرت خود بر صیانت خانواده و فرزندآوری نقش خود را ایفا خواهند کرد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های جایزه ملی جوانی جمعیت پرداخت و افزود: برنامه‌ی جوانی جمعیت، ایران جوان و امیدآفرین و … جزو برنامه‌های هفته‌ی جمعیت هستند.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت با اشاره به اینکه محور دوم جلسه‌ی امروز تشریح دستاوردهای دولت در زمینه جوانی جمعیت است؛ اظهار کرد: بعد از تشکیل دولت سیزدهم و ابلاغ خانواده جوانی جمعی،ت فعالیت‌های مختلفی در این خصوص با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف انجام شد.

تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌ی جوانی جمعیت

وی در خصوص دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌ی جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: این دستاوردها شامل اهدای هشت هزار هزار قطعه زمین به خانواده‌های سه فرزند به بالا است که با سفر رئیس جمهور به قم انجام و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

محبی‌تبار ادامه داد: فروش این زمین‌ها، به خود مردم واگذار شد و خانواده‌ها به شکل جدی به سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها می‌پردازند. همچنین بیمه مادران روستایی انجام و ثبت‌نام آن شروع شده است که در هفته آینده خود صندوق برنامه‌های پراکندگی جغرافیایی این مادران را به مختصر شرح خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه ماده پنج قانون تخفیف مسکن خانواده‌های دارای سه فرزند است؛ یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ تخفیف مسکن انجام شد که شامل خدمات ساخت مسکن و پرداخت آب و برق منازل است؛ اقشاری که نیاز به حمایت برای تشکیل خانواده دارند، دانشجویانی هستند که تامین خوابگاه برای دانشجویان متاهل جزء ماده پنج قانون است که هزار و صد و دو خوابگاه و ۵۳۲ هزار واحد در دست ساخت بوده که در یکی دو سال آینده تحویل دانشجویان خواهد شد.

پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به یک و نیم میلیون نفر

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: سال گذشته، یک و نیم میلیون نفر وام، ازدواج و فرزندآوری را تحویل گرفتند؛ در خصوص وام‌های انباشتی که در سال ۹۹ شکل گرفته بود، هم با همت رئیس جمهور حجم زیادی از آن پرداخت شد و به وضعیت مطلوبی رسید.

وی همچنین درخصوص اعطای وام به خانواده‌هایی که در سدد ازدواج و فرزندآوری هستند؛ تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰۳ همت وام ازدواج تقدیم خانواده‌های ایرانی شد؛ اعطای وام بورس جزء برنامه‌هایی است که خانواده‌ها دید مثبتی به آن دارند. ‌دی‌ماه پارسال حجم قابل توجهی از خدمات اداری-استخدامی برای مادران و پدران اعمال شد که افزایش سنوات آنها در دستور کار قرار گرفت.

محبی‌تبار ادامه داد: تسهیلات دانشجویان جامعه پزشکی توسط وزارت بهداشت در حال انجام است و مادران از مرخصی‌ها و افزایش سنوات می‌توانند برخوردار شوند؛ افزایش نیروی انسانی جامعه پزشکی با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است که با کاهش طرح به ازای هر فرزند ۶ ماه در دست اجرا است.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: شناخت موارد مورد نظر برای تشکیل خانواده در شهرهای بزرگ، متحول شده و این تغییر مستلزم مراکز همسان گزینی است که وزارت‌های مرتبط به موضوع و بسیج توانستند آن را فعال کنند و این خدمت را ارائه می‌دهند.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه ازدواج آسان و به هنگام جزء مسائلی است که آن را پیگیری کردیم، یادآور شد: ۴۸۰ گروه این فعالیت را انجام می‌دهند و همچنین ۲۰۰ سمن فعال ثبت و حمایت شدند و رایزنی‌هایی با وزارت کشور انجام شد تا سمن‌ها به تعداد بیشتری برسند.

دولت پیگیر ابر پروژه‌ امید آفرینی است/ نیاز خانواده‌ها ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است

درمان زوج‌های نابارور، جزء اولویت اصلی دولت است

وی همچین با تاکید براینکه در حوزه ازدواج آسان و در شبکه واسطین خیر، ۱۶ هزار و شش نفر فعال هستند؛ افزود: گروه‌های مبارزه با سقط قانونی جنین که یک عارضه‌ی نامطلوب در تمامی جهان است، شکل گرفت و ۲۱۶ گروه به شکل مجدانه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

محبی‌تبار در خصوص درمان زوج‌های نابارور یادآور شد: درمان این زوج‌ها جزء اولویت اصلی دولت است و در ۱۴۰۲ مراکز دولتی ۱۵۰ در این خصوص تشکیل شد که اقدامی ضروری و لازم است و منابع بر این موضوع متمرکز هستند؛ همچنین تقویت بیمه زوج‌های ناباور در این راستا با پوشش ۹۰ درصد در خصوصی به ارائه خدمات می‌پردازند؛ شرایطی که جوانان در آن به سر می‌بند لزوم فرهنگ‌سازی بر هیچکس پوشیده نیست که با آزمایش‌های مدون با وزارت بهداشت کشور صورت گرفت تا آموزش فرزند آوری و انصراف از سقط اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه، برای آنکه مراقبان سلامت و بهداشت کشور انگیزه‌ی خدمت بهتری داشته باشند، پرداخت پلکانی صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: بالغ ۱۲۰ میلیارد پرداخت پلکانی صورت گرفته است و ۹۵۰ نفر از خادمین سلامت تحت آموزش قرار گرفتند.

دبیر ستاد ملی جایزه جمعیت ادامه داد: ساماندهی اتاق‌های زایمان و استخدام ۱۵۷۶ هزار ماما در سیستم بهداشت و درمان کشور ثبت شد، همچنین وام مسکن فرزندان به ۲۸۷۲ هزار مورد رسید که باید بیشتر از این‌ها به این مقوله پرداخت تا جمعیت کشور و به لحاظ فرهنگی خانواده و خانواده‌داری همچنان پر قوت وجود داشته باشد.

دولت پیگیر ابر پروژه‌ امید آفرینی است

وی در زمینه فرزند سوم و چهارم اینگونه توضیح دهد: تسهیلات قابل توجهی در این خصوص به مردم رساندیم که باعث کاهش موالید شد؛ یکی از مسائل مورد نیاز خانواده‌ها ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است که به دنیا آمدن فرزند اول جزء حفظ کیان خانواده است.

محبی‌تبار در پایان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ براساس دستور رئیس جمهور بر تشکیل خانواده و فرزندآوری تاکید خواهیم کرد؛ افزود: ابر پروژه‌ای که دولت پیگیر آن است امید آفرینی و ترسیم افقی روشن برای ملت است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اصلاحات قانون و مجلس آینده، خاطرنشان کرد: اجرای قانون آزمایشی است و مباحث آن پیگیری شد و ما موظف هستیم جمع‌بندی خود را به مجلس ارائه دهیم.

دبیر ستاد ملی جایزه جمعیت همچنین گفت: تعداد نمایندگان حفظ جمعیت در مجلس آینده قریب ۶۰، ۷۰ نفر خواهد بود که پیگیر یک کمیسیون فعال و ویژه هستیم. 

دولت پیگیر ابر پروژه‌ امید آفرینی است/ نیاز خانواده‌ها ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است

در ادامه محمودی دبیرعلمی جشنواره جوانی جمعیت با بیان اینکه در روزهای دهم و چهاردهم اردیبهشت‌ماه برنامه توسعه جمعیت در نیویورک و ۶۶ کشور دنیا برگزار شد، گفت: ایران در مقابله با کشورهای دنیا و در راستای اصول افزایش نرخ باروری، خواستار اجرای این برنامه شده است.

در ادامه غفاری دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه سال گذشته رویدادهای استانی برمبنای جوانی جمعیت حمایت و برگزار شد و هر کدام توانستند رویداد خود را برگزار کنند، ادامه داد: چهار هزار اثر به دبیر جشنواره رسید و برای اینکه حق افراد حفظ شود شناسه فعالی انجام شد و رویکردی جدی برای سال های بعد خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چند نفر جوایز اهدا خواهد شد؟، گفت: هشت بخش داریم که به شایسته‌ها هدایایی تقدیم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha