کد خبر 248280
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

مجوز نانوایی لواش در استان بوشهر صادر نمی‌شود

مجوز نانوایی لواش در استان بوشهر صادر نمی‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: هم اینک ۸۰درصد نان مصرفی بوشهری‌ها لواش است و بدلیل پایین بودن ارزش غذایی این نوع نان صدور مجوز نانوایی پخت آن در این استان متوقف شده است.

 به گزارش گروه استان‌های حیات، «رضا تنگستانی مکان» روز دوشنبه درنشست با مدیران استان بوشهر اظهار کرد: با متوقف شدن صدور مجوز راه اندازی نانوایی پخت لواش نانوایی‌های سنگک، بربری و تافتون جایگزین شده است.

وی افزود: از نیمه دوم پارسال تاکنون ۳۱ مجوز نان سنگک، بربری و تافتون و ۲ مجوز نان محلی و نان کامل با آرد سبوس دار در استان بوشهر صادر شده است که راه اندازی حداقل یک نانوایی تولید نان محلی در هر شهرستان در دستور کار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر تصریح کرد: تنها تفاوت نان لواش با دیگر نان‌ها میزان سبوس گیری آن است که بالاتر از ۱۲ درصد است و که اگر به ۱۵ یا ۲۱ درصد برسد تهدیدی برای سلامت انسان است.

وی اظهار کرد: آمار مبتلایان به دیابت در بسیاری از استان‌های کشور بالاست در حالی که میزان مصرف نان لواش آنها بالا نیست پس بی کیفیت بودن و برخورداری از قند در نان لواش باید براساس پشتوانه علمی باشد.

وی عنوان کرد: تفاوت نان کامل نسبت به چهار نان دیگر سقف سبوس گیری آن است که بالاتر از ۵ نیست و از سویی ویتامین‌هایی هم به این نان افزوده می‌شود که نیمی از داروهایی است که استفاده می‌کنیم .

تنگستانی مکان گفت: هرچه سبوس نان بالاتر باشد رنگ سفید نان کمتر می‌شود که شاید برای مردم سئوال باشد، اما آنطور که برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۵ همه کشور باید نان کامل را تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه تحقق این مهم مستلزم تامین زیرساخت‌های لازم است افزود: هم اکنون ۳ کارخانه تولید آرد در کشور وجود دارد که آرد کامل تولید نمی‌کنند و ابتدا باید این مورد مرتفع و وارد چرخه تولید شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر یادآور شد: رسالت این اداره کل تامین، ذخیره سازی و فروش کالاهای اساسی از جمله گندم، آرد، برنج وشکر است و ایام عید بدلیل تقارن با ماه مبارک رمضان افزون بر یکهزار و ۵۰۰ تن کالای اساسی شکر و برنج در این استان توزیع شد.

تنگستانی مکان گفت: همچنین ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد فوق العاده تامین و در اختیار ۱۳۰ نانوایی کشیک استان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha