کد خبر 249485
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶

بازسازی حسینیه‌ای به قدمت بیش از ۲۰۰ سال در تهران

بازسازی حسینیه‌ای به قدمت بیش از ۲۰۰ سال در تهران

حسینیه سادات اخوی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال متعلق به دوره قاجار است که در محله امامزاده یحیی (س) پایتخت واقع شده و بدلیل بافتی قدیمی، بازسازی و مرمت آن در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته و قرار است به زودی احیا و بازسازی این بنا انجام شود.

️به گزارش گروه اجتماعی حیات، حسینیه سادات اخوی توسط حاج سید ابراهیم تقوی معروف به «اخوی» در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شد و به مرور زمان به تکیه «سادات اخوی» معروف شده است، در این حسینیه که از زمان ناصرالدین شاه وقف شده هر سال در ایام فاطمیه و محرم به مدت چند شب مراسم برگزار می‌شود.

وارثان این ملک طی چند نسل متوالی تلاش کردند این مراسم مذهبی بعنوان میراث نیاکان به همان شکل و شمایل با سنت‌های باقی‌مانده بدون کم و کاست برگزار شود.

این حسینیه تاریخی در محله امامزاده یحیی (س) در مرکز تهران قرار دارد و به گفته شهردار منطقه ۱۲ طرح بازسازی آن در سازمان نوسازی شهر تهران تصویب شده است.

به منظور بررسی وضعیت این بنای قدیمی، شهردار منطقه ۱۲، رییس نوسازی شهر تهران، معتمدین محله امامزاده یحیی (س) و جمعی از معاونان و مدیران جلسه مشترکی با هدف احیا و بازسازی حسینیه تاریخی سادات اخوی برگزار کرده و تصمیماتی برای انجام این کار اتخاذ کردند.

شهردار منطقه ۱۲ در این نشست با بیان اینکه حسینیه سادات اخوی علاوه بر ظرفیت مذهبی جزیی از تاریخ کشور نیز محسوب می‌شود، گفت: در سه مرحله اجرای کانال زه کش، مقاوم سازی ایوان شرقی و مرمت‌های جزیی و تاسیسات این مکان به کمک سازمان نوسازی شهر تهران بازسازی می‌شود.

وحیدرضا انارکی محمدی اظهار کرد: از ۱۴ اردیبهشت با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، مرحله اول بازسازی این حسینیه قدیمی پایتخت آغاز خواهد شد.

محله امامزاده یحیی با آغاز به کار مجدد دفتر نوسازی، جانی دوباره خواهد گرفت

شهردار تهران اول فروردین امسال در تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت در یک سال اخیر و در بخشی از گزارش خود به پروژه‌های مربوط به پهنه جنوبی تهران به خصوص محله عودلاجان و امامزاده یحیی پرداخته بود.

علیرضا زاکانی در خبری که ایرنا آن را منتشر کرد، گفت: باید بتوانیم نوسازی شهر تهران و بافت قدیمی را با یک نگاه پیشینی اما با اقتضائات ‌امروزی طوری بسازیم که اگر کسی وارد پایتخت شد برای دیدن تهران به محلاتی همچون عودلاجان، امامزاده یحیی و بازار مراجعه کند.

بدنبال اظهارات شهردار پایتخت، انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲ نیز با اشاره به آغاز به کار مجدد دفتر نوسازی در محله تاریخی امامزاده یحیی، از بازسازی و احیای این محله خبر داد.

وی افزود: بافت میراثی محله امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ که می‌توانست فرصت بزرگی برای توسعه و سرمایه گذاری و جذب گردشگر باشد، متأسفانه تبدیل به یکی از عوامل عقب ماندگی و آسیب‌های اجتماعی این محله شده که با آغاز به کار مجدد دفتر نوسازی شهر تهران، اتفاقات خوبی در احیای این محله خواهد افتاد.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان منطقه با سازمان نوسازی شهر تهران در راستای کف سازی چند معبر محله امامزاده یحیی به صورت پایلوت خبر داد.

انارکی محمدی با قدردانی از تلاش شبانه روزی همکاران منطقه به خصوص معاونت اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط زیست منطقه در سامان بخشی آسیب‌های اجتماعی و نگهداشت شهر گفت : اقدامات بسیار خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده که نیاز به حمایت معتمدین محله دارد و این سامان بخشی نقش مهمی در کاهش مهاجرت ساکنان محله و ترغیب ایشان به ساخت و ساز و احیای محله نیز دارد.

شهردار منطقه ۱۲ از اقدامات مطلوب منطقه در این محله به احداث یک مجموعه ورزشی توپی و آبی و بهره‌برداری از آن تا اواخر سال جاری خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha