کد خبر 249023
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴

در همایش سراسری مدیران بنیاد شهید مطرح شد:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استراتژی ایجابی در حوزه فرهنگ/ مسئولان بنیاد شهید متولی داشت و برداشت بذر کاشته شده توسط شهدا در جامعه

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استراتژی ایجابی در حوزه فرهنگ/ مسئولان بنیاد شهید متولی داشت و برداشت بذر کاشته شده توسط شهدا در جامعه

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: استراتژی ایجابی در حوزه مسائل فرهنگی بسیار مهم است. باید بسیج شویم تا از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بنیاد و خارج از بنیاد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، اختتامیه همایش سراسری مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور مدیران ستادی و استانی، عصر امروز یکم اردیبهشت در ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این همایش گفت: در خصوص مسائل فرهنگی ذکر چند نکته ضروری است. برای آنکه بتوان موضوعی که در ذهن است را بیان کنم؛ نیازمند ذکر مقدمه ای هستم. در حقیقت ما در هر حرفه ای که به عهده میگیریم؛ نیازمند ابزارهای خاصی هستیم که صاحب حرفه نسبت به آن شناخت درست پیدا کند. فرهنگ نیز از همین جمله است؛ به ویژه اینکه ماهیتا دارای ویژگی های است که باید به آنان توجه شود و مجموعه فرهنگی تفکیک‌ناپذیر است. الان بسیاری از اندیشمندان در مقوله فرهنگی اعتقاد دارند همان کاری که در کشاورزی انجام می‌شود؛ در این موضوع نیز انجام شود.  

کاشت، داشت و برداشت لازمه کار فرهنگی تراز

حجت‌الاسلام  موسوی‌مقدم  تشریح کرد: فلاحت در واقع پرورش دادن استعدادهای بالقوه ای است که در یک بذر وجود دارد. باید آن بذر را خوب بشناسیم؛ خوب بکاریم و به موقع بر آن نظارت کنیم تا به نتیجه برسیم؛ بنابراین اگر بخواهیم کار فرهنگی درست انجام دهیم باید در این سه حوزه کاشت، داشت و برداشت توجه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه بیان کرد: موضوع فرهنگ ایثار و شهادت همان ویژگی‌ها را دارد و باید در ابتدا ماهیت کار را تشخیص بدهیم؛ بذر مناسب را در عمق جان و روح مخاطب بکاریم و به مرحله داشت و برداشت برسیم. اگر اینگونه اقدام نکنیم بخش عمده ای از کارهای ما گذری خواهد بود، عمیق نیست و نیجه نمی‌گیریم. پراکنده عمل کردن نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند. بذر سالم و دور از آفات باید به مرحله ای برسد که صددرصد به نتیجه برسد و در موضوع مسائل فرهنگی باید به این نتیجه برسیم که به مرحله کاشت توجه کنیم.

شهدا و ایثارگران بذری مناسب در نهاد جامعه کاشتند

وی افزود: ‌در تعالیم اسلامی ذخائر فراوانی وجود دارد و در حال حاضر تلقی ما این است که شهدا و ایثارگران از همان روزهای نخست این بذر سالم را کاشتند و این بذری بود که از آفات به دور  است. در قبل از انقلاب خیلی از بذرها و مسائل  به صورت تئوری بودند؛ مانند واقعه عاشورا که نسل به نسل ما رسیده بود.  بعد از انقلاب مفاهیم جدیدی بر فرهنگ رفتاری و سبک زندگی ما افزوده شد و صبر و ایثار و شهادت به آن اضافه شد. این بذر سالم را در نهاد جامعه ما به خوبی کاشتند و در نتیجه چون با جان و رفتار خود اینکار را انجام دادند؛ جامعه و مخاطب جهانی آن را پذیرفته و در ذهن‌ها جا افتاده است. این همه هجمه و تبلیغات سوئی که صورت می‌گیرد؛ دلیل اینکه نمی‌توانند کاری کنند این است که بذر سالم و از پشتیبانی عمیقی برخوردار بود.

مسئولان بنیاد شهید متولی داشت و برداشت بذر کاشته شده توسط شهدا هستند

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم اشاره کرد: شهدا این بذر را کاشتند و ما مسئولان بنیاد شهید در درجه اول متولی داشت و برداشت این بذر کاشته شده هستیم. این تولیت را به ما دادند و باید خیلی از آن مراقبت کنیم . حفظ و نگهداری و انتقال آن به نسلهای آینده مهم است تا از ثمرات آن استفاده کنند.
اگر بخواهیم این فرهنگ به سبک زندگی تبدیل شود؛ باید یکسری از کارها انجام شود. باید نگاه ویژه ای به مسائل فرهنگی داشته باشیم و مسئولیت ما حفظ و نگهداری و پاسبانی از این فرهنگ است تا از هر نوع آسیب آن را محافظت کنیم.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استراتژی ایجابی در حوزه فرهنگ

وی گفت: استراتژی ایجابی در حوزه مسائل فرهنگی بسیار مهم است. باید بسیج شویم تا از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بنیاد و خارج از بنیاد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم تا بتوانیم از آن بَر بذر استفاده کرده و آن را به نسل بعد انتقال دهیم و فرصتها را از دست ندهیم. در واقع نباید بگذاریم ارزشها را به ضدارزش تبدیل کنند. ما باید از تمام ظرفیتهای استانی در این زمینه استفاده کنیم. شخصیتهای فرهنگی اثرگذار را با طراحی و نوآوری مطرح کنیم. تا جو فرهنگ ایثار و شهادت غلبه پیدا کند.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم گفت: هر چه یک ناهنجاری غلبه پیدا کند نشان میدهد فرهنگ در آنجا آسیب دیده است‌. در حال حاضر فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه های مختلف غلبه ندار

د و اگر الان جشنواره فجر برگزار می‌کنیم باید چتر اصلی فرهنگ ایثار و شهادت باشد. هر گونه اقدام ملی صورت می‌گیرد باید بنیان آن فرهنگ ایثار و شهادت باشد. هرگونه اقدام فرهنگی ملی که صورت می گیرد بنمایه اصلی آن باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

جهاد تبیین با صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم در این زمینه ها خوب عمل کنیم؛ ما باید باغبان خوبی باشیم؛ علفهای هرز را بکنیم و دور بریزیم. در واقع برداشت علفهای هرز برای رشد گیاه است و ما باید از فرهنگ ایثار و شهادت صیانت کنیم. اگر این کار را نکنیم علفهای هرز، بسیاری از موضوعات ما را میپوشاند و دیگر نمی‌توانیم با آنان مبارزه کنیم. تحریف، دروغ و کم گویی از جمله همین مسائل است. باید برای مبارزه با علفهای هرز خیلی از موضوعات را شفاف بیان کنیم. جهاد تبیین نیز یکی از موضوعاتی است که در این زمینه حضرت آقا به آن اشاره میکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha