کد خبر 249064
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴

رضا پرکاس در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

اختلافات داخلی می‌تواند قهرمانی را از استقلال بگیرد/ خریدهای خوب پرسپولیس در نیم فصل عامل موفقیت‌شان است

اختلافات داخلی می‌تواند قهرمانی را از استقلال بگیرد/ خریدهای خوب پرسپولیس در نیم فصل عامل موفقیت‌شان است

سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در رابطه با وضعیت تیم‌های لیگ برتر در بالا و پایین جدول صحبت‌های جالب توجهی مطرح کرد و گفت: دو بازی آینده استقلال و پرسپولیس، بسیار مهم و تعیین کننده است.

رضا پرکاس سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی حیات در خصوص دلایل فعالیتش در لیگ قزاقستان اظهار کرد: در مورد لیگ قزاقستان به‌طور کلی یک مربی حرفه‌ای باید آمادگی فعالیت در هر نقطه‌ای را داشته باشد. لیگ قزاقستان زیرمجموعه لیگ یوفاست و اینکه من همیشه دوست دارم تجربیات جدیدی کسب کنم. من به این عنوان به لیگ قزاقستان آمدم که بتوانم از اینجا به پلی آف یا مرحله گروهی یکی از لیگ‌های اروپایی برسم. مورد بعدی این است که بازیکنان ما مشتاق یادگیری هستند و این برای من لذت بخش است. این می‌تواند بهترین هدیه برای مربی باشد که تیم و بازیکنان به دنبال رشد و ارتقای سطح خودشان است.

وی افزود: این برای من مهم‌تر از مسائل مالی موارد دیگر است. رنج سنی تیم ما روی 20-21 سال است. وضعیت تیم ما خوب است و از 3 بازی ابتدایی فصل 7 امتیاز کسب کردیم و  فعلاً صدر جدول هستیم ولی تازه در شروع لیگ است و این جایگاه چیزی را مشخص نمی‌کند. تمرکز ما بعد از هر بازی روی بازی بعد است و باید دید چقدر می‌توانیم با اهدافمان برسیم. این تیم سال قبل یازدهم جدول بود و در حال حاضر هم تیم جوان شده و بودجه‌اش کاهش پیدا کرده و باید دید مسیر پیشرفت تیم به چه صورت طی می‌شود. این برای خود من هم یک چالش و آزمون است که ببینم چقدر می‌توانم یک تیم را ارتقا دهم.

مربی فوتبال در مورد وضعیت لیگ ایران یادآور شد: لیگ ایران برای من حساسیت خاصی دارد. تا یک ماه قبل بازی‌ها را به دقت دنبال می‌کردم چون به عنوان یک مربی وظیفه دارم شرایط لیگ‌هایی که امکان کار در آن وجود دارد را دنبال کنم و لیگ ایران و چند لیگ دیگر آسیایی را زیر نظر داشتم. از وقتی در لیگ قزاقستان مشغول شدم فرصت کمتری دارم ولی بازهم تا حد توان بازی‌ها و نتایج و عملکرد تیم‌ها را زیر نظر دارم. در کل می‌خواهم بگویم لیگ ایران در معرفی پدیده‌های جدید فقیر است. اگر نگاه کنید افرادی که به عنوان پدیده از آنها یاد می‌شود 26-27 ساله هستند. آقای گل‌های لیگ ما حتی به حد نصاب هر گل در 2 بازی نمی‌رسد. این می‌تواند نقطه ضعف لیگ ما باشد. این نشان از رویکرد دفاعی در لیگ ما دارد و تیم‌های صدر جدول ما بهترین گلزنشان به 10 گل هم نرسیده است. ما در این فصل هیچ بازیکن جوانی را به عنوان پدیده معرفی نکردیم.

وی در مورد رقابت قهرمانی در بالای جدول هم عنوان کرد: با توجه به نوع جدول و بازی‌هایی که انجام شده بود تا چند هفته قبل رقابت میان 4 تیم بود ولی رفته رفته به این شکل شد که استقلال و پرسپولیس شانس بیشتری دارند و برای دو تیم دیگر باید شانس کمتری قائل بود، مگر در این شش هفته اتفاق دیگری رخ دهد. این هفته رقابت‌ها خیلی مهم است چرا که تیم‌های بالای جدول بازی مستقیم دارند. این می‌تواند تا حد زیادی قهرمانی و نایب قهرمانی را مشخص می‌کند و یا اینکه نشان می‌دهد دو تیم حسابشان را کاملاً جدا خواهند کرد. این بازی پیش رو در هفته آینده خیلی مهم و تعیین کننده است. در کل باید دید در این هفته چه اتفاقی رخ خواهد داد.

پرکاس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی اوج گیری پرسپولیس بعد از تغییرات کادرفنی هم گفت: نمی‌توانیم بگوییم پرسپولیس با کادر جدید اوج گرفته باشد. اینطور نبوده که پرسپولیس هفتم و هشتم جدول باشد و حالا به بالا رسیده باشد. پرسپولیس زمان گل‌محمدی هم مدعی قهرمانی بود و هنوز هم هست. ضمن اینکه کادرفنی جدید نشده است. خود اوسمار در زمان گل‌محمدی نقش مهمی در تیم داشت. تغییر اتفاق افتاده این است که مربی به سرمربی ارتقا پیدا کرده و حالا می‌تواند تفکرات مختص خودش را در تیم پیاده کند که شاید قبلاً به سرمربی پیشنهاد می‌داد ولی تصمیم گیرنده شخص گل محمدی بود.

وی اضافه کرد: از این هم نگذریم که خریدهای پرسپولیس در نیم فصل بسیار خریدهای خوبی بودند. سوای اینکه بازیکنان با کیفیتی بودند، در نقاطی بودند که نقاط ضعف تیم بود و می‌توانست برای پرسپولیس آسیب پذیر باشد. دفاع چپ تخصصی نداشتند و در پست وینگر هم بازیکنان خوبی دارند و در خط حمله هم تقویت شدند. در کل نمی‌توانیم بگوییم پرسپولیس اوج گرفته است ولی تغییر کادر این حسن را داشته که مربی جدید با بازیکنان و ساختار و ارکان تیم آشنایی کامل دارد و فلسفه فوتبالی خودش را اعمال کرده است. اوسمار به نظرم شعاع حرکتی بازیکنان را کمی تغییر داده و آزادی عمل بیشتری به آنها داده است و بیشتر اجازه حضور در فاز هجومی را دارد. این یک پوئن مثبت برای پرسپولیس نسبت به کادرفنی گذشته است ولی عمده دلیل موفقیت پرسپولیس در نیم فصل دوم به نظرم خریدهای مناسب بوده است.

سرمربی پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در مورد وضعیت استقلال و تاثیر اختلافات داخلی در این تیم روی عملکرد فنی آنها هم گفت: در رابطه با استقلال باید بگویم ما اطلاعی از مسائل داخلی باشگاه نداریم و اطلاعاتی که از اختلاف میان مدیریت و کادرفنی به دستمان رسیده در صحبت‌های این دوستان و مواردی است که در رسانه‌ها منعکس شده است و اینکه پشت پرده چه مسائلی مطرح شده را ما اطلاعی نداریم. ممکن است این موارد یک جنگ زرگری باشد که بعضاً مسائل فنی تحت الشعاع آن قرار بگیرد ولی اگر این اختلاف واقعی و جدی است قطعاً به تیم ضربه خواهد زد.

وی در ادامه یادآور شد: یک تیم فوتبال برای موفقیت نیاز به همراهی سه بخش بازیکنان و کادرفنی و مدیریت با یکدیگر دارد. البته تاثیر اینها یکسان نیست و بازیکنان بیشتر و بعد از آن کادرفنی و مدیریت کمتر موثر هستند ولی در مجموع اگر این سه ضلع همگام نباشند تیم ضربه خواهد خورد. به نظرم کادرفنی استقلال اگر برنامه جدی برای قهرمانی دارد باید تمرکزش را روی بازی های باقی مانده بگذارد و از تنش دوری کند. این تیم در حال حاضر صدرنشین است ولی یک امتیاز اختلاف به هیچ عنوان مطمئن نیست و با کوچکترین لغزشی ممکن است سقوط کنند.

پرکاس با اشاره به دلایل ناکامی سپاهان در ادامه حضورش در کورس قهرمانی خاطرنشان کرد: در مورد سپاهان باید بگویم این تیم بازیکنان خوب و با کیفیت زیادی در اختیار دارد ولی دلیل عدم نتیجه گیری این تیم به چند عامل بر می‌گردد. یکی از آنها خریدهای خارجی این تیم هستند که اگر ابتدای فصل خریداری شدند نیم فصل جدا شده یا اگر نیم فصل قبل خریداری شده بودند پایان فصل جدا شدند و این جای سوال دارد بازیکنی که انتخاب کادرفنی بوده چطور این همه اشتباه در خریدها شکل گرفته است. مورد بعدی امتیاز دادن سپاهان مقابل تیم‌هایی است که روی کاغذ مقابل این تیم بازنده محسوب می‌شدند. یعنی این تیم مقابل تیم‌هایی که بسته بازی می‌کنند به مشکل می‌خورد و راه حلی برای برون رفت از آن ندارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم اگر دقت کنید امتیاز دادن بد موقع مقابل ملوان در هفته‌های پایانی قهرمانی را از این تیم گرفت، تاکید کرد در یارگیری هم به نظرم موفق نبودند و در برخی پست‌ها مثل خط حمله تراکم بازیکن داشتند ولی در خط دفاع و هافبک میانی چنین وضعیتی نبود و بعضا با کمبود بازیکن روبرو شدند. در کل سپاهان دیگر از کورس قهرمانی خارج شده مگر در بازی با پرسپولیس عملکرد خوبی داشته باشد و در دیدارهای بعدی هم خوب عمل کند و در صورت لغزش رقبا به صدر جدول نزدیک شود.

مربی فوتبال در پایان در مورد وضعیت صنعت نفت که در حال سقوط به لیگ یک است هم گفت: من دوست ندارم در مورد صنعت نفت صحبت کنم. این تیم را تیم خودم می‌دانم و ناراحتم از اینکه در چنین شرایطی قرار گرفته است. فصل قبل به گفته خود کادرفنی با معجزه در لیگ ماندند و وقتی شما اسم معجزه می‌آورید یعنی با وجود تلاش کادرفنی و بازیکنان، اتفاقات باعث ماندن تیم شدند نه مسائل فنی. امسال نسبت به تیمی که فصل گذشته من بستم بودجه تیم 2.5 تا 3 برابر شد و بازیکنان زیادی هم به خدمت گرفتند ولی در پست‌هایی که بازیکن لازم نداشتند یا اولویتشان نبود. تغییرات کادرفنی هم کمکی به این تیم نکرد و حالا در شرایطی قرار گرفته که خطر سقوط را احساس می‌کنند. امیدوارم صنعت نفت و سایر تیم‌های خوزستانی شرایط خوبی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha