کد خبر 249047
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰

اسماعیل هنیه:

مقاومت در رفح آماده دفاع از خود است

مقاومت در رفح آماده دفاع از خود است

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: اگر دشمن تصمیم بگیرد به رفح حمله کند، مردم ما پرچم سفید را بالا نخواهند برد و مقاومت آماده دفاع از خود است.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که «موضع واشنگتن در مورد حمله به رفح فریبنده است» و فلسطینی‌ها «در دام تبادل وظایف بین آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نیفتند».

حمله به رفح و موضع آمریکا

وی در خصوص موضع واشنگتن در قبال تهاجم به رفح توضیح داد: «موضع آمریکا فریبنده است و صحبت آنها مبنی بر اینکه باید برنامه‌هایی برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان تدارک ببینند، چیزی جز فریب نیست».

هنیه در توجیه این موضوع گفت: «تمام غیرنظامیانی که در غزه کشته شدند با سلاح‌ها و موشک‌های آمریکایی و پوشش سیاسی آمریکا به شهادت رسیدند.»

وی افزود: «بنابراین ما در این دام نیفتیم... تله فریب و به اصطلاح تبادل وظایف بین آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها... ما نسبت به ورود به رفح هشدار می‌دهیم، زیرا ممکن است یک کشتار بزرگ علیه ملت ما در فلسطین به راه انداخته شود.»

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: وقتی واشنگتن در شورای امنیت می‌ایستد و به حق وتوی خود در برابر قطعنامه آتش‌بس متوسل می‌شود، این به چه معنا است؟ این بدان معنا است که ایالات متحده پوشش کاملی برای ادامه کشتار و نسل کشی غزه ارائه می‌دهد. زمانی که واشنگتن تصمیم وتو گرفت که کشور فلسطین را به عنوان یکی از اعضای کامل سازمان ملل تلقی نکند این به این معنی است که موضع اسرائیل را اتخاذ می‌کند و در مقابل حقوق مردم فلسطین می‌ایستد.

هنیه گفت: «بسیار واضح است که دشمن اسرائیلی تصمیم دارد هر نقطه، هر مکان و هر شهر غزه را زیر پا بگذارد، به ویژه رفح که ماه‌ها است که درباره آن صحبت می‌کند.»

وی همچنین توضیح داد که «رژیم صهیونیستی با آتش بس موافقت نکرد و آنچه می‌خواهد این است که اسرای خود را بازگرداند و سپس جنگ را از سر بگیرد و این اتفاق نخواهد افتاد».

استواری جناح‌های مقاومت

هنیه خاطرنشان کرد: مقاومت در غزه همچنان استوار و پایدار در حال مقاومت و دفاع از مردم فلسطین است و از هفتم اکتبر تا کنون در موضع قدرت قرار گرفته و چه در هفت اکتبر و چه در ماه‌های گذشته کاری شبیه معجزه در حمله و معجزه در دفاع انجام داده است.

وی افزود: گروه‌های فلسطینی در تمام جبهه‌های جنگ در برابر اشغالگری مقاومت می‌کنند و با طرح‌های تدافعی و تهاجمی، توانایی بسیار بالایی در مقابله با شرایط میدانی و تحولات امنیتی دارند، ثابت شده است که آنها اراده قوی و تسلیم ناپذیری دارند که پس از خدا از اراده مردم ما و حمایت آنها در غزه ناشی می‌شود.

هنیه ادامه داد: این یک حمایت بزرگ در استواری، پایداری و عظمت و توانایی در تحمل این جنگ جهانی و موجودیتی است، بنابراین، مقاومت تاکید می‌کند که آمادگی طولانی مدت خود را برای چنین رویارویی‌ها و نبردهایی دارد.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: مقاومت در سرزمین غزه در موقعیتی است که می‌تواند به دفاع از مردم ادامه دهد و دشمن نمی‌تواند تفنگ مقاومت را بشکند، پرچمش را پایین بیاورد و اراده‌اش را از بین ببرد.

وی به مقاومت مردم در کرانه باختری در مناطق مختلف و نیز ایستادگی جبهه‌های مقاومت در لبنان اشاره کرد.

هنیه تصریح کرد: اسرائیل می‌خواست نوار غزه را به انحصار خود درآورد، اما در چارچوب انسجام بین جبهه‌های مقاومت در فلسطین، لبنان و یمن، خود را در مقاومت گسترده‌تری دید.

وی خاطرنشان کرد: فشار عظیمی که برادران در یمن بر دریانوردی به سمت اسرائیل وارد می‌کنند، تأثیرات بسیار روشنی بر اقتصاد اسرائیل و اقتصاد شرکت‌ها و کشتی‌هایی که به نوعی با آن سروکار دارند، گذاشته است.

آینده اداره غزه

هنیه با تاکید بر اینکه اداره غزه باید با اراده فلسطینی‌ها انجام شود، افزود: جایگزین‌هایی وجود دارد که پیشنهاد شده است، اما غیرعملی است و موفق نمی‌شود.

هنیه با توجه به موضوع فردای جنگ غزه و اینکه چه کسی حاکمیت نوار غزه را برعهده خواهد گرفت، مجدداً بر لزوم «مدیریت نوار غزه با اراده فلسطینیان» تاکید کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: ما خواستار نظم بخشیدن به خانه فلسطین در ۲ سطح شدیم که سطح رهبری در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین است تا سازمان آزادیبخش به گونه‌ای بازسازی شود که همه جناح‌ها را شامل شود.

وی افزود: مرحله دوم تشکیل یک دولت ملی برای کرانه باختری و غزه است که سه وظیفه خواهد داشت: اول نظارت بر بازسازی (در غزه)، مرحله دوم یکپارچه سازی نهادها در کرانه باختری و غزه و سوم آمادگی برای برگزاری انتخابات عمومی ریاستی و قانونگذاری است.

هنیه ادامه داد: از این رو ناظر به تشکیل یک دولت اجماع ملی برای غزه و کرانه باختری هستیم که پس از پایان جنگ بر غزه نظارت کرده و غزه را اداره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حماس متعهد به نمایندگی انفرادی نیست، ما بخشی از مردم فلسطین هستیم و می‌توانیم یک دولت وحدت ملی بسازیم و با مدیریت غزه بر اساس مشارکت موافقت کنیم.

هنیه تاکید کرد: این مسائل (مدیریت غزه) موضوعاتی ملی هستند و ما اجازه نخواهیم داد اشغالگران یا هیچ کس دیگری اوضاع فلسطین در غزه، کرانه باختری و یا هر دو را سامان دهد.

وی افزود: ما از هر نیروی عربی یا اسلامی استقبال می‌کنیم اگر به مردم ما برای آزادی کمک کند، نه اینکه از اشغالگران محافظت کند.

هنیه از همه کشورهای برادر در مصر، ترکیه، قطر و همه کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که مسؤولیت مستقیم دارند، خواست تا برای مهار تجاوزات صهیونیست‌ها و جلوگیری از ورود به رفح و حتی لزوم خروج کامل از غزه و پایان تجاوز اقدام کنند.

گسترش دایره جنگ

هنیه در ادامه مصاحبه خود به موضوع گسترش درگیری در منطقه پرداخت و گفت: دامنه رویارویی با اسرائیل در منطقه اعم از لبنان، عراق، یمن، سوریه و ایران در حال گسترش است و همه اینها به تداوم تجاوزات، نبرد و جنگ نابودی علیه نور غزه مرتبط است. من بر این باورم که در زمانی که تهاجم به غزه متوقف شود، این جبهه‌ها قطعاً «آرام» خواهند شد.

هنیه رژیم صهیونیستی را مسؤول گسترش جنگ در منطقه دانست و گفت: آخرین تحولی که رخ داد این است که اشغالگران اسرائیل مقر نمایندگی ایران در دمشق را بمباران کردند و تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران به شهادت رسیدند ایران نمی‌تواند در قبال این تجاوز که مستقیماً بر حاکمیت آن تأثیر می‌گذارد، سکوت کند.

وی افزود: بمباران کنسولگری ایران در دمشق نشان می‌دهد که اشغالگران سیاست صبر راهبردی را که تهران قبلا مطرح کرده بود به اشتباه درک کرده‌اند.

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: همه انتظار داشتند که از سوی ایران پاسخی داده شود، اما این پاسخ، حجم و اندازه، گستره و ابعاد آن به ایران بازمی‌گردد، زیرا این کشور است که هر طور که صلاح بداند تصمیم می‌گیرد.

هنیه ادامه داد: اکنون نیز پاسخ اسرائیل در سبک و سیاق‌های خاصی شکل گرفته است اما همه اینها نشان‌دهنده چیست؟ این بیانگر ۲ چیز است: اینکه نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ غزه را متوقف کند، بلکه می‌خواهد آن را به یک درگیری منطقه‌ای بسط دهد و دوم این که می‌خواهد آمریکایی‌ها را به بخشی یا بازوی نظامی بکشاند که در جهت خدمت به اسرائیل حملاتی را در این یا آن جبهه به خصوص علیه ایران وارد کنند.

وی افزود: ما در بسیاری از گفت‌وگوها اشاره کرده‌ایم که مسؤول این تنش‌های منطقه‌ای، دشمن اسرائیل است که همچنان به انکار حقوق مردم و تعرض به مقدسات ما بویژه بیت‌المقدس، مسجد الاقصی، مقدسات اسلامی و مسیحی و تداوم جنگ نابودی علیه غزه ادامه می‌دهد.

مسجد الاقصی

هنیه خاطرنشان کرد: جاه طلبی‌های اسرائیل و افراطیون در مسجد الاقصی قدیمی است و از سال ۱۹۹۶ شاهد آتش سوزی مسجد الاقصی و ادامه کشتارها، حملات، تهاجمات و تلاش برای تغییر واقعیت‌ها در داخل مسجد الاقصی با طرح‌هایی برای تقسیم زمانی و مکانی، تا ذبح قربانی‌ها هستیم.

وی گفت: دولت کنونی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو فیصله دادن نبرد قدس و در نتیجه تغییر آثار اسلامی، فکری، میراثی و تاریخی در بیت المقدس و مسجدالاقصی را در اولویت‌های کار خود قرار داده است.

وی افزود: این روزها اظهارات رسمی اسرائیل از سوی وزرا و مقامات مذهبی اسرائیل مبنی بر قربانی کردن پنج گاو در روز عید فصح (پسح) در مسجد الاقصی را دنبال می‌کنیم، آنها جوایزی برای کسانی که در مسجد الاقصی ذبحی انجام دهند،‌تعیین کرده‌اند که اینها هتک حرمت مسجد الاقصی است که شاید به «رویای تخریب و ساختن بنای ادعایی هیکل نیز برسانند».

هنیه از مردم فلسطین در بیت المقدس و کرانه باختری، فلسطینیان سال ۱۹۴۸ و ملت عربی و اسلامی خواست برای حفاظت از مسجد الاقصی، اولین قبله مسلمانان قیام کنند.

وی افزود: طوفان الاقصی که توسط گردان‌های القسام در غزه به راه افتاد به خاطر مسجد الاقصی و بیت المقدس و برای مقدسات ملت در داخل فلسطین به ویژه مسجد الاقصی بود.

هنیه بر لزوم جلوگیری از دستکاری در مقدسات اسلامی و میراث جاودانه نبوی که صرفاً برای مسلمانان است و نه برای یهودیان، تأکید کرد.

کشتار عید

هنیه درباره کشته شدن سه فرزند و تعدادی از نوه‌هایش در حمله اشغالگران به نوار غزه در ۱۰ آوریل گفت: ابتدا از خداوند می‌خواهیم که شهدا را رحمت کند و فرزندان و نوه‌ها را نیز قرین رحمت قرار دهد. این جنایت بیانگر سه نشانه است: اولی ناکامی دشمن در دستیابی به اهداف نظامی خود در طول هفت ماه.

وی افزود: دشمن اسرائیلی تنها موفق به کشتن هزاران کودک، زن و سالخورده غیرنظامی شد و از این رو کشتار عید که جان سه فرزند و پنج نوه من را گرفت در همین چارچوب است و مؤید شکست این دشمن است.

به گفته هنیه، دومین نشانه این است که «اشغالگران معتقدند که کشتار علیه خانه، فرزندان و نوه‌هایم می‌تواند رهبری جنبش و رئیس آن را تحت فشار بگذارد تا در مذاکرات آتش‌بس در حال انجام امتیازاتی بدهند، که این توهم است».

وی ادامه داد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که نمی‌توان از خواسته‌های مردم فلسطین غفلت کرد و نمی‌توان از آن دست برداشت، چه در رابطه با موضوع غزه و شرایط توقف تجاوز و چه با توجه به حقوق تاریخی تثبیت شده فلسطین در سرزمین‌شان، بازگشت مردم فلسطین به میهن خود، تأسیس کشور کاملاً مستقل به پایتختی قدس، در این مسائل هیچ تردید و کوتاهی وجود ندارد.

وی افزود: نشانه سومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که فرزندان من جزو ملت فلسطین هستند. حال ما حال آنهاست. همه در معرض آن چیزی است که مردم فلسطین ما در معرض آن هستند و من از همان لحظه اول گفتم که خون فرزندانم از فلسطینی‌های ما در غزه، کرانه باختری و هر جای دیگر ارزشمندتر نیست.

هنیه ادامه داد: همه فرزندان شهید غزه و کرانه باختری مانند شهدای ما در خارج از فرزندان من هستند، بنابراین در حقوق و تکالیف و پرداخت هزینه با هم برابر هستیم و همه اینها را با آغوش باز می‌پذیریم، استقامت، عزم و اراده تزلزل ناپذیر است و تاکید می‌کنیم که با تمام فداکاری و جان گذشتگی این راه را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: «من از مردم ترکیه که در بیش از ۳۰ استان نماز میت برای شهدا، فرزندان و نوه‌هایم اقامه کردند، تشکر می‌کنم. همانطور که در کشورهای دیگر مانند پاکستان اتفاق افتاد.»

ممانعت اشغالگران و آمریکا در مذاکرات

هنیه در پاسخ به سوالی درباره مطالبات حماس در مذاکرات غیرمستقیم با صهیونیست‌ها در خصوص آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا گفت: از ابتدا مواضع ما مشخص بود که تجاوز به مردم خود را متوقف کنیم. 

وی افزود: توقف تجاوزها برای ما در اولویت است و به همین دلیل پذیرفتیم که به شرطی وارد مذاکره شویم که به آتش‌بس دائمی، عقب نشینی همه جانبه و بازگشت همه آوارگان تا یک معامله عزتمندانه منجر شود.

به گفته هنیه، اشغالگران «تا این لحظه با وجود ده‌ها جلسه و ده‌ها سند رد و بدل شده از طریق میانجی‌گران، با آتش‌بس موافقت نکرده‌اند و تنها چیزی که می‌خواهند این است که اسرای خود را بازگردانند و سپس جنگ غزه را از سر بگیرند و این اتفاق نمی‌افتد». 

هنیه گفت: دشمن اسرائیلی می‌خواهد حماس و مقاومت با نقشه‌هایی برای استقرار ارتش اسرائیل موافقت کنند، گویی ما به اشغال نوار غزه یا بخشی از نوار غزه مشروعیت می‌دهیم و این کار غیرممکن است عقب‌نشینی کامل آنها از غزه باید محقق شود.

وی افزود: اشغالگران نمی‌خواهند آوارگان به شمال غزه و محل سکونت خود بازگردند، آنها تنها با بازگشت تدریجی  تعداد محدودی موافقت می‌کنند و این نیز نمی‌تواند انجام شود.

وی ادامه داد: اسرائیل نمی‌خواهد به فرآیند مبادله حق لازم را بدهد و اعداد بسیار کم را تعیین می‌کند و می‌خواهد آنها را کنترل کند، در حالی که اخیراً از هفت اکتبر تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار فلسطینی را از کرانه باختری و غزه بازداشت کرده است.

وی افزود: بنابراین کسانی که مانع دستیابی به توافق می‌شوند، اشغالگران هستند، همانطور آنکه مانع دستیابی به توافق می‌شود، دولت آمریکا است که در هر مرحله از مذاکره دیدگاه اسرائیل را اتخاذ می‌کند و هیچ فشاری به اشغالگران برای پاسخ به خواسته‌های منطقی و صحیح نمی‌آورد. در واقع زمانی که اشغالگران قطعاً با خواسته‌های ما موافقت کنند، ما آماده امضای توافق خواهیم بود.

وی افزود: هر سند پیشنهادی ارائه شده از سوی حماس تاکید می‌کند که کشورهای مصر، قطر، ترکیه و روسیه به همراه سازمان ملل و آمریکا طرف‌های ضامن این توافق باشند اما هر بار طرف اسرائیلی رد می‌کند ترکیه و روسیه در میان کشورهای ضامن باشند، بنابراین با وجود مخالفت اسرائیل، ما به آن پایبند هستیم.

وضعیت انسانی در غزه

هنیه گفت که از هفت اکتبر، اشغالگران «راهبردی را بر اساس بمباران گسترده هوایی در غزه، سپس ورود زمینی و به اصطلاح مرحله سوم که کشتار انتخابی است، اتخاذ کردند.» همچنین از محاصره نظامی و بشردوستانه نوار غزه به طور عام و شمال آن به طور خاص استفاده کردند.

وی افزود: اشغالگران بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، زیرساخت‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و کارخانه‌های داروسازی را ویران کردند و چیزی باقی نگذاشتند.

هنیه ادامه داد: بیش از پنج ماه است که به غزه و شمال نوار غزه چیزی وارد نشده و اشغالگران از سلاح گرسنگی برای شکستن اراده مردم و همچنین فشار بر آنها برای مهاجرت از شمال به جنوب استفاده کردند تا به این ترتیب غزه و شمال را خالی کنند و آن را منطقه‌ای امنیتی یا بخشی از غلاف غزه در آینده دربیاورند و همچنان در این راستا فشار می‌آورند.

هنیه به شرایط بسیار سخت انسانی، چه از نظر تعداد شهدا و مجروحان و چه نسبت به شهدای زیر آوار که هزاران تن هستند، اشاره کرد.

وی افزود: گورهای دسته جمعی وجود دارند و شما ممکن است هر روز از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مشاهده کرده باشید که چگونه ما و جهان به دلیل تیرباران‌های میدانی توسط دشمن اسرائیلی و اقدامات تصادفی و کشتار دسته جمعی گورهای جمعی بیشتری را شاهد هستیم و کشف می‌کنیم.

او این سوال را مطرح  کرد: «اشغالگران با اسیرانی که آنها را زندانیان غیرقانونی می‌خوانند، چه می‌کنند. شکنجه، اعدام و جنایات توسط دشمنان اسرائیلی علیه اسیران ما در زندان‌ها وجود دارد، آنها مانع از رسیدن صلیب سرخ به بازداشتگاه‌ها و زندان‌های  اسرائیل می‌شوند و همچنین از فعالیت سازمان ملل متحد در مناطقی از نوار غزه جلوگیری می‌کنند.

هنیه ادامه داد: اسرائیل از فعالیت آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) جلوگیری می‌کند و می‌خواهد آن را تعطیل کند، به این بهانه که عنوان آن مربوط به آوارگان فلسطینی و حقوق آنها در غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه و اردن است. بنابراین، شرایط بشردوستانه بسیار دشوار و بسیار ظالمانه است.

وی افزود: یکی از شروط توافق با اسرائیل همواره ورود کمک به غزه به میزان کمتر از ۵۰۰ کامیون در روز، بازسازی بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، زیرساخت‌ها، سرپناه‌ها و بازسازی بوده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: فاجعه انسانی ناشی از تجاوز به غزه یکی از موضوعاتی بود که امروز در دیدار با اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مطرح کردم و ترکیه را تشویق می‌کنم که به ارائه، گسترش و پمپاژ کمک‌ها به مردم ما در غزه به ویژه در شمال نوار غزه و شهر غزه ادامه دهد.

محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی

در پایان مصاحبه، هنیه از دولت آفریقای جنوبی که علیه رژیم اشغالگر شکایت کرده و این رژیم و رهبران آن را برای اولین بار پس از فاجعه (نکبة) ۱۹۶۴ به دادگاه بین‌المللی دادگستری کشانده، قدردانی و تشکر کرد؛ اقدامی که توسط بسیاری از کشورها و تیم‌های حقوقی از چندین کشور، اعم از عربی، اسلامی و در سطح جهانی حمایت شد.

وی افزود: این گام بسیار مهمی است و دیوان بین‌المللی دادگستری باید به روند خود ادامه دهد تا ابتدا تصمیمی برای توقف کشتار در داخل غزه اتخاذ کند، همچنین تصمیمی بگیرد کمک‌های لازم به نوار وارد شود و نیز رهبران اشغالگران را به عنوان جنایتکاران جنگی و عاملان قتل عام و هولوکاست علیه مردم فلسطین محاکمه کند تا از مجازات فرار نکنند.

هنیه افزود: مشخص است که اشغالگران در طول سال‌های اشغالگری دست به کشتار می‌زنند و سپس از مجازات و عدالت بین‌المللی و حقوقی می‌گریزند، اما این بار نباید از مجازاتی که در خور آن هستند، بگریزند.

این مصاحبه در حالی انجام گرفت که «رجب طیب اردوغان» روز شنبه در دفتر خود میزبان «اسماعیل هنیه» بود. این دیدار پشت درهای بسته در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.

سفر هنیه به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که سامح شکری، وزیر خارجه مصر هم در همین کشور به سر می‌برد و دیدارهایی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه داشت. 

پیشتر یک رسانه عربی با اشاره به سفر هنیه به ترکیه گزارش داد که آنکارا در تلاش است میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی وساطت کند و جای مصر و قطر را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha