کد خبر 249711
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵

«حیات» بررسی می‌کند؛

مالیات از سود مردم در خرید و فروش ملک، خودرو و طلا چیست؟

مالیات از سود مردم در خرید و فروش ملک، خودرو و طلا چیست؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز توسط مردم‌ با تصویب مجلس مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مالیات از سود مردم در خرید و فروش ملک، خودرو و طلا به این معناست که تمام دارایی‌هایی که پتانسیل واسطه‌گری و کسب سود در آن‌ها وجود دارد، مشمول مالیات‌ می شود. بر این اساس، معاملات دارایی های مذکور، در صورتی که جزو معافیت های این قانون نشود، مشمول این مالیات خواهد شد.

قالیباف می گوید «این قانون شامل کمتر از نیم درصد مردم می شود، آن هم کسانی که با نیت سوءاستفاده اقدام به خرید ارز، طلا و خودرو کرده اند.»

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز

سازمان امور مالیاتی نرخ و میزان مالیات را از صفر تا ۴۰ درصد، بسته به مدت نگهداری ملک یا کالای مزبور یا میزان نوسان بهای آن، تعیین کرده است.

اگر فردی ملک را زیر یک سال پس از خرید، بفروشد میزان مالیان آن ۶۰ درصد از سود خواهد بود؛ در سال دوم ۴۰ درصد، سال سوم ۲۰ درصد، سال چهارم ۱۰ درصد، و اگر بعد از ۵ سال به فروش برساند ۵ درصد از سود آن را مالیات خواهد داد.

فروش خودرو در حالی که کمتر از یک سال از خرید آن گذشته باشد، شامل مالیات ۳۰ درصدی خواهد شد؛ بین یک تا دو سال ۲۰ درصد و بیش از دو سال، ۱۰ درصد مالیات به آن تعلق می گیرد.

فروش طلا و ارز کمتر از یک سال پس از خرید مشمول مالیات ۳۰ درصدی خواهد شد؛ بین یک تا دو سال بعد، مالیات آن ۲۰ درصد و بیشتر از دو سال ۱۰ درصد مالیات به آن تعلق خواهد گرفت.

 تورم در محاسبات مالیات بر عایدی سرمایه تعدیل می‌شود؟

هرچند دولت ادعا می‌کند در محاسبات مالیات بر عایدی سرمایه، نرخ تورم محاسبه و تعدیل می‌شود، اما بعید است که این ادعا بتواند در عمل، اثر تورم در این مالیات را از بین ببرد؛ چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهند دولت با پرداخت یارانه به کالاهایی از جمله بنزین، نان و دیگر کالاهایی از این دست که سهم بیشتری در سبد مصرفی خانوار دارند، قیمت این کالاها را کنترل می‌کند و در نتیجه، نرخ تورم اعلام‌شده کمتر از تورم احساس‌شده است. از همین روی، افزایش قیمت دارایی‌های مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه، در برخی مواقع اختلاف چشمگیری با نرخ تورم اعلام‌شده دارد.

معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

بر اساس تبصره هفت ماده ۱۲ مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه، عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

به نظر می‌رسد هدف از معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه حمایت از بازار سرمایه و همچنین تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار به‌ جای بازارهای موازی مثل طلا و ارز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha