کد خبر 251530
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

امباپه - پاریس و یک پایان تراژیک/ ستاره فرانسوی در مسیر کریس

امباپه - پاریس و یک پایان تراژیک/ ستاره فرانسوی در مسیر کریس

شکست پاریسی‌ها مقابل دورتموند چند پیام ویژه برای فوتبال دنیا داشت و پایان تلخی هم برای پادشاه آینده فوتبال دنیا در زادگاهش بود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ در حالیکه پیش‌بینی اکثر فوتبالدوستان از بازگشت پاریسن ژرمن در خانه مقابل دورتموند و جبران شکست تلخ بازی رفت حکایت داشت و شرایط بازی هم به گونه‌ای بود که هر لحظه انتظار می‌رفت قفل دروازه زنبورها بشکند.

با این اتفاق، پاریسی‌های پولدار و پرستاره یک پای فینال می‌شدند و به انتظار رئال یا بایرن بودند اما یک ارسال از نقطه کرنر سمت چپ روی دروازه دوناروما و ضربه سر دقیق چکشی متس هوملس تمام این رویاها را نقش برآب کرد تا یک فرضیه قدیمی و اثبات نشده بار دیگر رنگ واقعیت به خود بگیرد، اینکه پول به تنهایی شما را به آقایی فوتبال دنیا نمی‌رساند و بزرگی باید در ذات یک باشگاه باشد.

امباپه - پاریس و یک پایان تراژیک/ ستاره فرانسوی در مسیر کریس

پاریس سن ژرمن که در دهه‌های گذشته بیشتر به عنوان یک باشگاه سازنده در فوتبال فرانسه شناخته می‌شد و از قدرت‌های فوتبال این کشور محسوب نمی‌شد و معمولاً نظاره‌گر قدرت نمایی تیم‌هایی مثل لیل، لیون، موناکو و مارسی بود تا اینکه در سال ۲۰۱۱ سازمان سرمایه‌گذاری قطر مالکیت این باشگاه را بر عهده گرفت و سعی کرد تا با سرمایه‌گذای و جذب ستاره‌های مطرح، یک قطب جدید در فوتبال دنیا معرفی کند.

موضوعی که با گذشت ۱۳ سال تقریباً می‌توان گفت شکل واقعیت به خود گرفته و فرانسوی‌ها هم دیگر صاحب یک ابرقدرت در فوتبال دنیا هستند ولی موضوع مهمی که در این میان شکل گرفته ناکامی در رسیدن به یک هدف بزرگ است و آنهم ایستادن بر قله فوتبال اروپا و دنیاست.

پاریسی‌ها انواع و اقسام فرمول‌های منتهی به قهرمانی در اروپا را تجربه کردند و استخدام مربیان بزرگ و مطرح در کنار استفاده از چهره‌های موفق فوتبال دنیا مانند مسی، نیمار، راموس ... که به نظر می‌رسید برای نیل به این هدف کافی باشد در نهایت به ناکامی منجر شد، آنها یک بار تا فینال مسابقات پیش رفتند ولی شکست یک بر صفر مقابل بایرن مونیخ در رسیدن به هدف نهایی ناکام‌شان گذاشت.

خداحافظی تلخ پادشاه

از امباپه به عنوان پادشاه آینده فوتبال دنیا پس از عصر سلطنت مسی و رونالدو یاد می‌شود. او زمانی که هنوز ۱۸ ساله هم نشده بود با درخشش در موناکو خودش را به‌عنوان یک استعداد ناب به فوتبال دنیا معرفی کرد و به تیم مطرح پاریسن ژرمن پیوست. تداوم درخشش این بازیکن جوان باعث شد تا خیلی زود مورد توجه سران رئال مادرید قرار بگیرد  اما زمانی که پرز و معاونانش برای به خدمت گرفتنش راهی فرانسه شدند، رقم عجیب و غریبی از سوی مالکان قطری پاریس مانع از این همکاری شد.

در نهایت این استعداد ناب فوتبالی تبدیل به یکی از ارکان اصلی ابر پروژه باشگاه فرانسوی در مسیر تبدیل شدن به بهترین تیم دنیا بود؛ پروژه‌ای که بعدها با جذب ستاره‌هایی مثل کاوانی، نیمار، مسی، تیاگو سیلوا، داوید لوئیز، زلاتان ابراهیموویچ، سرخیو راموس و... ادامه پیدا کرد ولی در نهایت به نتیجه نرسید.

کار به جایی رسید که مسی با خروج از این تیم مسیر فوتبال آمریکا را برای سال‌های پایانی دوران فوتبالش برگزید، راموس به اسپانیا برگشت و نیمار هم دلارهای صعودی را در جیبش دید و راهی الهلال شد. امباپه آخرین ستاره‌ای بود که برای رساندن پاریس به هدفش برای این تیم باقی مانده بود. ستاره‌ای که دو سال قبل تا یک قدمی پیوستن به رئال مادرید پیش رفت ولی پیشنهاد مالی هنگفت و قراردادن آپشن‌هایی در توافقشان باعث شد او از رفتن به مادرید منصرف شده و در زادگاهش پاریس بماند.

آن اتفاق که خیلی زود منجر به پشیمانی این ستاره فرانسوی شد و حالا شواهد حکایت از آن دارد که آخرین روزهای حضورش در پاریس را تجربه می‌کند و تا چند ماه دیگر از او در سانتیاگو برنابئو رونمایی خواهد شد. پایان ناکام عصر پادشاه آینده فوتبال دنیا در پاریس و شروع ماجراجویی جدید و جذابش در مادرید. شکست مقابل دورتموند شاید آخرین حضور او در تیم پاریسن ژرمن در یک رقابت مهم اروپایی باشد....

امباپه - پاریس و یک پایان تراژیک/ ستاره فرانسوی در مسیر کریس

امباپه در مسیر کریس

۱۵ سال قبل بود که کریستیانو رونالدوی جوان که چند سالی بود با درخشش در ترکیب یونایتد خودش را به‌عنوان بهترین بازیکن جهان معرفی کرده بود و به توپ طلا هم رسیده بود، ناکام در رسیدن به عنوان قهرمانی در اروپا جمع شیاطین سرخ را ترک کرد و به عنوان یکی از عناصر کلیدی بازسازی رئال مادرید در بازگشت فلورنتینو پرز به سمت ریاست این باشگاه به جمع قوهای سپید پیوست و پروژه کهکشانی‌های دو با حضور او، کاکای برزیلی، بن‌زمای فرانسوی، ژابی آلونسوی اسپانیایی و چند چهره دیگر کلید خورد.

رونالدو یک استعداد ناب فوتبالی بود که سقف یونایتد را برای بلند پروازی‌های فوتبالی خودش کوتاه می‌دید و برای رسیدن به آقایی در فوتبال اروپا نیاز به بازی در پرافتخارترین باشگاه داشت و این شد که همکاری او با رئال مادرید دوران پرشکوهی برای هر دو رقم زد. رونالدو با فتح ۴ لیگ قهرمانان اروپا به یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا از این نظر تبدیل شد و خودش هم با شکست انواع و اقسام رکوردها در امر گلزنی در تاریخ این باشگاه ماندگار شد.

رونالدو در آستانه ۲۵ سالگی با یک توپ طلای فوتبال دنیا به مادرید آمد و حالا امباپه هم در آستانه ۲۵ سالگی با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جام جهانی به جمع کهکشانی‌های مادرید اضافه خواهد شد. پایان ناکامِ عصر او در پاریس با عدم موفقیت در قهرمانی اروپا و حالا عصر جدیدی که او در مادرید باید رقم بزند. باید دید دوران کیلیان در رئال با چه سرنوشتی همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha