کد خبر 252048
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰

کشف سیاره‌ای از الماس که بعد از نابودی جو خود، جوی جدید تشکیل می‌دهد

کشف سیاره‌ای از الماس که بعد از نابودی جو خود، جوی جدید تشکیل می‌دهد

ستاره شناسان سیاره‌ای از الماس را کشف کرده اند که بعد از از دست دادن جو خود جوی جدید تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، ستاره شناسان کشف کرده اند که سیاره‌ای از گدازه داغ متشکل از الماس، پس از اینکه ستاره آن جو اول خود را نابود کرده، برای خود جوی جدید ایجاد کرده است. این سیاره که Cancri۵۵e نام دارد، در فاصله ۴۱ سال نوری از منظومه شمسی بوده، عرض آن تقریباً دو برابر عرض زمین و جرم آن تقریباً نه برابر بیشتر از سیاره ماست.

در میان گروه سیارات خارج از منظومه شمسی «سیاره‌های فراخورشیدی» که دانشمندان طی سال‌ها فهرست‌بندی کرده‌اند، این دنیا به عنوان «ابر زمین» طبقه‌بندی شده است، به این معنی که جرم آن بزرگ‌تر از زمین است، اما از سیاراتی مانند نپتون و اورانوس بسیار سبک‌تر است.

این سیاره فراخورشیدی آنقدر متراکم است که اخترشناسان تصور می‌کردند که بیشتر از کربنی تشکیل شده است که با الماس فشرده شده است.

بنابراین، تشعشع ستاره ۵۵ Cancri e از جو اصلی یا اولیه‌اش حذف شد، درست مانند سیارات سنگی دیگری که در چنین مجاورتی به دور ستاره‌های خود می‌چرخند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک لایه ضخیم از گازها در اطراف سیاره وجود دارد، به این معنی که ممکن است جو دوم ایجاد شده باشد، و دانشمندان معتقدند که می‌دانند چگونه این اتفاق افتاده است.

منبع: هلث

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha