کد خبر 248357
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹

عملیات مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز مزارع غلات ورامین آغاز شد

عملیات مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز مزارع غلات ورامین آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: اجرای طرح مبارزه با پوره سن و علف‌های هرز مزارع غلات ورامین آغاز شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ رضا فرازی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته که با تغییر شرایط آب و هوایی و بارش نزولات جوی در فصل بهار، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن و علف‌های هرز مزارع غلات که اثر مستقیم بر کیفیت و کمیت محصول دارد آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: آفت سن، بر کیفیت گندم‌های تولیدی اثر مستقیم دارد تا جایی که مراکز دولتی خرید تضمینی گندم، محصولاتی که بیش از ۲ درصد سن زدگی داشته باشد را خریداری نمی کنند.

وی با تأکید بر لزوم اهتمام تمامی کشاورزان بر مبارزه با آفت سن گفت: در مبارزه با آفت سن لازم است تا تمامی کشاورزان مشارکت داشته باشند چرا که اگر حتی یک مزرعه نیز نسبت به این امر مبادرت نکند ، آفت از مزرعه آلوده به سایر مزارع حرکت کرده و با تکثیر، به محصول دیگر کشاورزان آسیب وارد می کند.

فرازی اظهار داشت: سن مادر، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد می کند و خسارت می زند و از محل ورود خرطوم حشره، بالای گیاه به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ می شوند ضمن آن که پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می آورند.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین همچنین از اجرای طرح مبارزه با علف‌های هرز مزارع غلات خبر داد و گفت: طرح مبارزه با علف‌های هرز از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا کنون بیش از ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت محصول غلات آفت زدایی شده است.

وی افزود: وجود علف‌های هرز در مزارع علاوه بر این که خساراتی را برای محصول به همراه دارد، در هنگام خرید محصول تضمینی گندم نیز کشاورزان را با مشکل مواجه کرده و از ارزش محصول آنان می‌کاهد و سهم مهمی در تحقق هدف خودکفایی در تولید گندم دارد.

شهرستان ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha