کد خبر 249089
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

جشنواره هنر معماری فجر به جشنواره‌های کشور اضافه خواهد شد

جشنواره هنر معماری فجر به جشنواره‌های کشور اضافه خواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سندملی معماری‌ و شهرسازی به شورای هنر ارجاع شده و آماده ارائه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است، جشنواره فجر هنر معماری طبق سند پیش‌بینی شده از امسال به صورت دو سالانه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - دوم اردیبهشت - در نشست اعضای شورای معماری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روز سعدی و آغاز تصنیف گلستان و برنامه‌هایی که روز گذشته به همین مناسبت در شیراز اجرا شد، گفت: پویش مهمی در این زمینه رقم خواهد خورد. 

انقلاب اسلامی و افق‌گشایی جدید برای تمدن نوین اسلامی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری در روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) گفت: ما بیشتر طبقه‌بندی‌های تاریخی‌مان و تفاوت‌های عصری را با معماری نشان می‌دهیم. معماری دوره صفوی با دوره ایلخانی، دوره سلجوقی و دوره‌های قبل و بعد متفاوت است. ما در انقلاب اسلامی ایران که هم احیای میراث تمدنی کهن ما و هم یک افق‌گشایی جدید برای تمدن نوین اسلامی بود، باید در عداد فضائل هنری توجه می‌کنیم. یک غفلتی اتفاق افتاده که نوع ورود تجدد و معماری و تنزل آن به یک شکل فنی – مهندسی و حالت شکلی، این اتفاق را برای ما رقم زده است. 

شبه‌معماری‌ها با فضای زیست مطلوب فرهنگ ما فاصله دارد

اسماعیلی ادامه داد: امروز محور عمده سبک زندگی، سبک معماری است. در رفت و آمدهای شهری و اجتماعی، منازل و مدارس، شبه معماری‌ها و نوع ساخت و سازهایی که صورت می‌گیرد برای ما فضای زیست جدیدی را رقم زده که اغلب با فضای زیست مطلوب فرهنگ ما فاصله دارد. یکی از منشاءهای شکل‌گیری این غفلت آن بوده که بخش معماری از حوزه هنری و هنر اصیل ما فاصله گرفته است و باید آن را برگردانیم. 

وزیر فرهنگ گفت: این‌که جامعه معمار ما به شدت دنبال این بحث بودند که در وزارت فرهنگ، کرسی، میز و یا ساختاری برای این بحث ایجاد شود با همین نگاه است. همه ما دغدغه تمدنی و  سبک زندگی داریم. این روزها، موضوع سبک زندگی عفیفانه خیلی مطرح می‌شود و محل گفت و گوست. 

زیرساخت‌های فضای زیست عفیفانه از حوزه معماری عبور می‌کند

اسماعیلی اضافه کرد: معتقدیم یکی از مهمترین زیرساخت‌های ایجاد یک فضای زیست عفیفانه از حوزه معماری عبور می‌کند. مگر می‌شود معماری نسبتی با مبانی دینی، فرهنگی و هنری نداشته باشد و آن زمان توقع داشته باشیم چرخه درست شکل بگیرد؟ 

وی افزود: سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی در آخرین بررسی به شورای هنر ارجاع شد. در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات و دبیرخانه شورای هنر کارگروه مشترکی را تشکیل دادیم و این سند، امروز آماده ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و این اتفاق مهمی است. در آنچا چند تحول در حال رخ‌داد است.

جشنواره هنر معماری فجر به جشنواره‌های کشور اضافه خواهد شد

وزیر فرهنگ گفت: اولا جشنواره فجر هنر معماری به مجموعه جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مصوبه پیش‌بینی شده در این سند اضافه خواهد شد و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی که همکاران اصلی ما برای تعمیق این موضوع هستند، بحث را جلو خواهیم برد.

وی افزود: از وزارت میراث فرهنگی و از همکاری‌های صدا و سیما و دیگر بخش‌های فرهنگ‌ساز در این موضوع استفاده می‌کنیم و بار اصلی آن به عهده خود اصحاب حوزه هنر معماری است. به امید خدا با نقش‌آفرینی اینها، جشنواره به صورت دو سالانه پیش‌بینی شده و امسال در فجر انقلاب اسلامی اولین دوره آن را خواهیم داشت و به مجموعه‌های جشنواره‌های ما اضافه شد که این کار را انجام می‌دهیم. 

جایزه چهار میلیارد تومانی برای طراح برتر پردیس بزرگ هنر ایران 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص وعده ساخت مجموعه معظم هنری جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمینی در حدود ۱۰ هزار متر در حوالی بلوار کشاورز و خیابان حجاب، بررسی‌ها تکمیل شد و خبر آن را در زمستان اعلام کردم و گفتم دبیرخانه‌ای را برای ساخت این مجموعه تشکیل دادیم که امروز این کار را انجام می‌دهیم. امیر محمدخانی دارای دکترای معماری و محقق و مدرس دانشگاه و رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی است و از وی درخواست کردیم مسوولیت دبیرخانه هنر معماری را بپذیرند و به زودی فراخوان اصلی ساخت مجموعه را خواهیم داد. بر اساس آیین‌نامه خوبی که در این بخش تدوین شد جایزه بزرگی را برای طراحی این پردیس معظم با نام آسمانه هنر تهیه کردیم.

آسمانه هنر ایران، معرف دوره معماری هنر در عصر جمهوری اسلامی خواهد بود

وی اظهار داشت: این یک مجموعه بسیار بزرگی است که در طراحی اولیه، ما توان برگزاری همزمان ۵ جشنواره بین‌المللی را در آن خواهیم داشت؛ سالن‌های بسیار مجهز برای حوزه فیلم، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی در اینجا پیش‌بینی و مجموعه‌های رسانه‌ای بزرگ و تخصصی، سالن‌های برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها درنظر گرفته شده است. یک مجموعه فاخر با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و این معرف دوره معماری هنر در عصر جمهوری اسلامی خواهد بود.

آسمانه شهر قبل از ۵۰ سالگی انقلاب بهره‌برداری می‌شود 

وزیر فرهنگ گفت: اعلام فراخوان زمان‌بندی روشنی دارد و  دهه فجر ۱۴۰۳ ساخت بنا آغاز می‌شود. تلاش خواهیم کرد قبل از ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی این بنا را در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر کشور قرار دهیم. یک تحول بسیار مهم و جدی دارد اتفاق می‌افتد و با همکاری دوستان جلو می‌رود.

وی ادامه داد: در تجدید ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یک مجموعه ساختاری برای هنر معماری پیش‌بینی کردیم که از ذیل معاونت هنری، این بحث پیش رفت. فعلا دبیرخانه را راه‌اندازی می‌کنیم و در ادامه یک مجموعه ساختار ثابت در قالب یک اداره کل برای آن پیش‌بینی شده که اتفاق می‌افتد. قبل از این بحث هم، در سال ۱۳۹۹ برگزاری جایزه معماری عصر انقلاب اسلامی مصوب شده بود و به دلایلی اعم از رفت و برگشت‌ها، اقدام عملی از آن بیرون نیامد. 

دولت مردمی، دولت اقدام و عمل است 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دولت مردمی، دولت اقدام و عمل است. این کار هم در سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود. جشنواره و ساختار و مهمتر از همه آغاز ساخت این مجموعه پردیس هنری جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی به نام آسمانه هنر ایران انجام می‌شود. 

وزیر فرهنگ افزود: برنامه‌ریزی ما این است در فراخوان بین‌المللی که به دنبال جمع‌بندی منتشر می‌شود، جوایز بسیار خوب ارزشمندی پیش‌بینی شده و پیش‌بینی اولیه ما برای جایزه طراحی نفر برتر برای مجموعه آسمانه هنر ایران چهار میلیارد تومان است. 

وی گفت: اکنون، بحث تملک زمین به نتیجه رسیده و قبل از عید کارهای آن انجام شد. قصد توسعه هم برای این کار درایم که آن هم محقق می‌شود و مجموعه زمین حدود ۱۰ هزار متری با یک مجموعه زیربنای نزدیک به ۱۲۰ هزار متری برای مجموعه پیش‌بینی شده است. این را گام بزرگی برای ارتقای فرهنگ و هنر و معماری در کشور می‌دانیم و همزمانی سند معماری ایرانی-اسلامی، ایجاد ساختار هنر معماری در وزارت فرهنگ و آغاز طراحی و ساخت مجموعه هنری معظم آسمانه هنر ایران را در آستانه روز معماری و بزرگداشت مرحوم شیخ بهایی به فال نیک می‌گیریم. 

میدان امام اصفهان؛ همنشینی اقتصاد، فرهنگ و سیاست در ذیل توحید 

اسماعیلی افزود: معماری دوره تمدنی عصر صفوی را مرهون این بزرگمرد هستیم. امروز وقتی وارد شهر زیبای اصفهان می‌شوید این هنر معماری را در میدان حضرت امام (ره) مشاهده می‌کنید؛ در بالای میدان، مسجد که نماد توحید است قرار گرفته، در بخش میدان، مسجد شیخ لطف‌الله که محل آموزش است و روبه روی آن، عالی‌قاپو که حوزه سیاست، مدیریت و حکمرانی است و در ضلع جنوبی میدان بازار قیصریه که نماد اقتصاد است قرار گرفته که نشان از همنشینی فرهنگ، سیاست و اقتصاد ذیل توحید دارد و این نگاه متعالی تمدنی است که در انقلاب اسلامی در پی احیای باشکوه آن، میراث و ساخت تمدنی پررونق‌تر و متصل به عصر ظهور را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha