کد خبر 252407
۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۰

یک روانشناس به «حیات» خبر داد:

انسان برای نواقصش مقصر نیست اما.../ فرد خودساخته چه شخصی است؟

انسان برای نواقصش مقصر نیست اما.../ فرد خودساخته چه شخصی است؟

یک روانشناس و مشاور خانواده اعلام کرد که یک انسان موفق هیچگاه خود را برای نواقصی که با آن‌ها به دنیا آمده است، مقصر نمی‌داند و آن‌ها را می‌پذرید و تا جای ممکن آن‌ها را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بارها شده است که در جمعی قصد سخنرانی دارید یا می‌خواهید خواسته‌ای از دوست‌تان طلب کنید اما نمی‌توانید و دچار استرس و نگرانی شدیدی می‌شوید. بعد از این ماجرا اطرافیان‌تان به شما می‌گویند اعتماد به‌نفس پایینی دارید و توانایی اظهار نظر در جمع را ندارید.

یا موقعیت دیگری را فرض کنید که در مشکلات، ناگهان از همه چیز بریده و احساس می‌کنید از توانایی لازم برخوردار نیستید و نمی‌توانید به خود تکیه کنید.

مورد اول نشانه کمبود اعتماد به‌نفس و داستان دوم علامت نداشتن عزت نفس است، دو عاملی که باعث رشد شخصیت فردی و اجتماعی یک انسان می‌شود، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند یا اینکه اگر فردی از عزت نفس و اعتماد به‌نفس پایینی برخوردار باشد، چه عواقبی در انتظار اوست؟

برای پاسخ به دو پرسش بالا، به سراغ الهام جوادی، روانشناس و مشاور خانواده رفتیم و از او اطلاعات بیشتری را درباره مسائل مربوطه خواستار شدیم.

این روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در خصوص اینکه نبود عزت نفس در انسان چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟، اظهار کرد: بین اعتماد به‌نفس و عزت نفس تفاوت‌هایی وجود دارد و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم. خیلی از انسان‌ها این دو واژه را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر یک شخصی در جمعی به خوبی صحبت کنند، دیگران به او می‌گویند چه اعتماد بنفسی دارد! یا اگر یک فرد از ظاهر زیبایی برخوردار باشد، چه اعتماد به‌نفس خوبی دارد اما باید بدانیم که عزت نفس احساس ارزشمندی است که هر فرد به خودش می‌دهد و معنای بزرگ و کلی دارد.

جوادی با اشاره به اهمیت عزت نفس در انسان افزود: اگر انسان را به یک ساختمان تشبیه کنیم، اعتماد بنفس نمای بیرونی آن ساختمان می‌شود و ستون و مصالح اصلی آن، عزت نفس است. اعتماد بنفس توانایی ما و عزت نفس احساس ارزشمندی به خود است.

وی با بیان اینکه اگر یک انسان عزت نفس نداشته باشد، دچار مشکلات بزرگی خواهد شد و ارتباطات اجتماعی خوبی با سایر انسان‌ها ندارد، تاکید کرد: فردی که فاقد عزت نفس لازم باشد، به موفقیت‌های اجتماعی مهم نمی‌رسد و با دوستان خود به مشکل خواهد خورد.

این روانشناس و مشاور خانواده صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: عزت نفس ساختنی است و کسی نمی‌تواند آن را به شما بدهد، همچنین عزت نفس را نمی‌توان از کسی گرفت، بلکه کاملا به خود فرد بستگی دارد.

وی اضافه کرد: باید برای ساخت و حفظ عزت نفس کوشا باشیم؛ عزت نفس مثل یک گیاه نیاز به حفاظت و مراقبت دارد. باید مدام از او نگه‌داری کرد تا بتوان در زندگی شرایط خوبی داشت.

جوادی با اشاره به نحوه مراقبت از عزت نفس، خاطرنشان کرد: یک شخص دارای عزت نفس بالا و خوب، چهار باور دارد که یکی از آن‌ها این است که من یک حقوق دارم که دیگران باید به آن احترام بگذارند و به‌همین ترتیب باید یک شخص نیز باید به حقوق دیگران احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه باور دوم این است که باید برای رسیدن به هدف تلاش کرد، یادآور شد: انسان دارای عزت نفس، جایگاه خود را می‌پذیرد و برای وضعیت مطلوب تلاش کند.

جوادی با اشاره به اینکه باور سوم این است که شخص فقط باید به خودش تکیه کند نه به هیچ شخص دیگری، تصریح کرد: در کنار اینکه شخص باید به خود تکیه کند، باید به خدا و نیروهای ماوراءالطبیعه نیز توکل کند و این امری مثبتی است اما در کنار توکل باید زحمات فروانی کشید.

وی در خصوص باور چهارم اینگونه توضیح داد: فردی که از عزت نفس بالا برخوردار است، قبول می‌کند که از آزادی و شایستگی کافی برخوردار است، او می‌داند برخلاف اینکه انسان کاملی نیست اما توان لازم را برای رسیدن به خود می‌بیند.

این روانشناس و مشاور خانواده همچنین گفت: یک شخصی موفق کسی است که برای افزایش سلامت روان و شخصیت اجتماعی خود در تلاش است، او همواره برای خود و بهبود سطح کیفی زندگی فردی و اجتماعی خود تلاش می‌کند و از نکات منفی و نقاط ضعف خود هراسی ندارد و برای حل آن‌ها در تلاش است. همه انسان‌ها دارای ضعف و اشکال هستند و هیچ انسانی به صورت بی‌نقص به دنیا نیامده و چیزی که دارای اهمیت است، تلاش برای حل نواقص و اشکالات شخصیتی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha