کد خبر 250322
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

رئیسی در آئین تجلیل از معلمان نمونه کشور؛

آموزش و پرورش نه مساله با اولویت، بلکه مساله اول کشور است

آموزش و پرورش نه مساله با اولویت، بلکه مساله اول کشور است

رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، گفت: مساله آموزش و پرورش نه مساله‌ای با اولویت، بلکه مساله اول کشور است.

به گزارش گروه سیاسی حیات، دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، صبح امروز دوشنبه در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آئین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

وی نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و افزود: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، اظهار کرد: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مساله آموزش و پرورش نه مساله‌ای با اولویت، بلکه مساله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

وی در ادامه ضمن ارج نهادن به همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزرا، معاونین، مدیران کل، مربیان و معلمان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در جهت ارتقای نهاد مدرسه، یادآور شد: امروز ضرورت بازنگری نسبت به اقدامات صورت گرفته با هدف کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب امری ضروری است و در این زمینه سند تحول آموزش و پرورش می‌تواند در راستای اقدامات هماهنگ و منسجم میان مدرسه، خانواده و متولیان اجرای این سند، بسیار مؤثر باشد.

دکتر رئیسی با تاکید بر اهمیت تقویت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نهاد مدرسه برای اجرای این سند، خاطرنشان کرد: همه ما باید ضرورت نیاز به تحول را درک کنیم و بر هر اقدامی که ما را به این فرآیند نزدیک‌تر می‌سازد، تأکید و توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اجرای عدالت و اقامه قسط در جامعه، تصریح کرد: انسان عدالت‌طلب، متعهد، مسئولیت‌پذیر، حق‌خواه و دغدغه‌مند در نهاد مدرسه تربیت می‌شود و اساساً مدرسه حلّال بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه ما است.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت جایگاه معلمان در انسان‌سازی، جامعه‌سازی، ارتقای اخلاق و مبانی علمی و اندیشه‌ای در جامعه، اضافه کرد: اینکه امام خمینی (ره) فرمود «معلمی شغل انبیاست» سخنی قرآنی و دینی است، چرا که اولین معلم بشریت ذات اقدس الهی و پس از آن انبیاء و اولیای الهی بوده‌اند.

وی در ادامه رواج قانون‌مداری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ فقرزدایی، تبعیض‌ستیزی و صدق‌ و راستی را در گرو تعلیم و تربیت در مدارس، دانست و افزود:‌ اگر این مفاهیم به عنوان یک ارزش به دانش‌آموزان آموخته شود و احساس، اخلاق و عمل افراد در چارچوب مبانی تربیتی باشد، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جامعه زوده خواهد شد.

رئیسی تعلیم و تربیت را تنها راه صیانت جامعه از سلطه‌گری و تهاجم فرهنگی در دنیای ارتباطات و اطلاعات امروز عنوان و تاکید کرد: محدودیت‌سازی و ممنوعیت‌سازی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و تنها راه استفاده از این ابزار در مسیر تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگ و علم و دانش در کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رسوایی مدعیان اخلاق، حقوق انسان و آزادی بیان در وقایع غزه اشاره کرد و یادآور شد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه پرده‌ها کنار رفته، نقاب از چهره نقاب مدعیان افتاده و تابلوی گویای غزه حقیقت تمدن غربی را برای همه روشن کرده است و ملت‌های آزاده دنیا به صدق کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره پوچ بودن ادعاهای غرب باور پیدا کرده‌اند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط میان معلم و دانش‌آموز، باز کردن گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را وظیفه همه معلمان و مربیان عنوان کرد و ادامه داد: اگر امروز گره‌های ذهنی دانش‌آموزان باز نشود تبدیل به مسئله و انزوای روحی نوجوانان و جوانان ما خواهد شد، لذا همه شما معلمان و مربیان وظیفه دارید با بهره‌گیری از ارتباط بسیار خوب میان معلم و متعلم نسبت به گره‌گشایی از شبهات آنان اقدام کنید.

وی با تأکید بر نگاه ویژه دولت به موضوع عدالت آموزشی با بیان اینکه از ابتدای آغاز کار دولت مردمی اساس تقسیم بودجه بر محور عدالت و بر مبنای آمایش سرزمینی بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار اجرای عدالت بوده، انتظار مردم تصویب قوانین عادلانه، قضاوت و داوری عادلانه و اجرای عدالت است که باید در تمامی شئونات و سطوح این نظام اجرا شود.

رئیسی در ادامه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیر کشور در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و خطاب به معلمان و مربیان، افزود: یکی از راه‌های باز کردن گره‌های ذهنی دانش‌آموزان آشنایی با این پیشرفت‌ها و دستاوردهاست که ابتدا باید معلمان از آنها مطلع باشند و سپس در غالب اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان خود را با این توانمندی‌های کشور آشنا کنند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در شرایطی که دشمن با شبهه‌افکنی و ایجاد تردید به دنبال یأس‌آفرینی در کشور است، معلمان به عنوان ملجأ و پناه دانش‌آموزان می‌توانند منشأ امید و امیدواری در نسل جوان ما باشند.

رئیس جمهور رشد کشور را در گرو افزایش بهره‌وری دانست و با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از مجموعه امکانات آموزشی در کشور در راستای ارتقای رشد علم، دانش، فرهنگ و اخلاق در جامعه، تاکید کرد: جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه نیازمند انگیزه، اندیشه نو و مدیریت جهادی است و با کار عادی و معمولی نمی‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی در ادامه وجود پارک‌های علم و فناوری متعدد و فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان را نشانه بهره‌مندی کشور از وجود جوانان فعال، باانگیزه و بانشاط دانست و افزود: همه تلاش ما باید در جهت ایجاد امید و ارتقای انگیزه در نسل جوان با رفع مشکلات و برداشتن موانع از پیش پای آنها باشد.

رئیسی با بیان اینکه لازمه شکل‌گیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکل‌گیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است بر ضرورت تقویت معلمان، اشاره کرد و یادآور شد: بنا بر تأکیدات رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مراکز تربیت نیروهای کارآمد در امر آموزش و پرورش است، لذا بنای دولت نیز تقویت این دو دانشگاه در همه زمینه‌ها بویژه جذب اساتید برجسته است، البته در توسعه این دانشگاه‌ها نیز قطعاً حساب‌شده عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی را نیز بر عهده داشته باشد بر ضرورت تامین نیروی انسانی مشاور در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: تلاش دولت بر این است که هیچ مدرسه‌ای خالی از مشاور و مربی پرورشی نباشد و حتما این برنامه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت مساله مهارت‌افزایی در کنار علم‌افزایی در مدارس ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی وزیر آموزش و پرورش در جهت تقویت هنرستان‌ها اظهار کرد: اینکه تلاش شده تا هنرستان‌ها به مرکز مهارت‌افزایی تبدیل شوند اقدام بسیار خوب و مثبتی است و بنای دولت نیز مساعدت در زمینه تقویت هنرستان‌هاست.

وی همچنین به موضوع رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در ارتباط با موضوع رتبه‌بندی معلمان متاسفانه صرفا مسائل معیشتی فرهنگیان برجسته شد در حالی‌که در این موضوع بیشتر ارتقای شأن و منزلت معلمان مورد تاکید و توجه بوده است.

رئیسی همچنین ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری و همه معلمان و دانش‌آموزان شهید کشور تصریح کرد:‌ دولت برای همه معلمان احترام ویژه‌ای قائل است و این احترام فقط در سخن نیست بلکه در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نیز بنای دولت توجه به تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش و علم و فرهنگ در کشور را سرمایه‌گذاری برای آینده کشور می‌دانیم که نتایج آن نیز در کشور جلوه‌گر خواهد شد.

در ابتدای این مراسم و با حضور رئیس جمهور از 15 نفر از معلمان برگزیده مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و نیز 5 نفر از برگزیدگان کادر مدیریتی و کیفیت‌بخشی آموزشی با اهدای لوح تقدیر شد.

نورمحمد سلطانی، سلمان رستمی، مرضیه باباخان‌زاده، نرگس سادات‌سجادی و آرمان حسنی از معلمان مقطع ابتدایی، جعفر عالی‌پور، عبدالرضا شیرکوند، بهرام فرهادی مقدم، فاطمه مطاعی، سیده ژیلا انجم‌روز از معلمان مقطع متوسطه اول، فروغ نادری، زهرا شرفی، علی‌یار پادروند، مرتضی بصیری و فاطمه زارع از معلمان مقطع متوسطه دوم و مهدی بشیرنژاد دهقان مدیر، محمد نظری معاون، زهره غلامی مربی امور تربیتی، فائزه ادیب‌نیا مشاور و مرجان ارازیان مراقب سلامت نمونه 20 نفری بودند که از سوی دکتر رئیسی مورد تقدیر قرار گرفتند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha