کد خبر 249663
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱

اولین سفیر ایران در سریلانکا در گفتگو با «حیات»:

افتتاح پروژه‌ها و نیروگاه «اومااویا» آثار مطلوبی بر روابط ایران و سریلانکا دارد/ وجود فرصت‌های بسیار جهت سرمایه‌گذاری

افتتاح پروژه‌ها و نیروگاه «اومااویا» آثار مطلوبی بر روابط ایران و سریلانکا دارد/ وجود فرصت‌های بسیار جهت سرمایه‌گذاری

دیپلمات ارشد پیشین کشورمان و نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا، به مناسبت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سریلانکا اعلام کرد که افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» آثار مثبت بسیار عمیقی بر روابط دو کشور دارد.

عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات ارشد پیشین کشورمان و نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا، به مناسبت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سریلانکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات به بیان نکاتی در رابطه با فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی روابط دو کشور پرداخت.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سریلانکا

فرجی‌راد در این رابطه گفت: پس از پایان جنگ سرد و همچنین برقرای ثبات در شماتل سریلانکاف رقابت قدیمی غرب و شرق در این منطقه به رقابت هند و چین تبدیل شد. با توجه به اهمیت استراتژیک این کشور در اقیانوس هند چینی‌ها تمایل زیادی برای ایجاد نفوذ در چین نشان دادند و از طرف دیگر سریلانکایی‌ها هم مایل بودند که یک قدرت دیگری در مقابل چین به جهت توازن قوا در منطقه شان باشد. چینی‌ها در یکی از بنادر سریلانکا سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری انجام دادندو در مقابل هندی‌ها هم میزان سرمایه‌گذاری‌شان در سریلانکا را افزایش دادند.

وی افزود: ایران نیز در این میان از قافله عقب نمانده و شاید حدود 20 سال قبل یود یک پروژه بزرگ ساخت سد و سد نیروگاه برق‌آبی را به ارزش حدود 600 تا 650 میلیون دلار به عهده گرفت. روند توسعه این پروژه در ابتدا سرعت خوبی داشت اما وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان قدری از این سرعت کم شد اما اکنون به مرحله افتتاح رسیده است و این همکاری‌ها در ذهن مردم سریلانکا باقی می‌ماند و موجب تقویت روابط دو کشور خواهد شد.

سفیر اسبق کشورمان در سریلانکا اضافه کرد: همچنین سرمایه‌گذاری‌های دیگری هم از جمله در حوزه خانه‌سازی توسط ایران در سریلانکا صورت گرفته و به اتمام رسیده است. سریلانکا به صورت کلی از ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و استراتژیک دارای اهمیت بسیار است فرصت‌های بسیاری برای همکاری دوجانبه دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در سریلانکا پالایشگاه‌هایی ساخته شده که با توجه به نوع ساخت تاسیساتش بیشتر با نفت ایران سازگار است و این موضوع هم در نوع خود دارای اهمیت است و باید از این مزیت هم برای فروش نفت استفاده شود و در این زمینه‌هم باید مذاکراتی دراین کشور صورت بگیرد.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه سریلانکا یک کشور توریستی است و به «بهشت آسیا» معروف است، تاکید کرد: با توجه به علاقه و اعتماد دولتمردان و مردمک سریلانکا به ایران دارند مناسب است که استراتژی‌ای اتخاذ شود که رابطه دو کشور در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خصوصا در حوزه توریسم افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ایران و کشورهای همجوارش همه مصرف کننده چای هستند، اظهار کرد: ما می‌توانیم در ایران به تدریج باغات چای خود را با آوردن قلمه‌های چای از سریلانکا -که از چای مرغوبی برخوردار است- نوسازی کنیم. در زمان مسئولیت من در سفارتخانه کشورمان در سریلانکا 24 هزار قلمه چای به صورت رایگان وارد ایران کردیم که توانست ظرف چندسال تولید چای ایران را از 25هزار تن به 75هزار تن برساند که این نشان‌دهنده رشد قابل‌توجهی است.

افتتاح پروژه‌ها و نیروگاه «اومااویا» آثار مطلوبی بر روابط ایران و سریلانکا دارد/ وجود فرصت‌های بسیار جهت سرمایه‌گذاری

آثار سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا

سفیر اسبق کشورمان در سریلانکا با اشاره به مواهب احتمالی سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا تصریح کرد: در جریان سفرهای دیپلماتیک در سطوح مقامات عالی قطعا برنامه‌های مهم و توافق‌نامه‌هایی برای امضا توسط مقامات عالیه دو کشور ترتیب داده می‌شود که قطعا در این سفر هم صورت گرفته و این امر به خودی خود موجب تقویت روابط بین دو کشور خواهد شد؛ اما نکته مهم در مورد این این سفرها این است که این توافق‌ها با انجام پیگیری‌های مساتمر در بعد از سفر به سرانجام برسد.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: نکته مهم این سفر افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» است که به وسیله مهندسان و پیمان‌کاران ایرانی ساخته شده است و این افتتاح می‌تواند آثار مثبت بسیار عمیق و بلندمدتی بر بهبود روابط دو کشور داشته باشد.

فرجی‌راد اضافه کرد: در سریلانکا پروژه‌های خانه سازی بسیار غیرآپارتمانی و غیر برجی است که از عهده اغلب پیمانکاران ایرانی برمی‌آید و ما اگر بتوانیم در اینم سفر به سرمایه‌گذاری‌های گذشته خودمان در این زمینه ادامه دهیم این دستاورد بزرگی خواهد بود.

وی با اشاره به توریستی بودن کشور سریلانکا و نیاز این کشور به خودرو و اتوبوس افزود: حتی من معتقدم اگر مذاکرات مثبتی در این سفر صورت بگیرد و ما بتوانیم اتوموبیل و اتوبوس‌های ایرانی را همچون کشورهای همسایه به سریلانکا هم صادر کنیم هم برای مردم دو کشور اشتغال‌زایی شده و هم روابط دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد.

سفیر اسبق کشورمان در سریلانکا همچنین با اشاره به اینکه پس از وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان همیشه یکی از مشکلاتی در مسیر روابط دیگر کشورها با ما وجود داشته مساله فقدان برقراری خطوط هوایی بین ما و دیگر کشورهاست، گفت: حتما باید تلاش کنیم تا یک شرکت هواپیمایی مسئولیت برقرای پروازهای منظم بین ایران وسریلانکا را به عهده بگیرد تا انتقال هم مسافر و هم کالا بین دو کشور افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha