به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل امروز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس آئین نامه اسقاط خودروهای فرسوده (آئین نامه جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) خودروها ارزشگذاری شد. در حال حاضر ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است اما در آئین نامه مرزبندی شد؛ به عنوان مثال اگر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته باشد ۳ گواهی میگیرد. بنابراین انگیزه دارندگان خودروهای فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش مییابد.
وی افزود: قیمت گواهی اسقاط در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین میشود و ممکن است که تغییر کند.
سالاریه ادامه داد: سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شد که امیدواریم با اجرای آئین نامه مذکور، میزان اسقاط افزایش یابد. طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود.
این مقام مسؤول اضافه کرد: در آن ۴ سال در مجموع ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود. همچنین عملکرد ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در مجموع ۲۲۸ درصد رشد داشته است.
سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه جویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده است و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و ۸ درصد معادل ۹۰۰ نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته ایم.
وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودروهای وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرو تا ۱۵ هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر قیمت خودرو بالاتر از ۱۵ هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایینتر باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.
سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودروهای کارکرده تجاری تا ۲ سال ساخت باشد ۲۵ درصد به گواهیها و اگر تا ۵ سال ساخت باشد ۵۰ درصد افزوده میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغ قائممقام وزیر در اواخر سال ۱۴۰۱ اسقاط خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شد گفت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یک ستاد در این زمینه تشکیل شد که اقداماتی در حوزه اسقاط خودرو انجام شده است که شاهد رشد در این حوزه هستیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ابراز داشت: در قانون هوای پاک بالاترین شاخص به اسقاط خودرو و نوسازی اختصاص یافته است که در کاهش آلودگی هوا موثر است. همچنین هشت درصد تصادفات جادهای ناشی از خودروهای فرسوده است.
وی با اشاره به اینکه آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از اواخر سال گذشته ابلاغ شد گفت: این آییننامه یکی از پیشرفتهترین آییننامهها در ۱۸ سال است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است.
سالاری افزود: رویکرد واردات و برقیسازی خودروها از سال گذشته شتاب گرفته است که رویکردهای این موضوع در آییننامه دیده شده و مشوقهایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به برنامههای امسال گفت: در سه سال اول این آییننامه مخصوص کلانشهرها دیده شده است و شامل اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت میشود و در سالهای آینده خودروهای شخصی را نیز شامل خواهد شد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: ۲۵۵ هزار دستگاه را امسال نوسازی خواهیم کرد همچنین در قانون برنامه توسعه هفتم به موضوع اسقاط خودرو پرداخته شده است تا در ظرف پنج سال در هر سال به ۵۰۰ هزار دستگاه اسقاط در سال برسیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال را سال تحول در اسقاط موتورسیکلت قرار دادهایم یکی از اولویتها برای ارایه تسهیلات در کلانشهرهاست.
سالاری جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را طبق آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اعلام کرد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.
وی ابراز کرد: میزان آلایندگی موتورسیکلت فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است و این امر منجر به برنامهریزی بیشتر است.
نظر شما